Gemeenten mogen straks vaste flitscamera’s of zelfs trajectcontroles plaatsen in fietsstraten, zo besliste de Vlaamse regering. Auto’s, bromfietsen maar ook speedpedelecs mogen in zo’n fietszone maximaal 30 km per uur rijden, wat in de praktijk zelden wordt nageleefd.
We spreken over een fietsstraat, maar officieel heet het een ‘fietszone’. Concreet gaat het over een zone waar fietsers op de eerste plek komen: “auto’s en ander gemotoriseerd verkeer – bromfietsen of speedpedelecs – mogen er weliswaar rijden, maar ze mogen fietsers niet inhalen. Ze mogen tevens niet sneller dan 30 km per uur, ook niet wanneer er geen fietser te zien is”, aldus Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD).
Heel wat gemeenten installeerden onlangs fietszones, maar in de realiteit blijkt dat de snelheidsbeperking vaak dode letter blijft. Waarbij niet alleen naar automobilisten wordt gekeken, maar ook naar te snelle bromfietsers of naar bestuurders van een snelle elektrische fiets, een zogenaamde speedpedelec die tot 45 km per uur gaat.
Vandaar dat Peeters het nu mogelijk maakt dat ook in fietszones met onbemande flitscamera’s of met een systeem van trajectcontrole mag worden gecontroleerd. En waarbij het de bedoeling is dat ook te snelle bromfietsen of speedpedelecs – beiden hebben ook een nummerplaat – op de bon vliegen.
Frustrerend
“Vandaag kunnen snelheidsovertredingen binnen een fietszone alleen worden vastgesteld door politiemensen ter plaatse te laten controleren. Met deze aanpassing aan de regelgeving geven we gemeenten en politiezones meer en betere mogelijkheden om de snelheidslimiet in fietszones efficiënt te handhaven”, aldus nog de minister. Wat er op termijn voor moet zorgen dat meer gemeenten en steden fietszones gaan inrichten.
De Fietsersbond – een grote voorstander van fietszones – waarschuwt niettemin dat de inplanting van fietszones goed doordacht moet gebeuren, kwestie van ervoor te zorgen dat weggebruikers zich aan de regels houden. “Onlangs leek het wel even een wedstrijd onder steden en gemeenten om een zo groot mogelijke fietszone te creëren”, aldus Fietsersbond-woordvoerder Wies Callens.
Trage fietsers
“Met als gevolg dat er her en der erg lange straten deel uitmaken van zo’n fietszone”, aldus nog Callens. “Dat betekent dat een automobilist soms gedurende lange tijd achter een fietser moet blijven rijden. Wat tot frustratie kan leiden wanneer die fietser erg traag rijdt. Maar zo’n lange fietsstraat betekent ook dat een fietser – denk aan een ouder die met zijn kind naar school fietst –soms een hele tijd een rij ongeduldige auto’s in zijn rug voelt, wat ook geen aangenaam gevoel is.”
Jan Vermeulen (CD&V), burgemeester van ‘fietsstad’ Deinze, dat heel wat fietszones telt, vindt de snelheidscontroles in fietszones een goede zaak. “Voor iedereen die te snel door zo’n fietsstraat rijdt, inclusief de soms te snelle speedpedelecs. Al vind ik het jammer dat deze speedpedelecs de jongste tijd precies overal de schuld van krijgen, want velen rijden er wél erg correct mee. Ook speedpedelecs moeten we omarmen: elke snelle elektrische fiets is immers een veel gevaarlijkere auto minder op de weg.”
0 件のコメント:
コメントを投稿