Vanavond zijn de Belgian Game Awards uitgereikt. Dat zijn de belangrijkste prijzen voor games in ons land. Het is de vierde keer dat de prijzen uitgereikt worden, maar nooit waren er zoveel inzendingen als dit jaar.
Games als Fortnite, FIFA of Candy Crush kent iedereen, maar ook de Belgische gamesector staat niet stil. En dat was te merken aan het spectaculair aantal inschrijvingen voor de Belgian Game Awards. In het totaal meldden 93 games en 14 studio's zich aan voor de awards.
Op de Belgian Game Awards worden 14 prijzen uitgedeeld verdeeld over 3 verschillende categorieën: Game Awards, Studio Awards en Esports Awards. Een professionele jury besliste wie de prijzen mee naar huis mocht nemen. Enkel bij de Audience Award lag de beslissing volledig bij het publiek, bij de Esports Awards kon het publiek voor 50 procent mee bepalen wie won.
De winnaars:
Game Awards
- Audience Award: VR-Kuub
- PC/Console Game of the Year: The Almost Gone
- Mobile Game of the Year: The Almost Gone
- AR/VR Game of the Year: Deisim
- Best Non-Entertainment Title of the Year: Pollinator Park
- Debut Game of the Year: Sizeable
- Student Game of the Year: Glint
- Most Anticipated Game of the Year: Roguebook
- Lifetime Achievement Award: Yves Grolet
- Best Studio of the Year: Fishing Cactus
- Most Promising Startup Studio of the Year: Salty Lemon
- Esports Event of the Year: Tarmac Online Sessions
- Esports Rookie Player of the Year: Vincent "Slyex" Tobaly
- Esports Pro Player of the Year: Raphaël "Targamas" Crabbé
Leren door te gamen: een gouden combo
VR-Kuub won de publieksprijs: "Het is een game waarbij een leerling in een virtual reality-omgeving wordt geplaatst en een puzzel krijgt voorgeschoteld. De puzzel zit zo in elkaar dat de leerling die niet alleen kan oplossen maar hulp moet vragen aan de medestudenten," verduidelijkt Mike Coeck van Cybernetic Walrus, de studio die VR-Kuub ontwikkelde.
Vanavond is het feest, het hele team is op kantoor en de pizza is onderweg
"Een van opdrachten is bijvoorbeeld beroemde gebouwen zoals de Eiffeltoren, de Burj Khalifa en het Vrijheidsbeeld rangschikken op grootte, de klasgenoten kunnen dan online opzoeken hoe groot die gebouwen zijn en zo de speler een handje helpen."
"Ik denk niet dat we een geldprijs winnen maar de award is natuurlijk een mooie erkenning. Games ontwikkelen kost enorm veel geld en als je een award wint, kan dat investeerders over de streep trekken om met jou in zee te gaan. Maar vanavond is het eerst feest, het hele team is samen op kantoor en de pizza is onderweg", concludeert Coeck feestelijk.
De game "The Almost gone" viel tweemaal in de prijzen: Console Game of the year én Mobile Game of the year. "The Almost Gone was een samenwerking met de schrijver Joost Vandecasteele, het gaat over een klein meisje dat zich in een tussenwereld bevindt tussen leven en dood en moet proberen achterhalen waarom ze daar is. Het is een donker verhaal maar tegelijkertijd ook mooi en aangrijpend", licht Jeroen Janssen van Happy Volcano, de studio achter de game toe.
Het heeft bloed, zweet en tranen gekost maar het resultaat is er
Het is een concept dat duidelijk in de smaak viel: "Deze award, die er al meer dan vijf jaar zat aan te komen, is het bewijs van zowel het doorzettingsvermogen van de studio als de kracht van het gameconcept", luidt het juryverslag. De ontwikkeling van de game nam vijf jaar in beslag en de euforie is daardoor nog groter bij de ontwikkelaars van Happy Volcano. "Twee prijzen op de Belgian Game Awards, dat is fantastisch, het heeft bloed zweet en tranen gekost maar het resultaat is er wel", aldus een uitgelaten Janssen.
Esports
Esporten of elektrisch sporten wordt elk jaar populairder. Bij esports gaan gamers het tegen elkaar of in teams het tegen elkaar opnemen. De prijs voor het beste esports-event gaat naar de Tarmac Online Sessions. Het RTBF-kanaal investeert al jaren in Esports en lanceert met Tarmac Online een community-based, competitief en onderhoudend concept voor de Belgische Esports scene.
Raphaël "Targamas" Crabbé werd verkozen tot beste professionele esporter. Deze Belgische speler is een icoon in de wereldwijd populaire game "League of Legends". Als kampioen in League of Legends en de European Masters, is deze jonge speler dé Belgische toekomst in League of Legends.
Uitreiking in een virtuele studio
De game-industrie is wereldwijd groter dan de film-en muziekindustrie samen. VRT-CEO Frederik Delaplace: "Gaming is een groeiende en bloeiende tak van onze sector. En (te) weinig mensen weten dat ook in ons land heel knappe games worden gemaakt. Daarom willen we als VRT mee onze schouders zetten onder de Belgian Game Awards, zodat deze tak van de creatieve sector ook de aandacht krijgt die hij verdient. Het is voor ons ook een kans om als mediabedrijf de banden met de gamingsector te versterken. Net als films en boeken worden games zo ook een beetje cultureel erfgoed."
Gaming is een groeiende en bloeiende tak van onze sector, maar nog te weinig mensen weten dat er knappe games in ons land gemaakt worden
De show van de Belgian Game Awards werd opgenomen in een extended reality omgeving. Doorheen de show wordt er live geschakeld tussen de extended virtual reality studio, waar presentatoren Eva Mundorff en Kamal Messaoudi zich bevinden en het platform waar de genomineerden zitten. Op die manier speelt de awardshow zich af in een volledige virtuele omgeving. De show was te bekijken via VRT NU, RTBF Auvio en twitch.tv/belgian_games.
In "Laat" geeft David Verbruggen, CEO van Belgian Games meer uitleg over de Awards en de gamingsector in België. Bekijk het gesprek hier:
0 件のコメント:
コメントを投稿