De opvolger van 'Rundskop', 'The drop' en 'Le fidèle' is geen mini-serie over Sylvia ‘Emmanuelle’ Kristel of een Amerikaanse film over Blackwater, maar wel 'Een verkeerde toekomst'. Die kortfilm regisseerde Michaël R. Roskam in opdracht van 11.11.11.
Jan Decleir speelt een grootvader in 2043, die door zijn kleindochter (Romy Louise Lauwers) aan de tand wordt gevoeld: waarom koos hij kant tegen de klimaatactivisten? De gevolgen voor de familie en de ...
Jan Decleir speelt een grootvader in 2043, die door zijn kleindochter (Romy Louise Lauwers) aan de tand wordt gevoeld: waarom koos hij kant tegen de klimaatactivisten? De gevolgen voor de familie en de wereld zijn enorm - ‘Brugge ligt weer aan zee’, klinkt het.
Met de film (u vindt de film hier) wil 11.11.11 expliciet klimaat weer bovenaan de agenda plaatsen, op amper drie weken van de verkiezingen, zegt Els Hertogen, adjunct-directeur. De vorige directeur, Bogdan Vanden Berghe, stapte begin dit jaar op om in de politiek te gaan, bij Groen.
Roskam is niet de meest evidente keuze als regisseur: hij is een zelfverklaarde ‘petrolhead’, die graag met snelle wagens gaat racen op het circuit van Zolder. Zijn laatste film, ‘Le fidèle’, speelde zich in de wereld van het autoracen af. ‘En ik eet graag een lekkere lap vlees’, bekent Roskam.
Staat u aan de kant van de klimaatactivisten?
‘Ik ben zelf te veel deel van het probleem om klimaatactivist te worden. Maar zoals veel landgenoten voel ik ook wel aan dat er iets niet klopt en dat er iets moet gebeuren. Ik stoor me al langer aan het welles-nietes tussen de klimaatactivisten en de zogenaamde realisten. De vraag is niet: wie heeft er gelijk? De vraag is: aan wiens kant wil ik staan als ze ongelijk hebben? Welke spijt verkies ik?’
‘Stel: je zoon kampt met een vervelende hoest. De ene dokter zegt: het is een chronische longaandoening, je moet dit en dat ertegen doen. De andere zegt: ach, het is maar een griepje, dat gaat vanzelf wel over. Wat doe je dan als ouder? Gewoon wachten en zien tot het vanzelf over gaat? Pas op, ik zeg hier niet dat je mensen met een griep uit voorzorg chemo moet geven. Maar stel dat de klimaatactivisten over enkele decennia ongelijk krijgen, wat zou dan het probleem zijn? Dat we wat te veel windmolens hebben gebouwd?’
Was de film klimaatneutraal? Het Vlaams Audiovisueel Fonds pleit daarvoor.
‘Euhm, ik denk het niet. Maar we hebben de hele kortfilm, toch zo’n twaalf minuten, in één dag tijd gedraaid. Dat is op z’n minst toch spaarzaam gewerkt.’
Een regisseur als jij vliegt ook veel voor de job?
‘De voorbije twee jaar veel minder. Dat is ook door de gezinssituatie, ik wil genoeg bij mijn zoontje zijn. Ik ga ook veel minder op vakantie. Mijn air miles zijn gekelderd. Maar hey, ik ben geen hardcore milieuactivist.
U staat niet echt bekend als een politiek filmer. Voelt het niet onwennig om nu te willen wegen op de politiek?
‘Ach nee, regisseurs hebben een groot ego, die hebben een mening over alles. Meestal houd ik die mening voor mij, ik zit niet op de sociale media. Maar ik denk dan aan mijn zoon, van negen jaar. Als blijkt dat het verlangen naar geruststelling nefast is voor zijn toekomst, dan ben ik bereid om wel wat minder geruststellend te zijn. Niet alles komt vanzelf goed. Een fiets blijft ook niet vanzelf recht: alles kost werk. We kunnen niet op onze lauweren rusten, het leven is niet constant plezant. Als ik als filmmaker en burger kan bijdragen aan het debat, dan graag. Ik hoop dat de film bijdraagt tot nuance.’
U bent niet de nieuwe Ken Loach?
‘Zeg nooit nooit. Ik ben wel op zoek naar een vorm van realisme. Vroeger waren al mijn verhalen fictief, maar nu heb ik een nieuwe interesse voor waargebeurde verhalen, die ik dan zo spannend mogelijk wil vertellen.’
Zoals uw film over ‘Blackwater’ en de biografische reeks over Sylvia Kristel, die al eerder waren aangekondigd. Welk project pakt u het eerst aan?
‘Het is nog niet duidelijk wat eerst komt. Er ik heb nog twee ijzers in het vuur, waar ik verder niet meer over kwijt kan. Ik houd ervan onderwerpen aan te pakken waar mensen in eerste instantie een felle, categorische mening over hebben: voor of tegen. Die tegenstelling wil ik eruit kneden. Ik houd ervan om polariserende onderwerpen hun complexiteit terug te geven. Het is niet allemaal zwart of wit.’
Hoe loopt het scenario over de Kristel-reeks?
‘Dimitri Verhulst schrijft het scenario, ik geef vooral feedback. Zijn scenario voor de film was te goed, we moesten er te veel uit halen. Om haar leven echt eer aan te doen, heb je een serie nodig. Een film ervan maken, zou een karikatuur zijn.’
‘Ik kijk ernaar uit om weer met actrice Sylvia Hoeks te werken. Het project vertrok eigenlijk bij haar: zij kwam met idee om het leven van Sylvia Kristel te verfilmen en zij stapte naar mij en naar Dimitri Verhulst. Zowel Dimitri als ik hadden eerst onze twijfels, tot we meer over haar begonnen te lezen. Er valt zoveel over te vertellen, zeker voor vandaag. De vrouw die nota bene mee aan de basis staat van een zekere seksuele emancipatie van de vrouw, maakte in haar eigen leven achter de schermen net heel wat andere dingen mee. De ironie daarvan. Ze zou vandaag een #MeToo-icoon zijn geweest.’
0 件のコメント:
コメントを投稿