Vanaf vandaag speelt de langverwachte film over Barbie in de Belgische bioscopen. De eerste recensies lijken unaniem positief. Veel filmkenners zijn ook verrast door de openlijke kritiek op Mattel, het bedrijf achter de populaire pop. Maar is dat wel terecht? Want luidt het spreekwoord niet: "there's no such thing as bad publicity"?
Al maanden draait de marketingmachine rond de nieuwe Barbie-film op volle toeren. Van speciale kledingcollecties en Instagramfilters tot hoofdrolspeelster Margot Robbie die consequent op elk roze loper verschijnt in een outfit die ook de pop ooit heeft gedragen. De film moet en zal een succes worden.
Maar is het ook een goede film? Dat kunnen fans vanaf vandaag ontdekken in de bioscoop. Filmjournalist Lieven Trio is alvast enthousiast: "Voor mij lost de film de torenhoge verwachtingen zeker in", vertelt hij in "De ochtend" op Radio 1. Het is ook een verrassende film, "want bij een film over Barbie verwacht je niet meteen dat het doordacht of kwalitatief zal zijn".
Verrassend kritisch
Dat de Barbie-film er net nu komt, is geen toeval. De pop is al lang niet meer zo populair als ze ooit was. "Er is een dip in de verkoop sinds de vroege jaren 2000. Mattel is al een hele tijd bezig met de populariteit op te krikken door bijvoorbeeld meer diverse Barbie-poppen op de markt te brengen." De film is dus een zoveelste poging om de pop een nieuwe boost te geven.
BELUISTER - Filmjournalist Lieven Trio is enthousiast over nieuwe Barbie-film
'Barbie' speelt vanaf vandaag in de zalen: "Hype is een understatement"
Net daarom vindt Trio het zo verrassend dat de film ook kritisch is voor moederbedrijf Mattel, want ze hebben de film mee gefinancierd. "De verwachting was dat ze wel plaagstoten zouden uitdelen naar Mattel, maar de kritiek is wel duidelijk aanwezig. Zo is de slechterik in de film de ceo van Mattel."
De kritiek is duidelijk aanwezig. De slechterik in de film is de ceo van Mattel
Ook doorheen het hele script zit kritiek verweven. "De boodschap van Barbie is al jaren dat meisjes alles kunnen zijn, maar deze film doorprikt dat idee. Margot Robbie, die Barbie speelt, woont in een ideale wereld waar geen seksisme is en er een vrouwelijke president is. Wanneer ze cellulitis krijgt, moet ze naar de echte wereld om dat op te lossen. En dan beseft ze dat gelijkheid niet bestaat." En zo doorprikt de film, volgens Trio, het jarenoude verkoopspraatje van Mattel.
Zelfkritiek is hip
Moeten we het nobel vinden dat een multinational als Mattel een film financiert die kritisch is voor de strategie van het bedrijf? "Het imago om zelfkritisch te zijn, past volledig binnen de tijdgeest. Grote multinationals lijken bereid om door het stof te gaan voor fouten uit het verleden, maar hoe oprecht is het", vraagt professor Stijn Joye van het Centre for Cinema and Media Studies (UGent) zich af.
We moeten volgens Joye vooral op lange termijn kijken. "Nu moeten ze even de kritiek van de filmmakers slikken, maar op langere termijn komen ze er positief uit. En dat zal ook afstralen op de verkoop van Barbie-poppen." Daarnaast leggen ook niet alle consumenten de link tussen Mattel en Barbie, "dus de kritiek op het moederbedrijf zal de pop niet meteen raken".
Het imago van zelfkritisch zijn, past volledig binnen de tijdgeest. Maar hoe oprecht is het?
De verkoop boosten blijft dus prioriteit nummer 1 voor Mattel. "Ze zijn daar al een hele tijd mee bezig. Bijvoorbeeld ook door meer diverse poppen op de markt te brengen. Ze beseffen dat de toekomstige generaties klanten steeds diverser worden en die moeten ze meekrijgen. Naast een paar diverse poppen, verkopen ze toch nog altijd meer poppen die voldoen aan het stereotiepe ideaalbeeld."
"Door deze aanpak krijgt Mattel een waas van social responsibility. Ze lijken zich te engageren voor een betere toekomst. Maar het is vooral interessant vanuit economisch perspectief."
Conclusie: de kritische noot van de film zal de meerderheid van de Barbie-fans niet raken en ook de verkoopcijfers van Mattel zullen er niet slechter van worden.
0 件のコメント:
コメントを投稿