Veerle Baetens na wereldpremière van "Het smelt" in de Verenigde Staten: "Geëmotioneerd en dankbaar publiek" - VRT.be - Crune Blogs

Latest

2023年1月22日日曜日

Veerle Baetens na wereldpremière van "Het smelt" in de Verenigde Staten: "Geëmotioneerd en dankbaar publiek" - VRT.be

"Het was fantastisch, intens." Dat zegt regisseur Veerle Baetens na de wereldpremière van "Het smelt" ("When it melts") op het Sundance Film Festival in de Verenigde Staten. "Het publiek reageerde geëmotioneerd, op een positieve manier." De film is opgenomen in de hoofdcompetitie voor niet-Amerikaanse films van het festival.

"Het smelt", de debuutroman van Lize Spit, was een gigantisch succes. Maar liefst 200.000 keer ging het over de toonbanken. En nu is er ook de film "Het smelt" ("When it melts"), die afgelopen nacht zijn wereldpremière beleefde in de Verenigde Staten. De regie lag in handen van Veerle Baetens. Voor haar was het de eerste keer dat ze de film in een grote zaal bekeek samen met andere mensen die er niets over wisten. "Ik was heel nerveus, maar het was fantastisch", zegt een tevreden Veerle Baetens in "De ochtend" op Radio 1. "Het publiek was heel erg aangedaan, op een positieve manier. Ze waren geëmotioneerd, stelde de goede vragen. Een heel dankbaar publiek. Zalig en intens."   

"Het smelt" gaat over de ingetogen Eva, die vele jaren na een snikhete zomer die volledig uit de hand liep, terugkeert naar haar geboortedorp met een ijsblok in haar koffer. Ze wil er afrekenen met haar verleden. De jonge Eva wordt gespeeld door Rosa Marchant, Charlotte De Bruyne speelt de volwassen Eva. 

De film is opgenomen in de hoofdcompetitie voor niet-Amerikaanse films van het Sundance Festival, het mekka van de onafhankelijke film. "Vandaar dat de wereldpremière ook hier is", verklaart Baetens.

We kennen Veerle Baetens vooral als actrice, nu staat ze aan de andere kant van de camera. "Ik ben beginnen acteren omdat ik dat gestudeerd had en ik dat ook wilde doen. Ik wilde eerst naar het RITCS (filmschool, red), maar deed ook ingangsexamen voor het Conservatorium. Toen ik daarvoor geslaagd was, ging ik daarnaartoe. Maar ik ben al van jongs af geïntrigeerd door verhalen vertellen, film. Ik wilde die kant meer gaan exploreren", klinkt het.

"Het was fijn om nu eens niet voor de camera te staan. Als actrice ben je onderhevig aan wat iemand vindt, als regisseur heb je dat meer in de hand. Je hebt meer tijd om na te denken, te reflecteren, keuzes te maken. Een boek van 400 bladzijden verwerken tot een film was niet makkelijk, maar we hebben er heel lang aan gewerkt en er hebben heel veel mensen mee over nagedacht."

Europese première op 1 februari

Er staan nog enkele screenings en vragensessies op het programma in de VS. "De reviews zijn goed, wie weet wat er nog bij komt dat ik moet doen, ik doe het met graagte". Een prijs behoort tot de mogelijkheden, "maar ik ben al blij hoe we ontvangen zijn, hoe mensen reageren."

Op 1 februari beleeft "Het smelt" zijn Europese première op het Göteborg Film Festival in Zweden. In de Belgische zalen zal de film pas in oktober te zien zijn.

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiZ2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMy8wMS8yMi92ZWVybGUtYmFldGVucy1uYS13ZXJlbGRwcmVtaWVyZS12YW4taGV0LXNtZWx0LWluLWRlLXZlcmVuaWdkZS_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