LiveblogEurovisiesongfestival
In Liverpool strijden 26 landen vanavond voor de overwinning op de 67ste editie van het Eurovisiesongfestival. Zweden en Finland zijn de topfavorieten, maar ook onze Belgische inzending Gustaph kan volgens de bookmakers scoren. Volg de show via deze liveblog en lees meer in ons dossier.
Lees meer over het Eurovisiesongfestival in ons dossier.
• Gustaph, straks op het Songfestival: ‘Ik kreeg te horen dat ik maar beter zweeg over mijn homoseksualiteit. Terwijl ik al jaren out and proud was!’
• Onze journalist in Liverpool over finale Songfestival: ‘Realistisch om te stellen dat Gustaph in de top tien kan eindigen’
• ‘Hij zette het podium in vuur en vlam tijdens een anders futloze avond’: buitenlandse media over Gustaph op het Songfestival
-
Alle acts zijn achter de rug, stemmen kan nu!
Wie volgt het Oekraïense Kalush Orchestra op en wordt de winnaar van het Eurovisiesongfestival? Die keuze kan u het komende uur mee maken. Als Belg kan u niet voor Gustaph stemmen, maar andere kandidaten rekenen op uw steun. Stemmen kan gratis via de app van het Eurovisiesongfestival of via de website http://www.esc.vote/.
-
Verenigd Koninkrijk: 'Voor het echte Songfestival schiet dit tekort'
Mae Muller - ‘I Wrote a Song’
Als het Songfestival een liedjeswedstrijd op TikTok was, dan zou Mae Muller namens gastland UK meteen naar de top schieten. De kekke repetitieve pasjes van de achtergronddansers, die alle genderkleuren van de Songfestival-regenboog aantikken, smeken om een publiek met een aandachtsspanne van 30 seconden. Hetzelfde geldt voor het refrein, dat iets onweerstaanbaars heeft en gemaakt lijkt om een geïsoleerd leven te krijgen, los van de rest van het nogal middelmatige liedje. Leuk dus voor de Chinese staatsveiligheid dat zij binnenkort deze oorwurm cadeau krijgen bij hun dagelijkse routinecheck van wat westerlingen uitvreten op hun TikTok-app, maar voor het echte Songfestival schiet dit tekort. (BE)
-
Kroatië: 'Nazi horrorshow op lsd'
Let 3 - ‘Mama ŠČ!’
En zeggen dat we het altijd wel voor Kroatië gehad hebben. De boot van Pula naar Zadar, het strand van Šibenik, de watervallen van Plitvice: niets op aan te merken, tien op tien, douze points from the Belgian jury. Maar die schone herinneringen aan onze afstudeerreis dreigen voor eeuwig bezoedeld te worden door deze nazi horrorshow op lsd. “Mama kocht een traktor”, zingen de notoire vuilbekkers van Let 3, die eerder faam verwierven door te masturberen in een videoclip en al eens naakt optreden. Ze hebben zich dus ingehouden op het eurovisiepodium, zeg maar. En jaja, het is lovenswaardig, zo'n anti-oorlogssong als Mama ŠČ! (vrij vertaald: Moedertje Rusland) die Vladimir Poetin en zijn Wit-Russische maat Loekasjenko wegzet als een koppel psychopaten. En jaja, het is allemaal ironie en avant-garde en cult. We snappen het. Maar als wij vrienden willen blijven, Kroatië, gaan we één ding goed moeten afspreken. Jullie laten Let 3 nooit nog buiten de Balkan, en wij doen alsof we die uitgeleurde bompa-onderbroeken nooit gezien hebben. Deal? (AVB)
-
Aanval op thuisstad Oekraïense inzending
Het Eurovisiesongfestival is niet politiek volgens de organisatie, maar de realiteit valt moeilijk te ontkennen. Tijdens het optreden van de Oekraïense band TVORCHI werden volgens Politico-journalist Nika Melkozerova nog aanvallen uitgevoerd op hun thuisstad Ternopil.
