Marianne Haeck wint '1 jaar gratis': “Eindelijk een stapje dichter bij mijn droom: orchideeën spotten in Ecuador” - Het Nieuwsblad - Crune Blogs

Latest

2020年3月29日日曜日

Marianne Haeck wint '1 jaar gratis': “Eindelijk een stapje dichter bij mijn droom: orchideeën spotten in Ecuador” - Het Nieuwsblad

Marianne Haeck wint ‘1 jaar gratis’: “Eindelijk een stapje dichter bij mijn droom: orchideeën spotten in Ecuador”

De ontknoping van de finale en de bekendmaking van de winnares. Foto: VRT

Marianne Haeck (60) uit Lokeren heeft de Eén-quiz 1 jaar gratis gewonnen. Met het jaarloon van de best verdienende kandidaat – goed voor een geldpot van 70.000 euro – plant ze een bijzondere vakantie naar Ecuador. “Ik zie het als een uitgestelde huwelijksreis.”

1 jaar gratis beleefde zaterdagavond na dertien weken zijn finale. Drie twintigers en één zestiger streden om de prijzenpot: Maty (21 jaar uit Gent), Iben (21 jaar uit Gits), Sara (26 jaar uit Schaarbeek) en Marianne (60 jaar uit Lokeren). Na een spannende eindstrijd kwam die laatste als winnares uit de bus. “Ik viel uit de lucht. Ik kon niet geloven dat ik gewonnen had”, aldus Marianne. “Het was een mooi moment: de medekandidaten feliciteerden me, de supporters in het publiek applaudisseerden en er kwam gouden confetti naar beneden. Onwezenlijk.”

Marianne Haeck wint ‘1 jaar gratis’: “Eindelijk een stapje dichter bij mijn droom: orchideeën spotten in Ecuador”
Marianne. Foto: VRT

De bloemiste die heftruckchauffeur werd, krijgt als cadeau het jaarloon van de best verdienende kandidaat. Dat betekent: 70.000 euro in the pocket. “Ik sta op die manier een stapje dichter bij mijn droom. Als orchideeënliefhebber wil ik al lang eens naar Ecuador om de planten in hun natuurlijke habitat te zien.” En haar man, André, mag mee. Al 42 jaar zijn ze getrouwd. “Ik zie het als een uitgestelde huwelijksreis. Vroeger bestond dat niet, huwelijksreizen.”

Ingeschreven door man

André was trouwens diegene die Marianne inschreef om mee te doen aan de familiequiz. “Hij zag de oproep van Thomas (Vanderveken, nvdr.) op televisie en vond het iets voor mij”, vertelt Marianne. “Zo’n 4.200 kandidaten schreven zich in, uiteindelijk bleven er zestien over voor de opnames. Dat ik het tot daar schopte, was al een overwinning op zich.”

Marianne Haeck wint ‘1 jaar gratis’: “Eindelijk een stapje dichter bij mijn droom: orchideeën spotten in Ecuador”
De vier finalisten: vooraan Sara en Iben, en achter hen Maty en Marianne. Foto: VRT

André en hun kinderen kwamen zo vaak als hun agenda het toeliet naar de studio. “Ik had die ruggensteun nodig, die bevestiging van achteraan in de tribunes. Als ik twijfelde, keek ik achterom. Dan staken ze hun duimen op en kon ik weer verder.”

Tijdens de opnames kon Marianne haar zenuwen gelukkig in bedwang houden. “Behalve bij het opkomen. We stonden telkens klaar achter het muurtje tot we naar binnen moesten, zoals gladiatoren in een arena. Maar eenmaal Thomas begon te praten, viel de stress grotendeels weg. Dan begon ik me te focussen op het spel.”

Minste volk, meeste punten

De quiz telde vijf rondes. De eerste drie bestonden uit meerkeuzevragen die beantwoord werden door de kandidaten die het laagst in het klassement stonden. De achterban moest dan inschatten wie de vraag juist zou beantwoorden en in dat vak gaan staan. “Ik kon niet inschatten wie de vraag juist zou beantwoorden. Het zijn echte gokvragen. Meestal ging ik in het vak met de minste personen staan. Want ik probeerde toch zo veel mogelijk punten te pakken.” Een tactiek die vruchten afwierp en haar uiteindelijk de eerste plaats opleverde.

Marianne Haeck wint ‘1 jaar gratis’: “Eindelijk een stapje dichter bij mijn droom: orchideeën spotten in Ecuador”
Foto: VRT

Het grote feest om haar overwinning te vieren, werd noodgedwongen uitgesteld. “Ik wacht tot de coronamalaise gedaan is”, aldus Marianne. “Dan kunnen we dubbel vieren: de overwinning én het feit dat we nog eens allemaal buiten mogen komen en elkaar mogen knuffelen.”

Let's block ads! (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiMmh0dHBzOi8vd3d3Lm5pZXV3c2JsYWQuYmUvY250L2RtZjIwMjAwMzI4XzA0OTA1NTk00gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