Radio2 blijft de grootste radiozender van Vlaanderen, maar zijn marktaandeel tussen mei en augustus lag met 23,5 procent weer een vol procent lager dan de zender tussen januari en april haalde. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Daarmee boert de zender verder achteruit: tussen september en december 2019 haalde hij nog een marktaandeel van 30,5 procent.
23,5 procent is, weliswaar, nog altijd een stuk beter dan de achtervolgers van Radio2: Qmusic haalt 14,5 procent, Joe 11,9 procent. De vernieuwingsoperatie van Radio2, waarbij de regionale ochtendprogramma’s verdwenen, slaat dus nog niet aan. VRT-ceo Frederik Delaplace noemde de hervorming afgelopen weekend in De Standaard ‘broodnodig’: ‘We moeten met Radio2 aansluiting vinden bij de volgende generatie. Ik zou een slechte VRT-baas zijn als ik erin zou berusten dat het publiek van Radio2 elk jaar ouder wordt.’
Studio Brussel trekt in de zomer veel luisteraars met zijn festivalverslaggeving en deed dat ook dit jaar: de zender groeide naar 8,5 procent. Het is de derde meting op rij dat Studio Brussel stijgt. Ook de digitale zenders De Tijdloze en Radio2 BeneBene blijven groeien, al zit hun marktaandeel voorlopig maar op respectievelijk 1,1 en 0,7 procent.
Tussen mei en augustus luisterden elke dag 2,4 miljoen Vlamingen naar een van de radiozenders van de VRT. Radio 1 haalde een marktaandeel van 7,6 procent, MNM was goed voor 6,5 procent en Klara voor 1,2 procent. (isg)
0 件のコメント:
コメントを投稿