-
Slovenië: 'Charmeren met ongeveinsd enthousiasme'
Joker Out - ‘Carpe Diem’
Vraag een artificieel intelligent systeem om alle ingrediënten voor een succesvolle popgroep anno 2023 door elkaar te husselen en Joker Out is het resultaat. De sympathieke jongemannen, allemaal gehuld in kledij waarvoor de Sloveense OKRA-vereniging graag een inzamelactie deed, charmeren met hun ongeveinsde enthousiasme. ‘Carpe Diem’ is niet meteen een oorwurm, maar de bandleden slagen er wel in om het publiek te doen geloven dat het een wereldhit is. De bookmakers voorspelden dat de Slovenen bij hun terugvlucht straks geen Songfestival-trofee hoeven in te checken, maar mogelijk kunnen ze met hun hoge gunfactor wel nog een fraai eindresultaat behalen. (PN)
-
Israël: 'Een handvol nummers die schreeuwend in een blender worden geduwd'
Noa Kirel - ‘Unicorn’
Keuzestress hebben, uitstellen tot de bediening komt, en dan opgeven en werkelijk álles op uw pizza bestellen - een volstrekt menselijke reactie, nietwaar? Van een Eurovisie-nummer verwachten we echter nog altijd dat het land een keuze maakt. Dat mogen creatieve, strategische en, jawel, zelfs verdoken politieke keuzes zijn. Maar beslis!
Want er is weinig magisch aan de ‘Unicorn’ van Israël. Het klinkt als een handvol nummers die schreeuwend in een blender worden geduwd. Iedereen zal wel iets in het nummer vinden dat genietbaar is, net zoals ook iedereen iets zal vinden om van te gruwelen.
In de gokkantoren krijgt ‘Unicorn' nog een (kleine) kans, net zoals u ook kans maakt om aangereden te worden door een vliegtuig als u in Zaventem woont. (KL)
-
Litouwen: 'Middelmatig en suf'
Monika Linkytė - ‘Stay’
Kwatongen beweren weleens dat enkel totaal geflipte acts het Eurovisiesongfestival kunnen winnen, maar daar is niets van aan. Monika Linkytė probeert met haar nummer aan te sluiten bij de traditie van ingetogen ballades die ook Duncan Laurence in 2019 naar de eerste plaats leidde. Helaas is ‘Stay’ initieel vooral middelmatig en suf, pas in het tweede deel haalt de zangeres uit. Ze vraagt dan om dicht bij haar te blijven, maar dat is niet eenvoudig. Want wie tijdens de uithalen de ogen sluit, waant zich even in een GAIA-video over dierenleed in slachthuizen. Ten slotte nog een eervolle vermelding voor de bruine ornamenten die de achterkant van haar oorschelp sieren. Wie zich graag een keer als een van de geïnfecteerden uit The Last of Us verkleedt, kan bij Linkytė terecht. (PN)
-
Duitsland: 'Is Kate Ryan ergens in een Berlijnse achterbuurt aan lager wal geraakt?'
