Stromae blijft verbazen: le "petit Belge", zoals hij zichzelf omschrijft, was in New York aanwezig bij het Met Gala, een exclusief benefietevenement voor de modeafdeling van het Metropolitan Museum of Art. Dat betekent dat hij op de radar staat van Anna Wintour herself, de hoofdredactrice van het modeblad Vogue dat het event organiseert.
Het Met Gala, de "Oscars van de mode", zijn het benefietevenement voor The Costume Institute, de modeafdeling van het Metropolitan Museum of Art. Het gala wordt georganiseerd door het toonaangevende modetijdschrift Vogue.
Bij zijn aankomst zei Stromae zelf dat hij "het raar vond er voor de eerste keer bij te zijn, maar dat hij zich vereerd voelde als kleine Belg". Hij voegde eraan toe dat hij een juweel van het merk Cartier droeg uit 1906. Zijn geruite pak met cape met bloemetjes erop was misschien minder een verrassing, want hij prijkt er ook mee op de cover van zijn nieuwe album "Multitude". "Het is een pak van Mosaert, ontworpen door Coralie Barbier", vertelde hij zelf. Barbier is zijn echtgenote en bepaalt al verschillende jaren mee zijn stijl.
De finishing touch van zijn outfit kwam van een broche in de vorm van een strikdas bezet met diamanten uit 1906 (116 jaar oud dus) van Cartier. Het Franse huis is gespecialiseerd in exclusieve juwelen.
Cartier is ook erg bekend van horloges die wereldwijd nog altijd als een statussymbool gezien worden. Stromae droeg een vintage model met een blauw lederen bandje.
Ook de ringen (waaronder de Panthère de Cartier-ring) en de manchetknopen die Stromae droeg (zie foto's hieronder) waren van Cartier.
Cartier pakte er niet enkel op de rode loper, maar ook op de sociale media mee uit. Naast Stromae droegen nog enkele andere beroemdheden zoals acteur Kodi Smit Mc-Phee, actrice Emma Corrin, model en acteur Evan Mock, TikTok-ster Emma Chamberlain en muzikante Phoebe Bridgers vintage juwelen van Cartier.
Het is opvallend dat een Belg het tot op het Met Gala schopt, waar tijdens deze editie ook onder anderen Kim Kardashian, Billie Eilish en Hillary Clinton aanwezig waren.
Anna Wintour, hoofdredacteur van Vogue, heeft de eindbeslissing over wie er aanwezig is op het Gala. Zij wordt bijgestaan door een heel team dat weet wat hip en trending is. "Behalve de vaste waarden wordt er elk jaar ook gekeken naar wie er bijzonder in de kijker loopt", legt Karen Van Godtsenhoven uit. Zij is freelance curator en voormalig curator van het Costume Institute Metropolitan Museum of Art. En dan past Stromae op dit moment zeker in de gastenlijst.
Volgens Van Godtsenhoven creëert een aanwezigheid op het Met Gala nog meer zichtbaarheid voor merken, designers en beroemdheden dan bijvoorbeeld de Oscars. "Het Met Gala is vaak speelser en heeft ook altijd een thema." Dat thema is dit jaar Gilded Glamour, een verwijzing naar de Gilded Age, de periode van 1870-1900, een periode van snelle economische groei in het noorden van de Verenigde Staten, maar tegelijk ook een periode waarin er heel veel armoede was. Op vestimentair vlak was het de periode van de witte dassen en de exuberante baljurken.
Het eerste Met Gala werd in 1948 georganiseerd, maar het evenement is nog maar zo'n 15 à 20 jaar zo mediageniek als nu, legt Van Godtsenhoven uit. "Ik weet niet met zekerheid of Stromae de eerste Belg is die er aanwezig is, maar dit is wel een badge of honour (een eer), het toont aan de industrie dat hij terug is."
Terug op het allerhoogste niveau zelfs, zowel op muzikaal vlak als als stijlicoon. Vorige maand trad hij twee weekends na elkaar op tijdens Coachella (een groot muziekfestival in Californië) en nu was hij dus een opgemerkte gast op het Met Gala. Want ook als stijlicoon scoort Stromae internationaal. Het mannenblad Esquire nam hem zelfs meteen op in hun lijstje met best geklede mannen van het Met Gala.
Moeilijke tijden voor Costume Institute en voor Vogue
Zowel voor het Costume Institute als voor Vogue zijn het moeilijke tijden. Als gevolg van de pandemie liep het Costume Institute heel wat inkomsten mis. Het Met Gala (waar een tafel al snel 200 tot 300.000 dollar kost) moet een deel van de verliezen goedmaken en mensen aansporen het museum te bezoeken.
Het modeblad Vogue lijdt dan weer onder een daling van de traditionele reclame-inkomsten. Voor het tweede jaar op rij werd de rode loper van het Gala gestreamd, onder meer via sociale media. En volgens goed ingelichte bronnen zou Vogue voor 2 spots van 6 seconden tijdens 2 uur zo'n 1 miljoen dollar vragen.
0 件のコメント:
コメントを投稿