Na de veroordeling van Jan Fabre wegens grensoverschrijdend gedrag en aanranding vroeg Vooruit om zijn werken weg te halen uit het Vlaams Parlement. Dat gebeurt niet, maar er komt wel duiding bij. "Je moet een kunstwerk los zien van de kunstenaar," vindt parlementsvoorzitster Liesbeth Homans.
Vorige week werd kunstenaar en theatermaker Jan Fabre veroordeeld tot 18 maanden gevangenis met uitstel voor geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk en de aanranding van een vrouw. Omdat veel van zijn beeldende kunst te zien is in de openbare ruimte, ontstond er discussie over de vraag of het werk daar kan blijven of niet.
In de Zuilenzaal van het Vlaams Parlement mogen de sculpturen van Jan Fabre blijven hangen. Dat heeft het Uitgebreid Bureau van het parlement beslist. De Kunstcommissie van het parlement, die bestaat uit deskundigen, krijgt wel de opdracht om "duiding bij het kunstwerk en de kunstenaar te voorzien". Die duiding komt dan op een bordje met uitleg bij het werk en wordt ook mondeling toegelicht door de gidsen tijdens rondleidingen.
Kunstwerk moet je los zien van de kunstenaar
"Een kunstwerk moet je los zien van de kunstenaar," zegt Liesbeth Homans (N-VA), voorzitster van het Vlaams Parlement en ook van de uitgebreide commissie, "zoals je ook een boek los moet zien van de schrijver. Wat Jan Fabre heeft gedaan kan natuurlijk niet door de beugel en dat veroordelen we ook, maar dat zegt niets over dit kunstwerk."
Vooral essentieel dat Jan Fabre er niet gewoon mee wegkomt, dat mensen die zijn werk zien, wéten wat hij misdaan heeft
Oppositiepartij Vooruit had er op aangedrongen om de werken van Jan Fabre te verwijderen na zijn veroordeling. "Het kunstwerk laten hangen zou een vreemd signaal zijn aan de vele Vlamingen en de vele schoolkinderen die het parlement komen bezoeken", meende Vooruit vorige week.
Maar bij de andere partijen was er weinig animo om het werk te verwijderen. En dus blijft het hangen, mét duiding. Vooruit kan zich vinden in die oplossing. "Voor ons is vooral essentieel dat iemand als Jan Fabre er niet gewoon mee wegkomt, dat mensen die zijn werk zien, wéten wat hij misdaan heeft. Dat vinden wij belangrijk als erkenning voor het leed dat Fabre al die vrouwen heeft aangedaan", zegt fractieleidster Hannelore Goeman.
De Zuilenzaal van het Vlaams Parlement is het decor voor ontvangsten, netwerkevents, boekvoorstellingen, lezingen en recepties. Ze ligt naast de Koepelzaal en dankt haar naam aan de dubbele rij gietijzeren kolommen. Vroeger werd de ruimte gebruikt als lokettenzaal van de postchequediensten.
Ook elders blijven de kunstwerken van Jan Fabre staan, zoals "De man die de wolken meet" op het dak van het museum SMAK in Gent, "De man die het kruis draagt" in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Antwerpen of "Searching for Utopia", de schildpad in Nieuwpoort. Een plafond in het Koninklijk Paleis in Brussel is bekleed met dekschilden van kevers. Dat werk, "Heaven of delight", wordt ook niet verwijderd, maar er zal ook duiding bij komen wanneer de zaal publiek toegankelijk is.
0 件のコメント:
コメントを投稿