Fans die je nog kennen van Ketnet, Nederlandse covers maken en vaak op tv komen: het verklaart de vijf MIA’s van Niels Destadsbader. Om in de voetsporen van zijn voorbeeld Clouseau te stappen, moet er nu een ‘eigen’ oeuvre bijkomen.
Die ochtend bij de bakker, uren nadat Niels Destadsbader vijf MIA’s in de wacht had gesleept, ontmoeten twee werelden elkaar. ‘Ik had nog nooit van die Destadsbader gehoord’, zegt een ...
Die ochtend bij de bakker, uren nadat Niels Destadsbader vijf MIA’s in de wacht had gesleept, ontmoeten twee werelden elkaar. ‘Ik had nog nooit van die Destadsbader gehoord’, zegt een man terwijl hij zijn groot meergranen afrekent. De vrouw die hem heeft bediend, weigert dat te geloven: ‘Niels, van Liefde voor muziek! Natuurlijk ken je die.’ Zelfs al heb je de best verkopende plaat van het jaar op je naam gezet en vijf MIA’s in de wacht gesleept, er is dus nog ruimte voor groei.
Maar als je niet bent opgegroeid met Ketnet en zodanig geen VTM-kijker bent dat je zelfs Liefde voor muziek hebt gemist, dan kan de dijkbreuk van Destadsbader inderdaad aan je voorbij zijn gegaan. Destadsbader, die Clouseau tot zijn grote voorbeelden rekent, is niet alleen zanger, maar ook acteur en presentator. Hij begon in 2009 als wrapperop Ketnet, waar hij vijf jaar bleef. Ondertussen was hij ook presentator geworden bij MNM. Daarna maakte hij de overstap naar VTM.
Die zanger van tv
Zo bouwde hij een jong publiek op, en een familiepubliek – hij speelde ook een seizoen mee in de serie FC De kampioenen. Hij deed dat op een moment dat je niet meer op tv kwam omdat je veel platen verkocht, maar dat je veel gestreamd wordt en misschien wel veel platen verkoopt, omdàt je op tv komt.
Het is nog altijd niet onbelangrijk dat je meer bent dan een acteur die eens een plaat opneemt, natuurlijk. Ook daar zat Destadsbader gebeiteld. Tien jaar geleden raakte hij in de halve finale van Steracteur Sterartiest op Eén. Op een eerste soloplaat was het wachten tot Speeltijd uit 2015, al was hij te horen op platen van de Suske en Wiske-musicals en de Ketnetreeks Amika.
Covers van Q tot bonus-cd
Speeltijd was goed voor dubbel platina, ook doordat platenfirma CNR de levensduur van de plaat slim wist te verlengen. Destadsbader speelde van oktober tot december 2016 elke week een Nederlandse cover bij Q-music. Die leverde dan de ‘Niels & Wiels-editie’ van Speeltijd op, het album met een bonus-cd vol covers als ‘Piloot’ (‘Dear Mr. president’ van Pink) of de Rode Neuzen-themasongs ‘Een beetje anders’ (‘Spirits’ van The Strumbellas) en ‘Skwon meiske’ (‘Sofia’ van Alvaro Soler).
Gemiste kans
De covers zijn een rode draad, want Destadsbader schakelde voor zijn album Dertig nog een versnelling hoger dankzij Liefde voor muziek, het VTM-programma waarin Vlaamse en Nederlandse artiesten elkaars songs in een nieuw jasje steken. Vier van de veertien songs op Dertig komen uit dat programma; het hadden er vijf kunnen zijn, want ‘Als je gaat’, een bewerking van Jasper Steverlincks ‘If you go’, belandde ook zo in de Ultratop. Destadsbader of de VRT hebben een kans laten liggen toen ze in 2009 geen plaat uitbrachten van Steracteur Sterartiest.
Bij VTM is Destadsbader ondertussen de man die kijkcijferkanonnen als K3 zoekt K3 presenteert, of prestigeprogramma’s als Het gala van de Gouden Schoen. Deze ochtend werd bekendgemaakt dat hij een derde datum toevoegt aan de concerten die hij in december in het Sportpaleis speelt.
Clouseau achterna
Dat zet hem in de verf als troonopvolger van Clouseau, maar Destadsbader is de eerste om dat zelf te relativeren in interviews. We zijn vergeten hoe megalomaan en potentieel riskant het eerste Sportpaleisconcert van Clouseau werd gevonden – en die groep had toen acht hitalbums in Nederland en België op zijn naam, geen twee. Talloze Vlaamse artiesten en groepen hebben van hun pionierswerk geprofiteerd.
De crossover naar Nederland heeft Destadsbader ook (nog) niet gemaakt, maar daar wordt vast aan gewerkt. En om van zingende mediafiguur een zanger te worden die ook in de media werkt, heeft hij meer origineel materiaal nodig. Artiesten uit de categorie ‘Vlaams populair’ die Destadsbader donderdag won, coveren vaak oude hits in he Nederlands. Die hebben hun commercieel potentieel al ergens bewezen, en een tekst in het Nederlands of in het dialect voegt een potentieel publiek toe. Dat laatste speelt zelfs weer meer dan vroeger. Maar voor de biografie, het nageslacht of gewoon het eergevoel van een artiest, is het niet onbelangrijk de zanger te zijn die het origineel van een klassieker zong.
Pikt-ie in 2021 misschien ook nog de MIA voor ‘auteur-componist’ in.
0 件のコメント:
コメントを投稿