Achter tal van nineties-hits zit dezelfde, onbekende stem - De Standaard - Crune Blogs

Latest

2019年3月1日金曜日

Achter tal van nineties-hits zit dezelfde, onbekende stem - De Standaard

Karen Boelaerts. De naam zegt u waarschijnlijk niets maar haar stem kent u misschien wel. Ze zong een hele reeks Belgische dancehits in maar bleef anoniem.

Karen Boelaerts zong heel wat Belgische 90’s-hits in maar was zelf niet op het podium te zien. Onder meer nummers als ‘Walk on water’ van Milk Inc. en ‘Freak out today’ van ...

Karen Boelaerts zong heel wat Belgische 90’s-hits in maar was zelf niet op het podium te zien. Onder meer nummers als ‘Walk on water’ van Milk Inc. en ‘Freak out today’ van 2 Fabiola dragen haar stempel. Tot radiozender Q-music haar deze week in de bloemetjes zette.

Toeval

Boelaerts is blij met de late waardering. ‘Ik had het niet verwacht maar ik vind het wel leuk dat ik die erkenning nu krijg. Vooral omdat het allemaal toch wat achter de schermen gebeurd is.’

De zangeres had nooit de ambitie om de stem van de  Belgische dancescene te worden.  Aanvankelijk zat ze in de poprockscene en speelde ze op festivals als Marktrock. Toen ze Olivier Adams (producer van o.a. Praga Khan en Lords of Acid) tegenkwam, ging het snel. ‘In de jaren die volgden heb ik het geluk gehad enkele groepen mee groot te kunnen maken. Dat is al een mooie ervaring op zich.’

Tien om te Zien

Dat ze enkel de stem en niet het gezicht van een groep als Milk Inc. was, heeft Boelaerts nooit aan haar hart laten komen. ‘Anneke Vervoort (de eerste zangeres Milk Inc.) droomde van op het podium te staan. Zij had ook de juiste look. Ik weet nog toen ik de eerste videoclip van haar zag. Zij stond op het podium maar mijn stem kwam uit haar mond. Het was net echt.’

Toch deelde niet iedereen hetzelfde enthousiasme. ‘Jos Van Oosterwyck (geestelijke vader van Tien om te Zien) maakte van het playbacken een probleem Hij vond dat het een echte zangeres moest zijn die op het podium stond. Daarom zijn ze dan ook naar Linda (Mertens, nieuwe zangeres Milk Inc.) op zoek gegaan. Zij doet haar job keigoed.’

Met deze 'decorwissel' leek de rol van Boelaerts stilaan uitgespeeld. ‘Op het nummer 'Land of the Living' zijn zowel Linda als ik nog te horen. Ik zong het refrein en zij deed de strofes. Daarna was het enkel en alleen Linda die nog zong.’

Sixties
Boelaerts kijkt tevreden terug op haar danceperiode. Ook financieel was het een vruchtbare tijd. ‘Er was toen ook nog wel echt de verkoop van fysieke kopieën. Daarvan kreeg ik ook mijn deel van de koek. Iemand als Ann Vervoort (ex-zangeres van Milk Inc.) werd dan weer betaald op de optredens. Dat was een mooie verdeling. Helaas is met de intrede van het downloaden dat kaartenhuisje in elkaar gestuikt.’

Maar Boelaerts heeft haar microfoon nog  niet aan de haak gehangen en legt zich tegenwoordig toe op het poprockgenre. ‘Samen met Rudolf Hecke werk ik momenteel aan de muzikale vertelling ‘Kind van de Sixties’. We spelen allemaal covers van de jaren zestig. Daar geniet ik ook van.’

Let's block ads! (Why?)

続きを読みます http://www.standaard.be/cnt/dmf20190301_04219955

0 件のコメント:

コメントを投稿