Lord of the Lost - ‘Blood & Glitter’
Wacht, is Kate Ryan ergens in een Berlijnse achterbuurt aan lager wal geraakt? Nope, het is gewoon de voorman van Lord of the Lost, de zoveelste poging sinds Lordi om dit concours te winnen met dramatisch glimmende metal. Uit hun aanvaardbare performance neem ik wel twee waardevolle dingen mee. Het eerste is de titel: ‘Blood & Glitter’ is een prima naam voor een Halloween-feestje in Eurovisiethema. Het tweede is een diep respect voor de achtergrond-’muzikanten’ die van playbacken een kunst maken. Vooral de drummer dan: de laatste keer dat we nog iemand zo overtuigend zagen meppen voor de show, was Rosa op Marianne in Thuis, op dat stationsperron. (JVL)
-
Noorwegen: 'Een schaduwfavoriet'
Alessandra - ‘Queen of Kings’
Is het de oorlog, de angst voor een stroom-blackout of hebben we de memo gemist dat gothic weer een ding is? Na Servië kiest ook Noorwegen voor een aardedonkere act, met TikTok-fenomeen Alessandra die als een Koningin van Onderland voor de Game of Thrones-generatie uit het duister verschijnt. Dit allemaal geheel terzijde, want hoe goed zingt die Alessandra wel niet, zeg? Haar vocale kracht overstijgt de kwaliteit van het nummer dat opgedraaide electropop à la Gabry Ponte (de gelijkenis met ‘Thunder’ is bijna strafbaar) combineert met een huppeldepup-refrein van het type Ava Max. Dat volstaat wellicht niet voor winst, maar Alessandra is wat ons betreft wel een schaduwfavoriet. (BE)
-
Oekraïne: 'Telt stilaan weer alleen de muziek?'
TVORCHI - ‘Heart of Steel’
Met 'Heart of Steel' betuigt het Oekraïense duo TVORCHI - zeg maar Men in Black aan de Dnjepr - eer aan de moed en zelfopoffering van de strijders in de oude staatfabrieken van Azovstal. Het nummer lijkt een beetje kracht te missen, maar misschien is dat wel de bedoeling en is de onderliggende boodschap dat we maar beter voortmaken met sturen van tanks en raketten omdat het anders fout gaat aan het front. ‘Heart of Steel’ heeft objectief te weinig te bieden om kandidaat te zijn voor de zege, maar kijk misschien wint Oekraïne straks toch weer omdat het wel ja, Oekraïne is. Interessant dilemma voor het appende festivalpubliek: telt stilaan weer alleen de muziek of blijft solidariteit met het lijden van het Oekraïense voorop staan? (BE)
-
Belgische winstkansen stijgen
De overwinning zit er voor Gustaph waarschijnlijk niet in, maar bookmakers verwachten wel dat hij een mooi resultaat kan behalen. Voor de show stond hij nog op de elfde plek, ondertussen staat hij op de achtste plaats in de ranking.
-
Moldavië: 'Waarom zingt een Moldaviër in het Roemeens?'
Pasha Parfeni - 'Soarele şi Luna’
De sekte is genaamd de Orde van het Gouden Rund en aanschouw hier zijn charismatisch leider. Want werkelijk, wat staat die man daar te wapperen op dat podium? En hoe in godsnaam verklaar je anders zijn gehoornde danseressen? Om van die gemaskerde fluitspelende dwerg nog maar te zwijgen. We klasseren voorgaande vragen voor het gemak als retorisch, want voor je het weet mis je de komende drie acts omdat je je hopeloos vast aan het rijden bent in de de krochten van het internet op zoek naar onvindbare antwoorden, terwijl er alleen maar nieuwe vragen bijkomen. Zoals pakweg: waarom zingt een Moldaviër in het Roemeens? Een feit waarvoor hij van ons overigens wél altijd een extra punt kan krijgen. Sorry, zeiden we extra? We bedoelden: het enige. (AVB)
-
Armenië: 'Een boself die wat gretig van de hallucinogene paddenstoelen heeft gesnoept'
Brunette - ‘Future Lover’
Terwijl de frêle Brunette in de eerste strofe van haar nummer over haar toekomstige tobt, doet ze denken aan een boself die wat gretig van de hallucinogene paddenstoelen heeft gesnoept. Dromerig ligt ze op een schuin podium waarop felle kleuren in elkaar overlopen. Net voor het publiek in zulke hoge sferen gebracht is dat het overweegt om voortaan ‘in zijn kracht te staan’ en Songfestival-legende Ingeborg Sergeant tot de nieuwe dalai lama uit te roepen, gooit Brunette het roer om. Het tempo gaat flink de hoogte in en de Armeense ster laat een stoerdere kant zien, met als hoogtepunt een indrukwekkende dancebreak. De combinatie van die elementen werkt voortreffelijk. Mocht Brunette niet scoren vanavond, kan ze zich nog altijd omscholen tot kok en recepten met paddenstoelen uitbrengen. (PN)
-
België: 'Een tequilashot op een wilde karaokeavond'
Gustaph - 'Because of You'
Het duurt even vooraleer je ‘Because of You’ leert appreciëren. Het is niet het meest bijzondere nummer, maar na een tijdje is het zoals een tequilashot op een wilde karaokeavond: het gaat gemakkelijk binnen.
