Chef-kok Gert De Mangeleer stopt al na één week met nieuw concept - De Standaard - Crune Blogs

Latest

2019年3月31日日曜日

Chef-kok Gert De Mangeleer stopt al na één week met nieuw concept - De Standaard

Een week na de start van L.E.S.S., het nieuwe restaurant van Gert De Mangeleer, past de chef-kok de formule aan. ‘Ik heb een fout gemaakt. Dat is geen schande’, zegt hij aan Het Laatste Nieuws.

Chef-kok Gert De Mangeleer en sommelier Joachim Boudens sloten eind vorig jaar de deuren van hun driesterrenrestaurant Hertog Jan. Op 11 maart verwelkomden ze de eerste gasten in hun nieuwe zaak op ’t Zand in Brugge, L.E.S.S. by Hertog Jan***. De keuken was open van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat en op de kaart stonden gerechten die geïnspireerd waren door smaken vanuit de hele wereld.

Onze recensent was lovend over het nieuwe concept: ‘Voor wie dacht dat De Mangeleer en Boudens het kalmer aan zouden doen: ze hebben zich compleet heruitgevonden en alweer de bakens verzet in Vlaanderen.’

Maar daar bleek het schoentje net te wringen: de bakens die verzet moesten worden om de sfeer van Tokio, New York, en andere wereldsteden uit te stralen, waren al vanaf dag één te veel voor de chef-kok. Hij wist meteen dat het concept niet lang vol te houden was, zegt hij aan Het Laatste Nieuws. ‘Ik had het verkeerd ingeschat. Van 8 uur ’s ochtends tot middernacht tussen de klanten: dat is gewoon té’, aldus De Mangeleer. ‘Ik merkte welke druk het legde op mijn personeel. Als vader van vier kinderen ben ik daar gevoelig voor. Ik vind: je moet luisteren naar je medewerkers. Ze klaagden niet, maar ik zag wel wat het met hen deed. Ik wilde het gevaar niet lopen dat ik iemand van het team zou verliezen.’

‘Als iets niet gaat, dan gaat het niet’

De Mangeleer en Boudens hebben relatief snel besloten om het idee te laten varen. Voortaan kunnen klanten enkel nog reserveren voor lunch of diner bij L.E.S.S.. Gasten die al geboekt hadden voor een ontbijt, zijn afgebeld en krijgen een gratis glas champagne aangeboden als ze toch nog eens naar het restaurant komen.

‘Ik ben niet te trots om toe te geven dat ik een foute inschatting heb gemaakt’, zegt De Mangeleer nog aan Het Laatste Nieuws. ‘Het hoort volgens mij bij ondernemen. Dat doe je met vallen en opstaan. Ik vind dat geen schande. Als iets niet gaat, dan gaat het niet. En dan geef je dat maar best toe.’

Let's block ads! (Why?)

続きを読みます http://www.standaard.be/cnt/dmf20190331_04292356

0 件のコメント:

コメントを投稿