De Amerikaanse metalgroep Slipknot heeft als eerste headliner van Pukkelpop 2022 de wei in Kiewit getrakteerd op een bijzonder stevig concert. Het muzikale contrast met de bezwerende gitaarmuziek van Tamino kan haast niet groter zijn. Na een paar jaar complete radiostilte is hij teruggekeerd naar Pukkelpop, met nieuwe muziek. "Zalig om even volledig afstand te nemen van sociale media, meer mensen zouden dat moeten doen", vertelt hij aan VRT NWS.
Liveblog
Terug van weggeweest, met nieuwe muziek: doorleefde Tamino krijgt daverend applaus in de Marquee
Hij verdween een tijdje volledig van de radar - ook online - om aan nieuwe muziek te werken. Zijn tweede plaat komt eind september uit, maar enkele van die nieuwe nummers heeft Tamino al live gespeeld in de Marquee op Pukkelpop.
Het publiek is hem duidelijk niet vergeten, want vanaf het moment dat hij op het podium stapt, krijgt de singer-songwriter een oorverdovend applaus. "Goed om jullie te zien, het is lang geleden", glimlacht Tamino, die een sobere maar sfeervolle lichtset bijheeft.
Tamino speelt ingetogen maar krachtig, vaak met de ogen dicht. Hij blijft een man van weinig woorden en bindteksten: spreken doet Tamino met zijn muziek. Maar zijn vele vocale tierlantijntjes vallen in de smaak. Perfecte stemcontrole, maar met gevoel, ook in de drie nieuwe nummers die hij speelt.
De oudere singles "Cigar" en "Indigo night" leveren een daverend applaus op. "Feels good to be back", grijnst een tevreden Tamino, voor hij onvermijdelijke afsluiter "Habibi" inzet. Een nummer waarin hij probleemloos alle hoge noten zingt. En dat gaat door merg en been. Kippenvel. "Ik wil nog niet gaan, maar we moeten", zegt Tamino met tranen in de ogen. Een geslaagde terugkeer door de grote poort.
Maak kennis met Leon (61), al voor de 12e keer coördinator van vrijwilligers op Camping Chill: "Verbondenheid met jongeren geeft kick"
Geen festival zonder honderden vrijwilligers die alles op het terrein en de campings in goede banen leiden. Leon Lambrichts (61) - steevast met rode hoed - is een vaste waarde op Camping Chill, tegenover de wei in Kiewit. Het is zijn 12e Pukkelpop als coördinator van tientallen jongeren, die een centje komen bijverdienen voor de basketclub van Leon in Maasmechelen.
Heel wat Limburgse verenigingen sturen helpende handen naar Pukkelpop, die in ruil voor hun hulp hun vrijwilligersvergoeding wegschenken aan hun vereniging. De twee coronajaren zonder Pukkelpop waren een ramp voor hun clubkas, maar ook de verbondenheid met de jongeren op het festival heeft Leon hard gemist. Het is een emotioneel weerzien met Pukkelpop voor hem.
Headliner Slipknot laat Pukkelpopwei op grondvesten daveren, met vlammenwerpers en "sit down-record"
De Amerikaanse metalgroep Slipknot heeft als eerste afsluiter op de Main Stage dit jaar de wei in Kiewit stevig op haar grondvesten laten daveren. De gemaskerde band met zware bassen, stevige drums en rauw geschreeuw bracht een massa volk op de been, regen of niet.
In een show vol halsbrekende stunts en vuur - inclusief drummen met brandende drumstok op lege biervaten - probeerde Slipknot het publiek zo veel mogelijk te betrekken bij hun show. Door met de regelmaat van de klok op te roepen om massaal de middelvinger op te steken, en door een poging te doen om de grootste "sit down" ooit te realiseren voor de Main Stage. Een oproep waar massaal gehoor aan werd gegeven. Slipknot heeft stevig gepiekt, maar stopte ook ruim 10 minuten vroeger dan gepland.
De eerste regen van Pukkelpop 2022 is een feit, tijdens Mainstageshow Cypress Hill, waardoor veel volk naar James Blake in de Marquee trekt
Aan de Main Stage waren de jaren 90 even helemaal terug van weggeweest, met de Amerikaanse hiphopcrew Cypress Hill. "Insane in the brain", weet u wel, inclusief (valse) pretsigaretten op het podium. Ook terug van even weggeweest: de regen. Er werden al buien voorspeld voor de vroege namiddag, maar de neerslag kwam er pas vanavond.
Die regen lokt extra volk naar de Marquee voor James Blake, de Britse producer en multi-instrumentalist. Hij speelt een duistere elektroset, die bij momenten vrij experimenteel aanvoelt. Blake haalt er in de finale nog goede vriend slowthai bij, een Britse rapper die eerder vandaag zelf in de Marquee heeft gespeeld. "Ik hou ervan om op Pukkelpop te spelen, het wordt hier elke keer beter en leuker", aldus Blake.