De act zit wel goed in elkaar. Je vraagt je af waarom vogue-danseres PussCee pas in de laatste dertig seconden op het podium verschijnt, maar langs de andere kant: zo gebeurt er wel altijd iets op het podium. Gustaph, met zelf veel ervaring als backing vocal, houdt zijn achtergrondzangeressen bovendien niet op de achtergrond, maar betrekt hen echt in de act. Het is een feestje waar je bij wil zijn. Speciale vermelding voor Sandrine, bekend van haar eerdere deelname aan Idool en Eurosong. Hoe vrolijk kan je op een podium staan? (Witte) hoed af! (SF)
-
Australië: 'Weg met ons!'
Voyager - ‘Promise’
‘Weg met ons!’ Het is een uitspraak die weleens op spandoeken van extreemrechtse betogers opduikers, maar voor één keer zou ze ook gescandeerd worden tijdens het tolerante Eurovisiesongfestival. Australië ontpopt zich namelijk steeds vaker tot een uitstekend Songfestival-land dat betere acts aflevert dan heel wat Europese landen samen. De excentrieke migratieadvocaat Daniel Estrin grijpt meteen de aandacht vast wanneer hij bij het begin van het nummer melancholisch in een auto zit. Hij laat die passieve houding al snel los en ‘Promise’ groeit uit tot een van de weinige rockacts die vanavond op het Eurovisiesongfestival te zien is. Het eindresultaat springt in het oog. Dat de drummer de verloren tweelingbroer van Jason Aquaman Momoa is, is mooi meegenomen. (PN)
-
We zijn halfweg!
De eerste 13 acts zijn achter de rug en stilaan maakt Gustaph zich stilaan klaar om het podium te betreden. Ondertussen is hij ook tot de tiende plaats in de ranking van bookmakers gestegen. Benieuwd of hij dat kan waarmaken.
-
Tsjechië: 'Komt binnen als een goederentrein'
Vesna - ‘My Sister's Crown’
De Tsjechische inzending komt binnen als een goederentrein. Een hymne zo opzwepend dat het zelfs de meest weerbare Vlaamse jonge mannen zal overtuigen om de wapens op te nemen tegen het patriarchaat, vrouwengeweld (en Poetin). Dat laatste zeggen we al fluisterend, want op het liedjesfestival is er ‘geen plaats voor politiek’.
Hun live optreden haalt niet bepaald het niveau van de videoclip - die ik het best kan omschrijven als een onheilig huwelijk tussen The Grand Budapest Hotel en Midsommar -, maar Vesna verdient alsnog alle aandacht die het krijgt.
