Gewelddadige spelletjes uit Squid Game bereiken de speelplaats, wat kunnen ouders en scholen doen? - VRT NWS - Crune Blogs

Latest

2021年10月14日木曜日

Gewelddadige spelletjes uit Squid Game bereiken de speelplaats, wat kunnen ouders en scholen doen? - VRT NWS

De immens populaire Netflix-serie Squid Game sluipt steeds meer het dagelijkse leven van kinderen binnen. In de Koreaanse horrorserie spelen de personages kinderspelletjes zoals 1-2-3 piano en touwtrekken, maar wie verliest, moet sterven. Ook kinderen kijken ernaar en dat heeft verstrekkende gevolgen: op de speelplaats van verschillende basisscholen in binnen- en buitenland eindigt een spelletje 1-2-3 piano sinds kort met geweld. Karen Linten, coördinator van Medianest geeft tips aan ouders en scholen over hoe ze best omgaan met de hype.

Hoewel de serie gericht is op jongeren vanaf 16 jaar, bereikt ze ook veel jongere kijkers. Karen Linten van Mediawijs en coördinator van opvoedingsplatform MediaNest, krijgt tegenwoordig heel wat meldingen binnen van scholen over geweld op de speelplaats naar aanleiding van de serie. 

Op sommige plaatsen gaat het om fysiek geweld waarbij verliezers van een spelletje een slag in het gezicht krijgen, op andere scholen wordt de verliezer neergeschoten met een imaginair pistool. In "De wereld van Sofie" op Radio 1 geeft Linten tips aan ouders en scholen over hoe ze best omgaan met de hype.

Beluister hier het volledige gesprek met Karen Linten

AFP or licensors

Tips

1. Samen met je kinderen kijken? Niet per se

Heel wat kinderen vinden hun weg naar de serie sowieso. Sommige ouders kiezen er dan maar voor om samen met hun kroost te kijken zodat erover gepraat kan worden. Linten begrijpt die reactie maar geeft ook aan dat de serie met reden een leeftijdsgrens van 16 jaar heeft gekregen. "Als je weet dat je kind gevoelig is, dan zou ik het zeker uitstellen. Maar samen met je kind willen kijken, vind ik ook heel begrijpelijk.”

2. Wat als ze er toch al mee in contact kwamen?

Wat als je kind met de reeks in contact kwam? Wat kan je dan doen als ouder? “Het is belangrijk dat we even polsen of ze iets hebben zien passeren en hoe ze zich daar dan bij voelen. Als ze geschrokken zijn, dan gaan we ze best even geruststellen en uitleggen wat het verschil is tussen fictie en realiteit. We moeten hen vooral de ruimte geven om te vertellen hoe ze zich daarbij voelen”, besluit Linten.

Wijs op het verschil tussen fictie en realiteit
Karen Linten, coördinator Medianest

3. Wat op de scholen?

Ook scholen spelen natuurlijk een rol: "Als de leerkracht in de klas of op de speelplaats merkt dat er over de reeks gepraat wordt, zou die daarover een klasgesprek kunnen aangaan", zegt Linten. "Gisteren hoorde ik het verhaal van een leerkracht die de schietgebaren op de speelplaats zag opduiken en zij heeft onmiddellijk een gesprek opgezet om te wijzen op dat verschil tussen fictie en realiteit. Het is natuurlijk ook de rol van de school om kinderen erop te wijzen dat geweld nooit kan, ook niet omdat ze het in een serie gezien hebben. 

Waarom is de reeks zo populair bij kinderen?

"We vangen uit verschillende hoeken op dat Squid Game heel hard leeft bij kinderen, en dat vanaf een heel jonge leeftijd al, 10 jaar is niet uitzonderlijk", zegt Linten. Maar hoe komt het eigenlijk dat een serie die helemaal niet bedoeld is voor kinderen toch zo wijdverspreid geraakt in jongere kringen? 

De typische jumpsuits - hier gedragen op Comic Con New York - gaan vlot over de toonbank als Halloweenkostuum
2021 Invision

Linten wijst daarbij vooral op de rol van sociale media. "De beelden worden massaal gedeeld op sociale media, soms zijn die heel onschuldig, de outfits van de acteurs bijvoorbeeld, maar er gaan ook video’s rond van gewelddadige scènes." Daarnaast heeft de serie ook zijn weg gevonden naar YouTube waar vloggers de populaire games naspelen en ook populaire computergames als Minecraft en Roblox zitten tegenwoordig vol verwijzingen naar Squid Game. 

Youtubers spelen Squid Game na in Minecraft:

Het gaat over kinderspelletjes, waardoor het onschuldig lijkt
Karen Linten, coördinator Medianest

De reeks blijkt een bijzondere aantrekkingskracht te hebben op kinderen. “Ten eerste zijn de kostuums en de decors heel kleurrijk, dus die trekken aan. En het is interessant beeldmateriaal om iets mee te doen op sociale media waardoor het verspreid raakt", aldus Linten. 

“Daarnaast gaat de reeks over kinderspelletjes, waardoor het onschuldig lijkt op het eerste zicht. De spelletjes komen uit de leefwereld van kinderen en het ligt dus ook dichter bij hen. Bovendien is het voor kinderen niet gemakkelijk om het onderscheid te maken tussen fictie en realiteit, dus dan sluimert een reeks als deze door in hun leefwereld.”

Op TikTok is de populaire Koreaanse serie alom tegenwoordig:

"Squid game" kent de succesvolste serielancering in het bestaan van streamingdienst Netflix. De eerste vier weken heeft de Koreaanse serie 111 miljoen abonnees bereikt. De cijfers zijn echter met een korreltje zout te nemen. Netflix maakt namelijk vaker records bekend, maar is daarin zeer selectief. Ook laat de streamingdienst de cijfers niet toetsen bij een onafhankelijke marktonderzoeker, zoals tv-zenders wel doen. Netflix bevestigde eerder wel dat iedere abonnee die meer dan twee minuten kijkt, wordt geteld als kijker. 

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiP2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMS8xMC8xMy9zcXVpZC1nYW1lLXNwZWVscGxhYXRzL9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