De Britse band Editors heeft de eerste editie van HEAR HEAR afgesloten, het nieuwe dagfestival op de Pukkelpopwei. En dat op een bijzonder doorleefde manier voor een dolenthousiast publiek. Resultaat: een concertaankondiging voor later dit jaar. Balthazar heeft dan weer als voorlaatste act op HEAR HEAR zijn laatste Belgische festivalshow van de zomer gespeeld. En ondanks temperaturen richting de 35 graden is het rustig gebleven in de hulpposten op HEAR HEAR.
Editors is bijzonder graag gezien in België, en dat is ook voelbaar op HEAR HEAR. De opkomst is groot, het applaus vanaf minuut één uitbundig. Nochtans speelt de groep veel nieuwere nummers waar naast gitaren ook synthezisers een hoofdrol in spelen, zoals "Magazine", "Violence" en openingsnummer en recente single "Heart attack". Weinig ruimte voor bindteksten, al strooit frontman Tom Smith gul met kusjes in zijn microfoon.
Op oudere klassiekers als "Smokers outside the hospital doors", "Blood" en "Munich" is het wachten tot in het tweede deel van de show. "The racing rats" zit dan weer als tweede nummer en gedoodverfde afsluiter "Papillon" zelfs al als derde. Geen breed uitgesponnen zangstonde aan het einde, want het vloeit meteen over in "Frankenstein". Frontman Tom Smith kronkelt als bezeten maar bijzonder energieke Frankenstein over zijn piano en het podium. Tijdens "No harm" staat hij aan het einde van de catwalk, met de armen gespreid, als een halve messias.
Tom Smith zijn enthousiasme kent in die mate geen grenzen dat hij prompt een nieuw Belgisch concert aankondigt, eind oktober in Vorst Nationaal. "We zien jullie daar dan", klinkt het.
Het slotakkoord is voor de absolute lieveling van het Belgische publiek: "No sound but the wind". Niet in de sobere versie met Tom Smith aan de piano, die onsterfelijk werd na Rock Werchter 2010, wel in de versie die op de plaat "Violence" staat, met bassist Russell Leetch op de piano. Het meezingmoment van de show. Editors en België: het blijft iets speciaals.
Ook hoog op de affiche: Balthazar. Op HEAR HEAR spelen ze hun laatste Belgische festivaloptreden van het jaar. Een energieke show met zowel oudere nummers als "Bunker" en "The boatman", en de nieuwere meer dansbare nummers zoals "Entertainment" en swinger bij uitstek "Fever", in een uitgesponnen versie met een lang instrumentaal intermezzo in het midden. Tijdens hun show op Rock Werchter kreeg bassist Simon Casier op dat moment een korter kapsel. Ondanks de hitte: geen kappersbeurten op het HEAR HEAR-podium.
"Dit is een speciale voor ons", zegt Jinte Deprez aan het einde van de show. "Tot de volgende, we zien wel wanneer." "Losers" is het slotakkoord. Tijs Delbeke mag met een lange solo op zijn schuiftrompet een bijzonder melancholisch punt zetten achter de show. Wanneer er een opvolger komt voor Balthazars laatste plaat "Sand" (2021) is nog niet bekend. Frontman Maarten Devoldere heeft net nieuw solowerk uit als Warhaus.
Voor hun optreden vertellen frontmannen Maarten Devoldere en Jinte Deprez ons dat ze blij zijn met hun plek als headliner op HEAR HEAR. Ze spelen niet in openlucht, zoals op Rock Werchter, wel in een donkere en zweterige tent: omstandigheden waar ze fan van zijn. "We kennen Pukkelpop erg goed, en we spelen hier graag, dus HEAR HEAR voelt tegelijk nieuw en heel vertrouwd", klinkt het.
Een rockicoon waarvoor eerder op de avond bijzonder veel volk was opgedaagd: Liam Gallagher. En die had absoluut geen last van de hitte. De helft van het iconische broederduo achter Oasis verscheen op het podium in een winterse parka én met een vissershoedje op.
Veel festivalgangers op HEAR HEAR hadden bijzonder hard uitgekeken naar zijn show. In de finale bij Oasisnummers "Wonderwall" en "Champagne Supernova" steeg de temperatuur nog wat meer in de WAH WAH-tent. (Bij het Pukkelpop-publiek beter bekend als "Marquee", red.)