Mogelijk de grootste kans die Tsjechië ooit maakte om te mogen organiseren, en dat met een nummer in drie talen en evenveel genres. (KL)
-
Finland: 'Blijven stilzitten vereist een dwangbuis van de betere makelij'
Käärijä - ‘Cha Cha Cha’
Spannend is dit feestje hier langs geen kanten natuurlijk, met Loreen op de deelnemerslijst. Het is een beetje zoals voetballen tegen de Duitsers of vodka’s achterover kletsen met Boris Jeltsin. Iedereen is welkom om mee te doen, maar wel voor de tweede plaats. Al is die volgens de bookmakers òòk al lang verkocht, aan deze losgeslagen Finse pittbull, meer bepaald. En weet je wat? Van ons mag het. Blijven stilzitten op ‘Cha Cha Cha’ vereist een dwangbuis van de betere makelij en de act is er eentje die zich achter je netvlies nestelt tot in der eeuwigheid. Dat gezegd zijnde: een streepje fluo is een must have in iedere kleerkast, dat spreekt voor zich, maar de stylist van Käärijä wensen we desalniettemin een deugddoend langdurig verblijf in een pastelkleurige fluwelen boudoir toe. (AVB)
-
Estland: 'Een welgekomen rustmomentje'
Alika - ‘Bridges’
De ballad ‘Bridges’ zorgt voor een welgekomen rustmomentje in dit circus der doldwaasheid. Net daarom bekruipt de vrees me dat dit liedje de finale vrij geruisloos zal passeren. Jammer, want Alida kan echt zingen. Nu ja, die zelfspelende piano was beter in Estland gebleven. (SF)
-
Italië: 'De eindbalans is positief'
Marco Mengoni - ‘Due Vite’
Marco Mengoni deed tien jaar geleden al eens mee en weet dus wat een ballad voor deze wedstrijd nodig heeft: een zacht begin, het soort net niet kleffe refrein waarvoor het Italiaans als taal wel gemaakt lijkt en een fraaie glittertop. Op de achtergrond doet de plaatselijke turnkring iets theatraals met trampolines. De eindbalans is positief, zeker als je begrijpt – of googletranslatet – wat voor een prachtige dingen Mengoni eigenlijk zingt. Vlak voor het refrein, bijvoorbeeld: “Wij zijn als een boek, op de vloer van een leeg huis dat lijkt op het onze.” In het Nederlands is dat Kommil Foo, in het Engels The National en in het Italiaans een bestelling voor twee limoncello’s en een pizza calzone. (JVL)
-
De Albanese familie Von Trapp?
Het is niet iedereen gegeven om als familie op te treden voor 180 miljoen mensen, maar voor de Albanese Kelmendi's wordt de droom waarheid. Wij zien er een donkere variant op de familie Von Trapp uit The Sound of Music in, anderen zien dan weer gelijkenissen met de Kardashians. Opvallen doen ze alleszins wel.
-
Albanië: 'Het is allemaal nogal veel'
Albina & Familja Kelmendi - ‘Duje’
Ooit al op vakantie geweest naar Albanië en verzeild geraakt in een wilde discotheek? Wij ook niet, maar we stellen het ons ongeveer zo voor. Om maar te zeggen: dit is allemaal nogal veel. Albina staat samen met haar voltallige familie op het podium en ze dansen alsof het hun laatste dag op aarde is. Een prettig gestoord familiefeest. (SF)
-
Zweden: 'Het publiek juicht en buigt voor zijn koningin'
Loreen - ‘Tattoo’
We hadden oorwurm ‘Euphoria’ nog maar net ten ruste gelegd of Loreen is daar weer. En ze maakt opnieuw een ijzersterke kans om het Songfestival naar Zweden te brengen.
Europa is Loreen duidelijk ook nog niet vergeten. Het publiek juicht en buigt voor zijn koningin, en de Zweeds-Marokkaanse zangeres trakteert haar onderdanen op een act die nog bombastischer en indrukwekkender is dan die van elf jaar geleden. We zijn ervan overtuigd dat ze ergens tijdens de climax een deel van haar ziel heeft laten vallen op het podium.
‘Tattoo’ mag dan wel niet het verrassendste nummer van de avond zijn, niemand had dit nummer kunnen brengen zoals Loreen. En dat vanuit een liggende positie. Al liggend!
