“Ik vind dit erg en verontrustend”: Cleymans & Van Geel krijgen kritiek op “vrouwonvriendelijk” nummer - Het Nieuwsblad - Crune Blogs

Latest

2020年5月14日木曜日

“Ik vind dit erg en verontrustend”: Cleymans & Van Geel krijgen kritiek op “vrouwonvriendelijk” nummer - Het Nieuwsblad

Jelle Cleymans (34) en Jonas Van Geel (35) doen het dan wel goed met hun debuutalbum in de hitparade, toch krijgen ze nu kritiek voor een nummer op die plaat. Heel wat luisteraars vinden de tekst van ‘Tijgers’ namelijk vrouwonvriendelijk. “Ik vind dit eigenlijk erg en verontrustend”, klinkt het.

Hapklaar onweerstaanbaar ongenaakbaar. Hoe je daar wat staat te dansen voor de ruiten, ik hier buiten wil besluiten, maar dan zie ik plots hoe jij je langzaam uitkleedt en in bed treedt. Het wordt hier bloedheet, ook al sta ik hier te kijken in de regen. Wat verlegen lang gezwegen.

Dat is hoe het nummer Tijgers van Cleymans & Van Geel van start gaat. Die eerste lijnen klinken op zich nog niet meteen verkeerd. Maar bij de rest van de tekst plooien de wenkbrauwen toch in een frons. Onder anderen comedian Xander De Rycke stelde zich vragen bij de tekst op Twitter en doopte het nummer om tot Ik sta u te stalken.

Heel wat mensen op sociale media en YouTube traden hem daarin bij. “Is er niemand die bij release dacht: dit beter niet?”, schrijft iemand. Of: “Ik vind dat eigenlijk erg en verontrustend”, en: “Klinkt als een rape-song met blaming the victim als motief”.

Dat laatste verwijst naar de volgende passage: “Maar ik heb verdomme nooit van je gekregen, waar je mijn verlangens ooit mee hebt onthuld. Je maakte mij beloftes, en beloftes maken schuld. Hoog tijd dat ik krijg wat jij me hebt beloofd. Hoog tijd dat de tijgers zwijgen in m’n hoofd.”

“Beschrijven, niet aanmoedigen”

“Het is helemaal niet vrouwonvriendelijk bedoeld”, zegt Wim Schuer, de manager van Cleymans en Van Geel. “Maar we gaan hier verder niet op reageren. Als we dat bij elk nummer gaan doen...” Op Twitter reageerde Jelle Cleymans wél, op de tweet van De Rycke:“Wat ik goed vind aan de tekst, is dat je die zeer flexibel kan interpreteren. Net zoals Every breath you take (van The Police, nvdr.). Niet dat ik mezelf met Sting wil vergelijken.”

Dat het nummer stalkgedrag aanmoedigt, spreekt hij tegen. “Bij mijn weten wordt er niks aangemoedigd. Maar wel beschreven. Je zou je de vraag kunnen stellen of iedere film die over drugs, oorlog, geweld, mishandeling… gaat, per definitie die dingen aanmoedigt. Ik mag hopen van niet.”

Het is inderdaad niet voor het eerst dat een nummer de titel “stalkernummer” opgeplakt krijgt. Every breath you take van The Police is het bekendste voorbeeld. En google ‘stalker songs’ en je krijgt een hele lijst, zowel van mannelijke artiesten als van vrouwelijke. En het ene nummer is al enger dan het andere. De lijn tussen “enge stalkersong” en “passioneel liefdeslied” lijkt dus voor heel wat artiesten vrij dun.

Let's block ads! (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiMmh0dHBzOi8vd3d3Lm5pZXV3c2JsYWQuYmUvY250L2RtZjIwMjAwNTEzXzA0OTU3ODA30gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