Op de uitreiking van de European Film Awards in Sevilla viel de Vlaamse film ‘Girl’ in de prijzen: de film van Lukas Dhont kreeg de prijs voor nieuw talent, de Discovery Award. Het is de grootste prijs voor deze film sinds hij in Cannes bekroond werd tot beste debuut. Verder werden de European Film Awards, geheel naar verwachting, een Pools feestje. Vier jaar na ‘Ida’ is Pawel Pawlikowski opnieuw de grote winnaar van deze jaarlijkse filmprijzen.
Zijn zwart-witte, muzikale drama ‘Cold war’ werd geheel terecht uitverkozen tot beste Europese film, in een jaar met grote concurrentie. Behalve voor die hoofdprijs werd ‘Cold war’ nog vier keer op het podium geroepen. Zo kreeg Pawlikowski de prijs voor beste scenario en die voor beste regisseur. De film won eerder al de prijs voor beste montage, terwijl hoofdrolspeelster Joanna Kulig de prijs voor beste actrice kreeg. De Poolse kon haar prijs niet ophalen omdat ze vast zat in Hollywood: ‘Ze is zeven maanden zwanger en kon dus ook niet vliegen’, aldus Pawlikowski.
Vlaamse flamenco
‘Girl’ kon slechts een van zijn drie nominaties verzilveren op de European Film Awards: de film was ook genomineerd in de categorie ‘Beste film’ en ‘Beste acteur’. Toch kan dat moeilijk een teleurstelling worden genoemd: alleen al de drie nominaties waren een compliment voor een debuut dat op veel bewondering kan rekenen van de Europese filmwereld. Lukas Dhont is op zijn 27 de jongste Belg die de Discoveryprijs wint, nadat landgenoten Hans Van Nuffel (‘Adem’) en Jaco Van Dormael (Toto le héros) hem voorgingen. De eerste keer dat deze prijs werd uitgereikt, ging die naar niemand minder dan Pedro Almodovar, ten tijde van ‘Mujeres al borde de un ataque de nervios’.
Op het podium droeg de immer welsprekende Lukas Dhont zijn prijs aan twee mensen op: zijn hoofdrolspeler Victor Polster en Nora Monsecour, ‘het jonge transmeisje dat ik in 2009 leerde kennen en dat aan de basis van deze film lag’. ‘Ze is een held van mij geworden en ik wil deze award aan haar opdragen en aan alle andere transpersonen in Europa die ervoor kiezen om een ware versie van zichzelf te zijn’.
‘Girl’ was ook genomineerd in categorieën ‘beste film’ en ‘beste acteur’. De 16-jarige hoofdrolspeler Victor Polster moest echter de duimen leggen voor Marcello Fonte - de hoofdrolspeler van ‘Dogman’ was de gedoodverfde favoriet in die categorie.
Jaarlijks ritueel
Er was nog een prijs met een stevig Belgisch aandeel: de prijs voor beste animatiefilm ging naar ‘Another day of life’, van het Pools-Spaanse duo Damian Nenow en Raúl de la Fuente. Het Brusselse productiehuis Walking the dog van Eric Goossens leverde daar een flinke bijdrage aan. Zoals veel animatiefilms was het een grensoverschrijdende samenwerking, in dit geval tussen vijf landen. Het is een uitzonderlijke animatiefilm, gebaseerd op het gelijknamige boek dat de legendarische Poolse oorlogsjournalist Ryszard Kapuscinski in 1976 schreef over het conflict in Angola.
Een veel kleinere Belgische bijdrage zit in ‘The death of Stalin’, dat geheel verdiend bekroond werd tot beste Europese komedie van het jaar. Regisseur Armando Iannucci noemde het dapper dat de Academy een prijs durfde geven aan een film die in Rusland werd verbannen. ‘Niks eten of aanraken’, zo waarschuwde hij de aanwezigen. ‘Jullie staan nu allemaal op de lijst.’
Bij wijze van jaarlijks ritueel was er weer veel commentaar op de manier waarop Rusland omgaat met artistieke vrijheid - regisseur Oleg Sentsov zit nog steeds in een Siberisch strafkamp, terwijl Serebrennikov huisarrest kreeg. Voorts werd er in de show veel gespeecht over de Brexit en de verdeeldheid die heerst in Europa. ‘Er zou een crisis heersen in Europa’, sprak Ralph Fiennes, die een ere-award kreeg. ‘Ons gevoel van familie, van connectie, van gedeelde wonden en gedeelde geschiedenis wordt bedreigd. In Engeland klinkt alleen het geluid van verdeeldheid nu.’ Maar hij eindigde met een positieve noot: ‘Als filmmakers kunnen we idealisten zijn, anarchisten en provocateurs, maar in deze kritische tijd mogen we onze poëtische stem niet verliezen, onze essentiële stem, onze ziel. Onze films kunnen liederen zijn die grenzen overschrijden.’
Alle prijzen
Beste film: Cold War
Beste komedie: The death of Stalin
Regisseur: Pawlikowski
Actrice: Joanna Kulig (Cold war)
Acteur: Marcello Fonte (Dogman)
Scenario: Pawel Pawlikowski (Cold war)
Documentaire: Bergman. Ett år, ett liv
Animatie: Another day of life
Discovery: Girl
Montage: Jaroslaw Kaminski (Cold War)
Fotografie: Martin Otterbeck (Utøya: July 22)
Ereprijs: Costa-Gavras
Lifetime achievement: Carmen Maura
Achievement in world cinema: Ralph Fiennes
続きを読みます http://www.standaard.be/cnt/dmf20181215_04038268
0 件のコメント:
コメントを投稿