De Zweedse inzending is veruit het meest complete totaalpakket in de wedstrijd en met reden de topfavoriet. (KL)
-
Spanje: 'Dromen van een derde plaats'
Blanca Paloma - ‘Eaea’
De Spanjaarden zijn als grote natie elk jaar rechtstreeks gekwalificeerd en mogen er dus met hun grote Spaanse hoed naar gooien, maar dat heeft Paloma Blanca duidelijk niet gedaan. Ze zingt bij momenten adembenemend en rond haar ziet het er allemaal goed uit, met die danseressen die flamencoklaps geven en die rozerode versiersels. Tot zover het goede nieuws, dat nog niet een beetje opweegt tegen een refrein dat klinkt alsof Rosalía op een legoblokje is gaan staan. De laatste keer dat een hit piekte bij de woorden ‘Eyaaaa eyaaaaa eyaaaaa’, was in 1999 en toen ging het verder met: ‘Het wordt een leuke zomer / Lieve mooie dromer’. Blanca Paloma kan wel dromen van een Spaanse derde plaats zoals vorig jaar, maar daar blijft het dan ook bij. (JVL)
-
Cyprus: ' Ik zie Andrew Lambrou zeker en vast harten breken vanavond'
Andrew Lambrou - ‘Break A Broken Heart’
Wist u dat de kandidaten van het Eurovisiesongfestival volgens de officiële regels ook dit jaar hun achtergrondzang op voorhand mogen opnemen? Wie goed luistert zal in deze act vaststellen hoe vervelend dat kan klinken. Let er vooral niet te hard op, anders wordt het wat lachwekkend.
Deze ‘Break a Broken Heart’ haalt met de ‘woo-ooh-ooh-ooh-ooh-ooh-ooh-ooh’ een beproefd concept van stal, en het blijft hangen. Tijdens de act lijkt het een beetje alsof de zanger in de douche aan het zingen terwijl er zich buiten allerlei bizarre weerfenomenen afspelen. Bijzonder, maar het plaatje ziet er goed uit. Ik zie Andrew Lambrou zeker en vast harten breken vanavond. (SF)
-
Frankrijk: 'Beige confectiepop'
La Zarra - ‘Évidemment’
La Zarra is met ‘Évidemment’ de Célion Dion van dit festival. Niet dat ze de cavaglazen op de salontafel aan scherven zingt, hoor: ze komt gewoon uit Canada. Haar nummer begint ergens tussen Barbara Pravi, de chansonnière die twee jaar geleden nog tweede werd met het ravissante ‘Voila’, en ‘Like The Wind’ van Vanessa Chinitor, maar raapt halverwege de restjes eightiesrevival op die Dua Lipa heeft laten liggen. Dat zijn heel weinig restjes. Het hoogtepunt van haar performance is er een in de letterlijke zin: het podiumpje waarop ze staat tilt haar een paar meter op, terwijl het nummer recht het ravijn in flikkert. Neem La Zarra één letter af en haar artiestennaam geeft perfect weer wat ze maakt: beige confectiepop. (JVL)
-
Servië: 'Het liedje evoceert een nachtmerrie'
Luke Black - ‘Samo Mi Se Spava’
Het eerste wat je denkt als je Luke Black ziet, is dat Jelle De Beule om onduidelijke redenen de plaats heeft ingenomen van Max Colombie bij Oscar & The Wolf. Zangtalent kan die vervanging alleszins niet verklaren, want zelfs met behulp van autotune heeft Luke Black moeite om op de juiste toon te fluisteren. De beat onder het nummer klinkt zoals hitparadebeats vandaag klinken, maar het nummer dat erover gespreid wordt, maakt weinig indruk. De duistere choreografie is die van een videogame als Assassin’s Creed, maar dan uit het Atari-tijdperk. Het liedje evoceert een nachtmerrie over ‘War, Violence, Rage, Guns, Riots’. Een doodgewone dinsdagochtend in Belgrado, kortom. (BE)
-
Polen: 'Een verwijzing naar een hulplijn zou op zijn plaats zijn'
Blanka - ‘Solo’
