Wat hebben een naakt schilderij van Rubens, Egon Schiele en een Venusbeeldje gemeen? Ze werden allemaal van sociale media geweerd wegens "te naakt". Om dat tegen te gaan heeft het Weense bureau voor toerisme nu een account op OnlyFans gemaakt, net om die (naakte) kunstwerken te promoten.
Juli 2021. Het nieuwe TikTok-account van het Weense Albertina Museum wordt geschorst en later geblokkeerd. De reden? Er werd een werk van de Japanse fotograaf Nobuyoshi Araki getoond en dat werk toonde een vrouwenborst. Het gevolg? Het museum moest een nieuw account maken. Het was niet het eerste incident, twee jaar eerder schond het museum "de regels van Instagram", door een schilderij van Peter Paul Rubens (met heel wat naakt op) te posten.
Het Albertina Museum is niet het enige museum in de Oostenrijkse hoofdstad dat te maken krijgt met de strikte regels van de socialemediaplatformen. Het Natuurhistorisch Museum werd in 2018 van Facebook gegooid omdat het een foto toonde van het 25.000 jaar oude beeldje van Venus van Willendorf.
Het Leopold Museum had de grootste moeite om een reclamecampagne voor de collectie van expressionist Egon Schiele te lanceren (zo werden ze geweigerd in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De campagne mocht uiteindelijk doorgaan, toen er een poster over de naakte lichaamsdelen gehangen werd met als boodschap: "Sorry, 100 jaar oud, maar nog steeds te gewaagd vandaag").
Datzelfde museum mocht dit jaar van Facebook en Instagram geen korte van het schilderij "Liebespaar" van Koloman Moser posten, omdat het "mogelijk pornografisch" was.
Genoeg is genoeg, moest het Weense bureau voor toerisme op een bepaald moment gedacht hebben. "Deze kunstenaars hebben niet alleen de kunst voor altijd veranderd, ze zijn ook bekend om hun afbeeldingen van het naakte menselijke lichaam. Het is nauwelijks een verrassing dat sommige kunstwerken meer dan 100 jaar geleden gecensureerd werden. De strijd tegen censuur gaat nog steeds verder. Grote socialemediakanalen zoals Facebook en Instagram hebben naaktheid en onzedelijke inhoud stevig in het vizier", schrijven ze op hun website.
De stad heeft nu een account gemaakt op het sociale medium waar er zeker en vast geen beperking zal komen op naakte beelden: OnlyFans, het platform waar abonnees tegen een maandelijkse bijdrage erotische foto's en video's kunnen zien. Op het account van Wenen zal je hier de "provocerende" werken van Egon Schiele, Richard Gerstl, Koloman Moser en Amedeo Modigliani kunnen bewonderen.
Onder meer met slogans als "Wil jij Venus en haar venusheuvel zien" wil de campagne bezoekers naar het OnlyFans-account lokken:
"Het is bijna onmogelijk geworden om naakte kunstwerken in promotiemateriaal te gebruiken", vertelt Helena Hartlauer van het Weense toerismebureau aan The Guardian. En een campagne zónder die iconische kunstwerken is "oneerlijk en frustrerend". "Daarom dachten we bij OnlyFans: eindelijk, een manier om deze dingen te laten zien."
Het is bijna onmogelijk geworden om naakte kunstwerken in promotiemateriaal te gebruiken
Maar het gaat verder dan alleen maar promotie voeren: de campagne wil mensen ook bewust maken van de censuur waarbinnen hedendaagse kunstenaars moeten werken. Zowel Instagram als Facebook houden ondanks de kritiek vast aan hun "geen naakt-beleid". "We wilden gewoon de vraag stellen: wie beslist wat er gecensureerd wordt?"
"Deze campagne is niet de ultieme oplossing voor de problematische relatie tussen de kunstwereld en sociale media, maar we willen strijden voor onze waarden en overtuigingen. Wenen is altijd al beroemd geweest door zijn openheid."
0 件のコメント:
コメントを投稿