Een vleugje Songfestival op Pukkelpop, met Nederlandse S10 en Daði Freyr uit IJsland
Verschillende artiesten die op het Songfestival spelen, touren tijdens de daaropvolgende zomer langs de grote zomerfestivals. Fenomeen Måneskin, de Italiaanse winnaar van vorig jaar, is intussen internationaal doorgebroken, en speelde begin deze zomer nog op Rock Werchter. Op Pukkelpop staan vandaag twee artiesten in de Dance Hall die hun land vertegenwoordigd hebben op het Songfestival van dit jaar.
De Nederlandse S10 zong er "De diepte", de IJslander Daði Freyr stond er met zijn band Daði & Gagnamagnið met het nummer "Ten years". De groep zou IJsland eigenlijk al vertegenwoordigen op het Songfestival van 2020, maar die editie werd geannuleerd door de coronacrisis. Hun inzending, "Think about things" werd alsnog een Europese radiohit. Vandaag was Daði Freyr zijn prettig gestoorde zelf op Pukkelpop, waar hij tijdens zijn set zelfs de beruchte "Vogeltjesdans" gespeeld heeft.
Na Pukkelpop als bezoeker en presentator, nu ook als artiest: hoe beleefde Otto-Jan Ham zijn optreden met Hairbaby
Presentator Otto-Jan Ham heeft sinds kort zijn eigen band, Hairbaby. Daarmee speelde hij vanmiddag in de Club, op hetzelfde moment als het Nederlandse fenomeen Goldband. Ham vreesde - onterecht - voor een lege tent, en hij verbaasde zich over hoe alles er voor artiesten backstage aan toe gaat. "Het was wat ik verwacht had, en tegelijk helemaal niet", blikt hij terug bij Stubru.
Tussen alle geplande concerten door: kleine verrassingsoptredens brengen extra sfeer
Pukkelpop probeert de festivalgangers geregeld te verrassen, met verrassingsoptredens of kleine shows op onverwachte plekken. Zo zorgt dit bandje vlak aan de ingang van het festivalterrein meteen voor een muzikale verwelkoming. Het zet meteen de toon.
Nieuwe noodlijn op Pukkelpop, dag en nacht bemand om grensoverschrijdend gedrag te melden
Pukkelpop heeft een nieuwe "We care a lot"-telefoonlijn, waar iedereen terechtkan die om een of andere reden hulp nodig heeft. Dat kan gaan over grensoverschrijdend gedrag, maar ook over medische of psychische problemen. En zelfs voor diefstal kan je op 011/888 180 terecht: het nummer is trouwens dag en nacht bemand.
Na Rock Werchter en Tomorrowland ook op Pukkelpop: Goldband, met frontman Boaz nét uit het gips na val in Werchter
De Nederlandse groep Goldband schrijft deze zomer festivalgeschiedenis. Ze zijn de allereerste band die de "tripel" doet in ons land, en op de drie grootste festivals speelt. Na Rock Werchter en Tomorrowland was vanmiddag de Main Stage van Pukkelpop aan de beurt. "Fucking blij dat we hier zijn, en we gaan fucking hard rocken", klinkt het bij de start.
Zanger Boaz, die tijdens Rock Werchter in volle enthousiasme van het hoofdpodium sprong en zo zijn hielbot brak, is nét uit het gips. Op het podium heeft hij een handig hulpmiddeltje: een step waar een microfoon en een steunplankje op is geïnstalleerd. Van enige terughoudendheid is geen sprake: revalidatie of niet, Boaz doet de dansjes zo veel mogelijk mee.
Tijdens "Noodgeval", waarop het ironisch gezien even verkeerd liep op Rock Werchter, steekt Boaz zelf de draak met zijn blessure. Hij esceneert een nieuwe val, gevolgd door de songtekst "maar ik leef nog". Humor dat het Pukkelpoppubliek kan appreciëren.
De 50 minuten van Goldband zijn één energieke trip, met veel beats, op het gevoelige en akoestische "Kinderwens" na. Opvallend: geen "Alles kapot" op de setlist, hoewel ze net met dat nummer zijn opgepikt in België. "Tot volgend jaar Pukkelpop", klinkt het vol vertrouwen.
Niet enkel muziek op Pukkelpop, ook moderne dans in de Marquee
Een jaarlijkse traditie op Pukkelpop: zeker één specialleke als opener van de Marquee. Enkele jaren geleden speelde Willy Sommers zich op het festival een plek in de geschiedenisboeken. Vandaag was het podium van de Marquee voorbehouden voor een dansoptreden tijdens een rockconcert, onder de noemer "Voetvolk into the open".
Choreografe en danseres Lisbeth Gruwezheeft het optreden uitgewerkt. Zeven performers delen de energie van de muziek in een bezwerende choreografie. Een opvallende performance, die evenwel een pak minder volk lokt dat Sommers en co destijds. Maar veel voorbijgangers steken toch even hun neus binnen in de Marquee.
0 件のコメント:
コメントを投稿