‘Studio Tarara’ kondigt zich beloftevol aan. Het zou wel eens kunnen dat VTM vanaf vanavond een nieuwe ‘Clan’ te pakken heeft. Zes redenen waarom ‘Studio Tarara’ vanavond om 20.35 uur op VTM de moeite is om te bekijken.
1. Het is gemaakt door Tim Van Aelst
Na Benidorm Bastards, Wat als?, Safety first en Hoe zal ik het zeggen? is Tim Van Aelst uitgegroeid tot een klinkende naam in de Vlaamse tv-wereld. Hij is het goudhaantje ...
1. Het is gemaakt door Tim Van Aelst
Na Benidorm Bastards, Wat als?, Safety first en Hoe zal ik het zeggen? is Tim Van Aelst uitgegroeid tot een klinkende naam in de Vlaamse tv-wereld. Hij is het goudhaantje van VTM. Zijn productiehuis Shelter heeft intussen al drie Internationale Emmy’s in de vitrinekast staan. Op hooguit één valse noot na – de film van Safety first – weet Van Aelst kijkcijfersuccessen in de markt te zetten en in één klap kritische kijkers te overtuigen. Van Aelst verslikt zich zelden in zelfoverschatting. Als hij iets maakt, kán hij het maken. Zijn geheim? Hard werken, zich omringen met talentvolle mensen en stapje voor stapje groeien. Van Aelst begon met een verborgencameraprogramma dat er vormelijk bovenuit stak (Benidorm Bastards). Daarna maakte hij met Wat Als? fictie in kleine porties om met Safety first te groeien naar een komische reeks met afleveringen van ongeveer een half uur. Pas na al die stappen komt Van Aelst nu met een volwaardige dramareeks. Hij schreef Studio Tarara samen met compagnon de route, David Vennix, die ook al betrokken was bij Wat als? en Safety first.
2. De cast is top
Koen De Graeve speelt de aan drank en drugs verslaafde acteur Ricky, Ruth Beeckmans zijn aan seks verslaafde collega Sandra. Peter Van den Begin is de machtsgeile pervert Jean. Maar ook Frances Lefebure en Geert Van Rampelberg spelen de pannen van het dak. Enkele nieuwe tv-gezichten wekken nieuwsgierigheid: theateractrice en stand-upcomedian Janne Desmet, bijvoorbeeld. Een mens vraagt zich ook af hoe Lauren Versnick (dochter van Lynn Wesenbeek en liefje van Jens Dendoncker) het er vanaf zal brengen.
3. Het is niet om mee te lachen (of toch)
Studio Tarara is géén komische reeks, maar een whodunit. Alles begint met een mysterieuze zelfmoord op de Medialaan 1. Wie er dood is, wat er precies gebeurd is en waarom: die vragen zijn de motor van de reeks. Maar toch ziet het er tegelijkertijd naar uit dat we ons tijdens die helse rit zullen amuseren. Er is flauwe humor, want alles speelt zich af achter de schermen van een fictieve sketchshow anno 1993. Maar een BV die zich in coma zuipt bij een drankspelletje in het decor van Het rad van fortuin? Het doet vermoeden dat er bij al dat drama ook genoeg humor gemoeid is.
4. Er ligt een kwak nostalgie overheen
Nostalgie is hip in tv-land. We neigen stilaan naar een overdosis, maar als het echt goed gedaan is – zoals bij Stranger things – kunnen ook wij er niet genoeg van krijgen. En ja, Studio Tarara lijkt meer dan een oppervlakkige ode aan de perfect geföhnde koppen, pofmouwen en felgekleurde losse chemisiers te zijn. Om te beginnen verheugen we ons op de muziek: Van Aelst staat erom bekend uitstekende muzikale keuzes te maken in zijn tv-programma’s. En met deze dramareeks wil VTM ook iets over zichzelf vertellen. De serie past in de programmering rond de dertigste verjaardag van de commerciële zender. Studio Tarara vindt plaats in de beginjaren van dat commerciële avontuur: 1993. Dat levert in het beste geval een scherp portret van een vervlogen tv-periode op.
Leuk is ook hoe de marketingafdeling van VTM ingespeeld heeft op die hippe heimweekramp naar de jaren negentig, die populaire cultuur (muziek, mode en tv) op dit moment ook overheerst. Journalisten en influencers kregen een oude VHS-cassette opgestuurd met de eerste aflevering. Dertigers en veertigers kijken vanwege de tijd van toen, tieners omdat de jaren negentig en de esthetiek van toen weer helemaal terug zijn.
5. Het is achter de schermen
Als één hoofdpersonage verslaafd is aan drank en drugs en een ander aan seks, vermoeden we dat Tim Van Aelst zijn research goed gedaan heeft. Oké, alles is fictief, maar met een beetje geluk schetst Studio Tarara eindelijk eens een tekenend beeld van de Vlaamse tv-wereld en zijn beroemdheden – die tegelijk kneuterig en glamoureus zijn. Tv-makers die de psyche van Vlaamse beroemdheden weten te vatten: wij wachten er al jaren op. De vraag is of Van Aelst de artistieke vrijheid heeft gekregen om het scherp te stellen.
6. Er is een #Metoo-verhaal
Studio Tarara is de eerste Vlaamse fictiereeks waarin Metoo een expliciet thema is. Dat terwijl VTM en vrouwen in het verleden al te vaak geen perfect huwelijk gebleken zijn. Onlangs nog verzamelde Het Nieuwsblad in zijn magazine vier VTM-vrouwen die vroegtijdig afgeserveerd werden wegens te oud voor het scherm. Onder meer Lynn Wesenbeek en Nadine De Sloovere bedekten in het magazine hun ongelukkige exit bij VTM alweer met de mantel der liefde. Het had pijn gedaan, maar was intussen wel weer verwerkt. Beleefde dames zijn het.
Steekt VTM met Studio Tarara eindelijk de hand in eigen boezem? Toen tv-maker Bart De Pauw in 2017 bij de VRT aan de deur gezet werd en de Amerikaanse discussie ook Vlaanderen overspoelde heeft Van Aelst fors stelling ingenomen tegen machtsmisbruik op en naast de set. Hij gaf toen ook aan dat hij het in Studio Tarara over grensoverschrijdend gedrag zou hebben. Het debat is intussen zo gepolariseerd geraakt, dat zo’n gedrag tonen in een fictiereeks, misschien wel de perfecte manier is om het terug te brengen tot zijn ware proporties. Er niet meer van maken, maar ook niet minder. We zijn in elk geval razend benieuwd.
0 件のコメント:
コメントを投稿