
Videostreamingdienst Netflix heeft voor het eerst gedetailleerde kijkcijfers vrijgegeven. Het kijkcijferrapport is een grote ommekeer in het beleid van het bedrijf. Enkele VRT-series doen het erg goed. Zo staat VRT1-reeks "Rough diamonds" wereldwijd op de 168e plaats van best bekeken programma's.
Sinds 2021 brengt Netflix al wekelijkse Top 10-lijsten uit en een regelmatig bijgewerkte categorie van populairste shows.
Het nieuwe rapport bevat gegevens voor alle programma's die meer dan 50.000 uur door Netflix-gebruikers zijn bekeken. Dat zijn in totaal 18.000 titels, ofwel 99 procent van alle kijkuren op Netflix.
De gegevens bestrijken alleen de periode januari tot en met juni 2023, wat betekent dat films en series die in die periode zijn uitgebracht het beter deden.
Bovenaan de hitlijsten stond het eerste seizoen van "The night agent", een Amerikaanse actiethriller die in maart debuteerde en wereldwijd meer dan 812 miljoen kijkuren telde.
Andere Netflix-titels die goed presteerden waren het tweede seizoen van "Ginny & Georgia", "The glory", "Wednesday" en de "Bridgerton" spin-offserie "Queen Charlotte".
Niet-Engelstalige programma's waren goed vertegenwoordigd en genereerden 30 procent van alle kijkcijfers. Met name Koreaanse en Spaanstalige titels scoorden goed.
Ook VRT-series doen het goed
VRT1-serie "Rough diamonds" is het best bekeken Vlaamse programma op Netflix. Het staat wereldwijd op de 168e plaats en is 72,8 miljoen uur bekeken.
"Rough diamonds" is verre van het enige VRT-programma in de lijst. "Undercover" met Tom Waes, "De twaalf", "Onder vuur", "Beau Séjour", "Twee zomers" en het oudere "Als de dijken breken" staan in de lijst.
Ook VTM-programma "13 geboden" doet het op plaats 3.677 niet slecht.
VRT-reeks "Knokke-off" staat sinds kort ook op Netflix, maar de cijfers die nu zijn vrijgegeven gaan over de periode van januari tot juni.
Ommekeer bij Netflix
Het kijkcijferrapport is een grote ommekeer in het beleid van het bedrijf dat deze gegevens in het verleden juist niet wilde delen met de concurrentie.
"Dit is een grote stap voorwaarts voor Netflix en onze industrie", meldt het bedrijf in een persbericht. "Wij geloven dat de kijkcijferinformatie in dit rapport, makers en onze sector diepere inzichten zal geven in ons publiek, en wat hen aanspreekt."
Het gebrek aan transparantie over de kijkcijfers van de streamingplatforms leverde al lang kritiek op van schrijvers en acteurs en speelde een grote rol bij de Hollywood-stakingen eerder dit jaar.
In een gesprek met journalisten ontkende topman Ted Sarandos van Netflix echter dat het nieuwe initiatief het gevolg is van gesprekken met de vakbonden. Hij zei dat Netflix in de beginjaren "geen routekaart wilde bieden aan toekomstige concurrenten" door deze waardevolle gegevens te delen.
0 件のコメント:
コメントを投稿