De Duitse metalband Rammstein is voor het derde jaar op rij in ons land. Ze spelen deze week twee uitverkochte concerten in Park Nieuwe Koers in Oostende. Vaste elementen: veel decibels en tonnen vuur, maar ook humor en wat naakt op de grote schermen. "De grootsheid van de show is indrukwekkend: dit is niet voor elke band weggelegd", zegt metalkenner Thomas Michiels (Studio Brussel)
Rammstein bestaat al bijna 30 jaar in dezelfde zeskoppige bezetting. De Duitse metalgroep is razend populair en vindt zijn weg naar de Belgische podia intussen blindelings. Het is al de derde zomer op rij dat er meerdere Belgische shows in de Europese touragenda van Rammstein staan.
De cijfers: 3 keer het Koning Boudewijnstadion in augustus 2023, 2 shows op de toen kersverse locatie Park Nieuwe Koers in Oostende in 2022 en 1 Koning Boudewijnstadion in 2019. Met de 2 shows van deze week erbij komt de teller op 8 shows in 6 jaar, elke keer voor ongeveer 50.000 mensen. Weinig artiesten evenaren Rammstein qua ticketverkoop.
Na een pak festivalshows, onder meer op Graspop Metal Meeting in 2017 en Rock Werchter in 2016, doet Rammstein het al jaren op eigen kracht, met soloshows zoals andere grootheden als AC/DC. De Duitsers touren met een lange colonne vrachtwagens voor hun uitgebreide podiumconstructie met spectaculaire vuureffecten. Een concept waar hun bijzonder trouwe fans niet op uitgekeken raken.
"Onderweg naar het terrein zie je van in de verte hun podium al: een Harry Potter-achtige constructie met hoge torens waaruit tonnen vuur wordt geblazen", zegt metalkenner Thomas Michiels (Studio Brussel). "De omvang van alles wat wordt opgebouwd, voor 2 concerten met een publiek van 50.000 mensen voor 1 artiest is heel zot. Opvallend ook hoe veel buurtbewoners aan de ingang een kijkje komen nemen naar die locatie en het publiek alleen al."
"Dat Rammstein een trouw publiek lokt, merk je aan twee dingen. Eerst en vooral is er een gigantische wachtrij aan de merchandisingstand. Als er 10% van de bezoekers geen Rammstein-shirt draagt op het terrein, is het veel."
"Daarnaast is de sfeer opvallend gemoedelijk, zoals het typische festivalgevoel. Iedereen is blij om erbij te zijn, maar daarom niet de hele tijd 100% aandachtig. Met 2,5 uur is het een lange set waarin zo goed als alle grote hits passeren. En ook al sta je achteraan: de vuureffecten zie je tot kilometers verderop."
Rebellie, humor en vuur
De populariteit van Rammstein heeft dus niet geleden onder het schandaal rond mogelijk grensoverschrijdend gedrag bij vrouwelijke fans. Vorige zomer circuleerden er in Duitse media tal van getuigenissen. Frontman Till Lindemann zou vrouwen doelgericht uit het publiek halen om na de show seks met hen te hebben, zonder toestemming.
Op de afterparty's van de band zouden alcohol en drugs rijkelijk voorhanden zijn, met misbruik tot gevolg. Het strafrechtelijk onderzoek naar Till Lindemann is eind augustus 2023 stopgezet door een gebrek aan bewijs. Tijdens de tournee vorig jaar zijn er protestacties geweest. De setlist werd bijgestuurd: weg met 'Pussy' en de kunstpenis die wit schuim spuit over het publiek. Zowel het nummer als het penisvormige 'schuimkanon' zijn nu terug van weggeweest.
"Frontman Till Lindemann heeft een grote fascinatie voor het fallussymbool, dus hij gaat met plezier schunnig doen op dat schuimkanon. Spelen met het vulgaire is en blijft zijn ding, tot jolijt van het publiek", zegt Michiels. "Al is een nummer als 'Dicke Titten' niet gespeeld."
"In dezelfde sfeer zit de 'boobiecam' die vooral vrouwen filmt in de hoop dat ze hun blote borsten laten zien. Dat gebeurt massaal, al zijn er even goed mannen die hun blote borstkas tonen of elkaar enthousiast kussen. Die taferelen op de grote schermen worden luid toegejuicht door het publiek. Ook dat is typisch Rammstein."
Bindteksten zijn er nauwelijks, maar Lindemann pookt de sfeer wel op door het publiek aan te moedigen om mee te zingen. "Tijdens bepaalde strofes in onder meer 'Du hast' zwijgt hij even en dirigeert hij het publiek. Die lage klanken en dreunende woorden die worden herhaald: dat heeft iets. De fans kennen de teksten echt bijzonder goed."
"Door dat meezingmoment is 'Du hast' samen met 'Sonne' het hoogtepunt van de show. De combinatie van die twee hits, de respons en de schemering maken het bijzonder."
In de setlist zaten veel oudere Rammstein-klassiekers zoals 'Keine lust', maar ook recentere nummers zoals 'Zeit' of 'Deutschland'. "Ze durven tussen de typische trage maar harde gitaarriffs af en toe rust in te bouwen. 'Engel' werd op piano op het kleine podium gebracht: een mooi intermezzo waarop de gsmlichtjes massaal omhoog gingen. Een kippenvelmoment. Idem voor 'Adieu', het gedoodverfde slotnummer in de bisronde."
Concert als theatervoorstelling
Rammstein heeft een formule gevonden die een groot publiek bekoort. "Naast de vele vuureffecten spreekt hun rebels kantje veel mensen aan en de humor in die Duitse teksten. Het ligt relatief dicht bij het Nederlands, waardoor het voor een Nederlandstalig publiek makkelijk meezingbaar en verstaanbaar lijkt."
"Interessant is dat hun shows zijn opgebouwd als een toneelvoorstelling. Hoe ze het publiek groeten en het einde neerleggen, is prachtig. Ze doen dat zoals een theatergezelschap."
"Hun artistieke oog voor detail zit ook in de zwart-witfilmpjes die tijdens de intermezzo's op de schermen worden getoond. Frontman Till doet dan grappige dingen met vlammenwerpers, alsof hij acteert in een stille film. Daarin komen zijn capaciteiten als showman samen met de humor en muziek in een totaalbeleving."
"En dan zijn er de vele vuureffecten die perfect op de muziek vallen: dat vraagt een enorme routine en voorbereiding. Naarmate de avond vordert en het donker wordt, voel je als toeschouwer steeds meer die warme gloed van de vlammen. Het is duidelijk: zo'n show neerzetten met zo veel impact is niet voor elke band weggelegd."
0 件のコメント:
コメントを投稿