Met melodieën die zelfs meidengroep Opium wat vlak zou vinden en een act die eruitziet alsof hij bedacht werd door de choreografen van een overgesubsidieerd schoolfeest, breekt Blanka vanavond weinig potten. Een gemiste kans, al hoeft het niet te verbazen dat het land dat onlangs nog ‘lgbt-vrije’ zones invoerde ook op een van de belangrijkste queer evenementen in Europa roet in het eten komt gooien. Fijn wel dat de screensavers uit Windows 95 een tweede leven kregen tijdens Blanka’s act. Telkens wanneer de pastelkleurige vogels over het scherm fladderen, leidt dat toch even af van haar gestuntel. Een verwijzing naar een hulplijn zou na dit nummer wel op zijn plaats zijn. (PN)
-
Zwitserland: 'In de middenmoot is het vast ook plezant'
Remo Forrer - ‘Watergun’
Weet je wat het is met Zwitserland? Ge kunt er niet tegen zijn, maar wie is er nu eigenlijk echt vòòr? Akkoord, afhankelijk van de obediëntie die u bent toegedaan, wordt u mogelijks warm van Roger Federer, een klokvast uurwerk of het bankgeheim. Maar voor de rest blinkt dat land toch nogal uit in - euhm - neutraliteit, niet waar? Niet dat Remo Forrer, voor de gelegenheid verpakt als een glanzend Ferrero Rocherke, zijn best niet doet. Zingen doet hij volgens het boekje, aan zijn présence is niets aan te merken en aan de song op zich ook niet. Mocht iemand één tel na het uitsterven van de laatste noot nu ook nog weten wat die song weer wàs, dan hadden we hier ongetwijfeld een potentiële winnaar staan. Helaas. In de middenmoot is het vast ook plezant. (AVB)
-
Portugal kiest voor een ingetogen lied: 'O zo mooi'
Mimicat - ‘Ai Coração’
Mimicat zingt in het Portugees en daar kunnen we alleen maar dankbaar voor zijn. De wereld zou een mooiere plaats zijn als werknemers voortaan enkel nog ontslagen werden in het Portugees. Absolute chaos, dat wel, maar o zo mooi.
Portugal toont daarmee opnieuw, als een van de weinige landen, dat het nooit bang is om zichzelf te zijn en een nummer te sturen met een sterke identiteit. We wisten al dat Portugal ingetogen kon zijn, dit jaar worden we eraan herinnerd dat het ook vurig kan zijn. Mimicat speelt de show van haar leven en het publiek mag erbij zijn. Er zit geen winnaar in het nummer ‘Ai Coração’, maar Portugal weet als vanouds zijn publiek te verrassen, en dat is ook al een applausje waard. (KL)
-
Daar is Gustaph!
Om een streepje chauvinisme zitten we vanavond niet verlegen. Het duurt nog even voor hij 'Because of You' mag brengen, maar Gustaph heeft er alvast zin in. Tijdens de vlaggenparade zwaait hij enthousiast naar de camera.
-
Oostenrijk bijt de spits af: 'Edgar Allen Poe tolt in zijn graf'
Teya & Salena - ‘Who The Hell Is Edgar?’
Als het Ventilus-dossier alsnog op een sisser uitdraait, kan de Vlaamse regering overwegen om kabels naar het graf van Edgar Allen Poe te trekken. Nu de macabere schrijver uit de negentiende eeuw het onderwerp van een Songfestival-lied is, tolt hij waarschijnlijk zo hard rond in zijn graf dat er genoeg energie opgewekt wordt om alle kerncentrales onmiddellijk op te doeken. Toegegeven, de feministische kritiek in het lied van Teya & Salena op het cliché van mannelijke artistieke genieën, werkt bijzonder goed. Tijdens de meerstemmige strofes pakken ze vocaal uit en het refrein is aanstekelijk. De visuals herinneren ondertussen aan het werk van Stromae en doen enigszins vergeten dat de Oostenrijkse artiesten op choreografisch vlak een demonstratie van quiet quitting geven. (PN)
-
Hier gaan we! Oekraïne opent de show
Het zevenenzestigste Eurovisiesongfestival is begonnen! De show opent met een optreden van Kalush Orchestra, de Oekraïense groep die vorig jaar de wedstrijd won. Hoewel de Oekraïense president Zelensky het publiek niet mag toespreken omdat het Eurovisiesongfestival ‘niet politiek' is, is zijn land goed vertegenwoordigd in Liverpool. Oekraïense artiesten als Go_A en Jamala spelen hun Songfestival-nummers tijdens de vlaggenparade.
