Verrassing: ‘Girl’ van Lukas Dhont staat niet op de shortlist van kanshebbers op een Oscar voor Beste buitenlandse film. Het gaat om een lijst van negen films die vannacht werd bekendgemaakt door de Academy of Motion Pictures and Sciences. Later in januari zal die lijst nog vernauwd worden tot vijf genomineerden.
Dat ‘Girl’ niet bij die uiteindelijke genomineerden zou hebben gestaan, zou niemand gechoqueerd hebben: de concurrentie was dit jaar groot, vooral van oude bekenden voor de Academy. ‘ ...
Dat ‘Girl’ niet bij die uiteindelijke genomineerden zou hebben gestaan, zou niemand gechoqueerd hebben: de concurrentie was dit jaar groot, vooral van oude bekenden voor de Academy. ‘Roma’ van Alfonso Cuaron is altijd zeker geweest van een plekje, net als ‘Cold war’ van Pawel Pawlikowski. De eerste won al een Oscar voor beste regisseur met ‘Gravity’, de tweede won al eens de Oscar voor buitenlandse film met ‘Ida’. Dat laatste deed ook Florian Henckel von Donnersmarck al eens met ‘Das Leben der Anderen’, dus ook zijn ‘Werk ohne Autor’ is vrij zeker van een nominatie. De Academy zou ook nooit de Gouden Palmwinnaar ‘Shoplifters’ van Hirokazu Kore-eda zomaar links laten liggen.
Dat betekent dat vier van de vijf plaatsjes al met enige zekerheid ingevuld zijn. De kans was niet erg groot dat een Vlaamse debuutfilm zomaar dat vijfde plekje zou bemachtigen, vooral omdat er in de VS veel liefde is voor de Libanese film ‘Capharnaüm’. Er zou om die vijfde plek stevig gebikkeld worden.
Genekt door controverse
Dat ‘Girl’ zelfs dit lijstje van negen niet haalt, komt wel als een verrassing, na de bekroning als beste debuutfilm in Cannes. Ook in de States kon de film over een transgendermeisje dat ballerina wil worden, op prima recensies rekenen – de film scoort 91 procent op de site Rotten Tomatoes, waar 22 recensies werden opgeteld. Maar de voorbije weken doken er in de VS enkele opiniestukken op die stevig van leer trokken tegen de film, geschreven door critici die zichzelf als transgender identificeren. Op de site van LGBTQI+-blad Out werd de Academy zelfs vlakaf gewaarschuwd: ‘Een stem voor ‘Girl’ is een stem voor een gevaarlijke, traumatiserende, bekrompen en eendimensionale representatie van de transervaring.’ Wie durft dan nog?
Minstens een van die stukken bleek achteraf geschreven door iemand die de film niet had gezien, maar dat bleek geen hindernis voor filmbladen als The Hollywood Reporter en Variety om de opinies te delen. Die bladen worden gelezen door de filmprofessionals die deel uitmaken van de Academy. Er kwam in The Hollywood Reporter nog een dapper antwoord in de vorm van een brief door Nora Monsecour, de vrouw op wie ‘Girl’ werd gebaseerd, maar mogelijk was het tij toen al niet meer te keren. Het kan niet anders of die enkele vileine stukken hebben de kansen van ‘Girl’ op een Oscar genekt.
Dat heeft ook te maken met de selectieprocedure. Zes van de negen films werden gekozen door de Academy - vijf van die zes films waren dus al een zekerheid. Aan die zes films werden last minute nog drie films toegevoegd door een committee dat kiest na een vergadering. Dan spelen plots ook andere elementen mee dan cinefilie. Als zo’n committee controverse kan vermijden, zal het dat niet nalaten.
Andere criteria die opspelen, zijn van geopolitieke aard. De Oscars voor beste buitenlandse film worden – niet onterecht – een Europese voorkeur verweten. En dan vraagt zo’n committee zich af: hebben we wel genoeg Aziatische films geselecteerd? ‘Burning’ van Lee Chang-dong is een uitstekende keuze, maar als de film straks een nominatie haalt, zou dat de eerste keer zijn sinds 1962 voor Zuid-Korea.
Een film die zeker werd toegevoegd voor een betere geografische verdeling, is ‘Ayka’ uit Kazachstan. Prima film, daar niet van, maar het zou verbazen als meer dan twintig leden van de Academy hem gezien hebben. De keuze voor enkele Aziatische films en de Colombiaanse film ‘Pájaros de verano’ was ook een streep door de rekening van ‘Dogman’. De Italiaanse regisseur werd tien jaar geleden ook al eens genegeerd door de Academy met zijn ‘Gomorrah’.
Golden Globe
Dat bewijst nog maar eens dat er bij zo’n Oscarselectie veel factoren komen kijken die weinig met de film zelf te maken hebben. Dat is ook de reden waarom Lukas Dhont en Victor Polster de afgelopen weken naar Los Angeles gingen om vertoningen voor Academy-leden in en uit te leiden. Je moet je verhaal verkopen, of je verdwijnt tussen de rest. De vraag is of ‘Girl’ meer kans zou hebben gemaakt met een andere distributeur dan Netflix. Het streamingbedrijf heeft niet de beste contacten met de Academy én is dit jaar wellicht meer gefocust op zijn grote klepper ‘Roma’. De kans bestaat dat die film later ook nog genomineerd zal worden in de categorie voor ‘beste film’.
De Discovery Award op de European Film Awards kwam in die zin te laat voor ‘Girl’. Het zou geen slecht idee zijn voor de European Film Awards om een weekje vroeger op de kalender te gaan volgend jaar, om zo de Europese films een duw in de rug te geven voor de Oscars.
Producent Dirk Impens zag eerder al twee films genomineerd worden: ‘Daens’ en ‘The broken circle breakdown’. ‘Lukas kan zich niets verwijten’, zegt hij. ‘Zijn campagne in LA is ook niet voor niets geweest: hij heeft de kiem gelegd voor zijn volgende films. Natuurlijk ben ik hier niet blij mee, maar ontgoocheld zou ook overdreven zijn. Op het gevaar af klef te klinken: misschien ontbreekt nu de kers op de taart, maar jongens toch: wat een taart.’
Dit is ook niet het einde van het Amerikaanse avontuur voor Girl, dat genomineerd is voor een Golden Globe. Die Globe winnen lijkt een mission impossible, met concurrentie van opnieuw ‘Roma’ en ‘Shoplifters’. Maar de Globes worden uitgereikt door het rare clubje van een 90-tal buitenlandse filmjournalisten in Hollywood. Als die zin hebben in een statement, weten ze wat hen te doen staat.
0 件のコメント:
コメントを投稿