Hitteplan werpt vruchten af: weinig verzorgingen in de hulpposten
De organisatie van HEAR HEAR rolde voor deze eerste editie meteen een hitteplan uit. Belangrijkste maatregelen: watervernevelaars langs de houten weg dwars over het Pukkelpopterrein, gratis drinkwater aan speciale kraantjes en zonnecrèmedispensers, waar voorbijgangers ook de temperatuur en de UV-index van de zon konden checken.
Er zijn weinig schaduwplekken, dus het komt erop aan om veel water te drinken en verkoeling te zoeken
Veel mensen volgen de raad op die door de organisatie van HEAR HEAR non-stop op de lichtborden te zien was: smeer je in en bedek je hoofd. En de watervernevelaars op het terrein bleken een populaire verzamelplek. Al hadden sommige mensen in de vorm van een plantenspuit hun eigen verkoeling bij. Anderen legden een vochtige handdoek in de nek.
Té warm voor een festival was het dan weer niet, hoorden we bij het gemengde publiek, gaande van vriendengroepen jonge ouders, tot zestigers met hun kinderen. "Ja, het is heet, maar nooit te warm voor een festival, zeker niet na twee jaar coronacrisis. Het komt erop aan om veel koele drankjes te drinken, ook zonder alcohol, en zo goed mogelijk verkoeling op te zoeken. Al zouden er wat meer schaduwplekken mogen zijn", aldus een groep vrienden dat niet weg te slaan is bij de watervernevelaars.
Het is rustig gebleven in onze hulpposten, dus mensen hebben de aanbevelingen van de organisatie over de hitte goed opgevolgd
In de hulpposten van het Vlaamse Kruis is het trouwens rustig gebleven. "We hebben nauwelijks verzorgingen gedaan die te maken hadden met de hitte, ook intoxicaties hebben we niet gezien", zegt Gunther Groenen. "Wel hebben we een 30-tal wespensteken behandeld. Maar na vandaag kunnen we alleen maar besluiten dat de festivalgangers de adviezen van de organisatie - schaduw opzoeken, het hoofd beschermen tegen de zon en voldoende water drinken - goed hebben opgevolgd."
Eenmalig festival of een blijver?
De organisatie van Pukkelpop speelde al in 2019 met het idee om een nieuw dagfestival te organiseren. Maar toen kwam de coronacrisis, en ging het idee voor HEAR HEAR noodgedwongen de koelkast in. "We programmeren op Pukkelpop de laatste jaren veel hiphop en dance, en steeds minder gitaren. Daar willen we iets anders tegenover zetten", zegt woordvoerder Frederik Luyten daarover.
"HEAR HEAR rijdt ook een beetje het gat dicht, na twee jaar gemiste inkomsten door de coronacrisis. We bekijken vanuit Pukkelpop elk jaar wat we extra kunnen doen, als de omstandigheden meezitten. Zo organiseerden we in het verleden Rimpelrock en Summer Swing voor oudere muziekliefhebbers", verduidelijkt hij.
"HEAR HEAR past bij waar we in de toekomst naartoe willen: Pukkelpop is een uitgesproken jongerenfestival, en dat willen we blijven, dus dan is het fijn dat we met HEAR HEAR iets anders kunnen aanbieden. En als organisatie is het interessant om kosten te spreiden over meerdere evenementen."
De ambitie is er om van HEAR HEAR een volwaardige speler op de festivalkalender te maken
HEAR HEAR mikt op een publiek van dertigers, veertigers en vijftigers. De eerste editie lokt om en bij de 12.000 bezoekers, terwijl er op het terrein eigenlijk plaats is voor dubbel zo veel volk.
"We zijn tevreden, want het is geen evident jaar geweest: alles is duurder geworden, en er is bijzonder veel aanbod op de festivalkalender om tegemoet te komen aan de knaldrang van het publiek. De Pukkelpopper die 20 jaar geleden kwam, maar dat festival ontgroeid is: die willen we op HEAR HEAR bedienen. De ambitie is er om van HEAR HEAR een volwaardige speler op de drukke festivalkalender te maken, maar dat gaan we na de eerste editie evalueren", aldus Luyten.
0 件のコメント:
コメントを投稿