-
Paul McCartney of toch de Spice Girls? Wie wordt de mystery guest?
Ieder jaar duikt er wel een beroemdheid op tijdens de finale van het Eurovisiesongfestival, maar dit jaar is er meer om te doen dan anders. Internationale media speculeren over een speciale gast die vanavond het publiek zou verrassen. Laurens Bervoets, onze journalist ter plaatse, schat in wie het kan zijn. Hij blikt ook vooruit naar de liveshow en legt uit waarom Oekraïens president Volodymyr Zelensky geen toespraak mag geven.
-
Welk land haalt de overwinning binnen?
De show moet nog beginnen, maar internationale bookmakers hebben al een vermoeden van wie straks op de eerste plaats zal eindigen. De Zweedse Loreen won in 2012 al met ‘Euphoria’ en claimt met haar aanstekelijke popnummer Tattoo nu opnieuw de favorietenrol. ‘Cha Cha Cha’ van de Finse groep Käärijä kan eveneens scoren, al blijft het afwachten wat de jury van het lied zal vinden. ‘Because of You’ van de Belgische zanger Gustaph staat op een elfde plaats in de ranking. Elders scoort hij nog beter: het aanwezige publiek bij de generale repetitie gunde hem vrijdag nog een derde plek. Het Amerikaanse muziekblad Rolling Stone voorspelt een plek in de top vijf. Wordt hij de verrassing van de avond?
-
Nog twee uur!
Goedenavond Europa! Over precies twee uur gaat het Eurovisiesongfestival van start. 26 landen doen er straks alles aan om de overwinning binnen te halen en zo het Oekraïense Kalush Orchestra op te volgen. Wegens vanzelfsprekende redenen kan de wedstrijd niet doorgaan in Kiev, dus neemt Liverpool de rol als gaststad over. Het belooft een wervelende show met spectaculaire acts en kleurrijke kostuums te worden.
-
Belgische inzending Gustaph geeft zich bloot
Met zijn nummer Because of You mag Stef Caers, alias Gustaph, zaterdag de Belgische eer verdedigen. Voor de preselecties van Eurosong deed zijn naam misschien bij weinigen een belletje rinkelen, maar de man heeft al een lange en bloeiende carrière als muzikant achter de rug. 23 jaar geleden scoorde hij een eerste hit en hij trad al op als achtergrondzanger bij de Songfestival-optredens van Sennek en Hooverphonic. De Morgen sprak met hem over zijn carrière en over verschuivingen in de muziekindustrie.
“Ik ben blij dat er vandaag muzikanten als Sam Smith zijn die het clichébeeld van de popster aan diggelen slaan en laten zien dat je geen heteroseksuele cisman moet zijn om succes te hebben bij vrouwen”, aldus Gustaph. Lees het volledige interview hier.
-
De Morgen houdt u op de hoogte
Goedenavond en welkom bij onze liveblog over de finale van het Eurovisiesongfestival. Onze redactie houdt u zaterdagavond vier uur lang op de hoogte van het verloop van de show. Op het programma staan besprekingen van elke act, interviews en opvallende beelden. Zak onderuit en ontdek wie de zevenenzestigste editie van de grootste liedjeswedstrijd ter wereld wint.
0 件のコメント:
コメントを投稿