Meghan Markle zit opnieuw op Instagram, samen met haar echtgenoot, de Britse prins Harry. Er zit wel meer blauw bloed op de sociale media, maar niemand komt nog maar in de buurt van hun miljoenen volgers.
Harry en Meghan, de hertog en hertogin van Sussex, hebben dinsdag hun eigen Instagram-account voorgesteld. Daarop zullen ze foto’s van hun werk en goede doelen tonen, maar ook belangrijke mededelingen ...
Harry en Meghan, de hertog en hertogin van Sussex, hebben dinsdag hun eigen Instagram-account voorgesteld. Daarop zullen ze foto’s van hun werk en goede doelen tonen, maar ook belangrijke mededelingen doen (hallo, eerste babyfoto’s!). Vroeger werden die foto’s gedeeld op een gemeenschappelijk account met prins William en zijn gezin, maar nu de prinsen hun professionele activiteiten ontkoppeld hebben, was het ook tijd voor hun eigen stek op sociale media.
Het aantal volgers tikt snel aan, met ook heel wat celebrity's zoals Gwyneth Paltrow, David Beckham, Blake Lively en Priyanka Chopra. Een Facebook-pagina of Twitter-account onder dezelfde naam is er voorlopig nog niet (op Twitter was de naam ‘sussexroyal’ overigens al ingenomen door een zekere Kevin Keiley), maar dat maakt niet veel uit. Instagram heeft zich al lang ontpopt tot het favoriete kanaal van de Britse royals. Het aantal volgers overstijgt er moeiteloos die op de concurrerende sociale media.
Kensington Palace - de account waar Harry, William, Meghan en Kate tot gisteren hun activiteiten deelden, en nu toebehoort aan het gezin van William - heeft 7,3 miljoen volgers op Instagram, en slechts 1,7 miljoen op Twitter. Op Facebook vind je alleen een pagina voor de hele Britse koninklijke familie samen.
In het verhaal getrokken
Die populariteit van Instagram kan volgens experte sociale media Sofie Verhalle een aantal redenen hebben. ‘Hoewel je op Twitter en Facebook ook foto’s en video’s kunt delen, blijft Instagram louter visueel. Daardoor word je gemakkelijker in een verhaal getrokken. Dat zet zich ook door met de stories-functie (korte filmpjes die na 24 uur verdwijnen, red.), een beetje het Netflix van de sociale media, want je rolt van het ene filmpje in het andere. Als je dat als gebruiker goed aanpakt, kun je een groot publiek bereiken.’
Verhalle wijst er ook op dat Twitter, in vergelijking met Instagram, een pak kleiner is en vooral het speelterrein blijft van mannen. Op Instagram zijn beduidend meer jongeren en vrouwen actief.
Dat het pr-team van de royals ook Facebook links laat liggen, wat wel een groot aantal gebruikers heeft, schrijft ze toe aan het hippere imago van Instagram. ‘Het publiek van Facebook wordt steeds ouder. Als je de jongeren wil bereiken, is Instagram een logische keuze. Al kan ik me inbeelden dat een deel van de royals de interface en werking van Instagram gewoon aantrekkelijker vindt.’
Dat kan in het geval van Markle zeker kloppen. Voor haar huwelijk was ze erg actief op Instagram, waar ze ook heel wat persoonlijke foto’s deelde: Meghan op vakantie in Italië, Meghan toont ingewikkelde yogapose, Meghan knuffelt haar honden … Hoewel de account met 1,9 miljoen volgers werd afgesloten toen ze lid werd van de koninklijke familie, zijn er online nog steeds heel wat foto’s van haar te vinden. Daarbij gebruikt ze de creatieve mogelijkheden van de app ten volle.
Sociale media zijn een godsgeschenk voor vips, maar die online aanwezigheid heeft ook een keerzijde. Vorige maand publiceerde het Britse hof een aantal richtlijnen voor hun volgers. Die kwamen er nadat er veel negatieve commentaren kwamen op vooral Kate en Meghan. Wie de richtlijnen negeert, kan geblokkeerd worden.
Andere koningshuizen
Ook het Zweedse koningshuis deelt geregeld foto’s met zijn 346.000 Instagram-volgers en 486.000 Facebook-volgers via @kungahuset. De Zweedse prinses Madeleine heeft daarnaast een eigen publiek account met 195.000 volgers. Die krijgen regelmatig kiekjes van haar kroost te zien. Ook prins Carl-Philip en zijn echtgenote prinses Sofia besloten vorig jaar om hun Instagram-account open te zetten. Ze delen er foto's van henzelf en van hun zonen Alexander en Gabriel met hun 184.000 volgers.
Zelfs het Belgische koningshuis is actief op Facebook (68.000 volgers), Twitter (98.000) en Instagram (24.500 volgers). Wie een van hun kanalen volgt, zat vorige week op de eerste rij tijdens het staatsbezoek van koning Filip en koningin Mathilde in Zuid-Korea. De prinsenkinderen blijven eerder op de achtergrond, maar op feestdagen, belangrijke verjaardagen en eerste schooldagen krijgen we wel te zien hoeveel Elisabeth, Gabriel, Emmanuel en Eléonore weer gegroeid zijn.
De Nederlandse koning Willem-Alexander en zijn familie zijn actief op Instagram onder de naam 'Koninklijk Huis' en hebben ruim 293.000 volgers, net iets minder dan het aantal fans op Facebook en Twitter, waar ze tegen de kaap van de 300.000 aanschurken.
De 290.000 volgers van het Deense koningshuis zien op Instagram updates over koningin Margrethe, kroonprins Frederick en kroonprinses Mary. Het Noorse koningshuis heeft 94.000 volgers op Instagram, kroonprinses Mette-Marit is met 188.000 volgers op haar persoonlijke account merkbaar populairder. De Spaanse royals tot slot hebben geen officiële Instagram-account, wel een Twitter-account met bijna 900.000 volgers.
0 件のコメント:
コメントを投稿