Het nieuwe seizoen van The crown opent met een beeld van de Eiffeltoren. Daarna zien we een inwoner van de Franse hoofdstad z’n hondje uitlaten in de buurt van de Pont de l’ Alma. Wie het verhaal van prinses Diana een beetje kent, weet dan al hoe laat het is. Een seconde later scheurt een donkere Mercedes voorbij, achternagezeten door brommertjes. De wagen verdwijnt in de tunnel, we horen het piepen van de remmen, een doffe klap en het onophoudelijke geluid van de claxon.
Zo brengt de Netflix-dramareeks het dodelijke ongeval in beeld waarin de populaire prinses Diana het leven liet op 31 augustus 2017. Geen scène in de serie, die een gefictionaliseerde versie van de Britse koninklijke familie toont, droeg zoveel spanning in zich als die van Diana’s dood.
De makers hadden op voorhand gezegd dat ze de crash zelf niet in beeld zouden brengen. Maar het geluid is blijkbaar erg genoeg. De tabloid The Daily Mail heeft het over ‘ziekmakende audio’ en een scène die choqueert. Reacties van lezers zijn unaniem negatief. Van ‘respectloos’ tot ‘ongevoelig’. Velen vragen zich af waarom een tv-serie ‘een drama dat nog zo vers is’ zou willen dramatiseren.
Tabloid The Mirror voerde Paul Burrell op, die tien jaar de butler van Diana was. ‘Grotesk’, noemde hij de scène. ‘Het voelt nog altijd macaber aan om de wagen te tonen waarin ze is gestorven. Dat gaat te ver.’ Elders worden vrienden van prins Harry opgevoerd, die de opdracht zouden hebben gekregen om eerst naar de serie te kijken. Zodat ze hem kunnen voorbereiden op wat hij te zien zal krijgen.
Toch zijn de meeste Britse media relatief coulant over de manier waarop de crash (niet) in beeld wordt gebracht. Ze stellen doorgaans dat Netflix voorzichtig genoeg is door de botsing zelf niet te tonen. De overleden Diana wordt ook niet getoond in het mortuarium, in tegenstelling tot het lichaam van haar toenmalige partner Dodi Fayed.
Tv-fastfood
De verontwaardiging zit vooral elders. Later in de reeks duikt de overleden Diana nogmaals op, als een spook waartegen de andere personages praten in bijzonder kleffe en slecht geschreven scènes. ‘Ben je nu blij?’ vraagt de Queen aan het spook van Diana. ‘Je bent er eindelijk in geslaagd om mijn huis op z’n kop te zetten.’ Waarop de geest antwoordt: ‘dat was nooit mijn bedoeling’.
‘Klungelig en voorspelbaar’, vatte de BBChet geheel samen. Kwaliteitskrant The Guardian was nog vernietigender. ‘Zo slecht dat het een bijna-doodervaring wordt’, sneerde de krant. Ook daar reageren lezers in dezelfde lijn. Ze merken op dat een verhaallijn over spoken niet noodzakelijk slecht moet zijn, verwijzend naar de vader van Hamlet in het beroemde verhaal van William Shakespeare. Maar dat staat ver van de krukkige scène waarin spook-Diana de handen van de Queen vastneemt en zegt: ‘jij hebt ons allemaal getoond hoe je een Brit moet zijn. Misschien is het nu tijd dat je klaar bent om zelf iets te leren.’De scènes worden unaniem afgeserveerd als nietszeggende, suikerspinnen soapdialogen.
The Independent ziet zelfs een metafoor in de belabberde kwaliteit van de reeks. Toen The crown startte in 2016 was het nog een kwaliteitsreeks, omdat Netflix kwaliteit toen nog hoog in het vaandel droeg. Maar nu winstcijfers belangrijker werden, gaat de kwaliteit naar omlaag: tv-fastfood voor de massa, eerder dan pareltjes voor een nichepubliek. ‘De ondergang van The crown is een metafoor voor de neerwaartse spiraal van Netflix’, kopt ze.
De verontwaardiging heeft maar betrekking op een deel van het geheel. Netflix loste nog maar vier afleveringen van het nieuwe seizoen, de zes resterende afleveringen volgen pas op 16 december.
続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMzExMTZfOTQ5ODMxNDbSAQA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