Sam Bettens toont onomwonden zijn lichaam: “Ik wil transgender zijn bespreekbaar en normaal maken” - Gazet van Antwerpen - Crune Blogs

Latest

2021年10月30日土曜日

Sam Bettens toont onomwonden zijn lichaam: “Ik wil transgender zijn bespreekbaar en normaal maken” - Gazet van Antwerpen

“Je moet je lichaam niet verstoppen”. Dat zingt Sam Bettens (49) letterlijk voor hij de daad bij het woord voegt. In de nieuwe videoclip van Rex Rebel toont Bettens zijn lichaam onomwonden voor het eerst sinds zijn transitie. “Ik wil transgender zijn normaal en bespreekbaar maken”, klinkt het.

Nina Bernaerts

De clip is minimalistisch en zwart-wit. Enkel Sam Bettens met een grote jas, een stoel, een spiegel en een zetel, veel meer is er niet te zien. En toch spreekt de clip boekdelen. Bettens kijkt in de spiegel, schijnbaar een beetje zenuwachtig voor wat komt, en dan smijt hij zijn grote jas weg. Voorgoed ontdaan van de ballast. “You don’t need to hide your body”, zingt hij met een glimlach. De opluchting is tastbaar. Hij lacht in de camera en toont zijn lijf na de dubbele borstamputatie.

Bettens maakt hiermee een statement: hij kan eindelijk zichzelf zijn en dat lichaam maakt daar ook deel van uit, zo liet hij deze zomer al optekenen in Humo. “Alles in mijn leven dat gepaard gaat met ‘man mogen zijn’, is fantastisch. Gewoon ’s morgens in bloot bovenlijf naar de brievenbus kunnen stappen, je kunt niet geloven hoeveel deugd dat doet.” In de podcast van DS Vandaag voegt hij er nog aan toe: “Het moet verschrikkelijk zijn voor een cis-vrouw om haar borsten te verliezen, en ik dacht ook dat het een emotioneel moment voor mij zou zijn. Maar vanaf de eerste seconde dat ik mezelf in de spiegel zag, wist ik: dit klopt, dit is normaal.”

Dat hij zijn bovenlijf nu ook toont in de nieuwe videoclip, moet ook jonge trans personen helpen. “Ik weet dat ik voor veel mensen de enige trans man ben die ze kennen. Ik ben mij bewust van die unieke positie en ik wil dat onderwerp bespreekbaar en normaal maken”, zegt hij. “Ik toon mijn lichaam nu ook voor dat zestienjarige gastje, dat samen met zijn mama naar mijn vlog kijkt en zo misschien dat moeilijke gesprek kan aangaan. Een mama die mij misschien nog van vroeger kent en zegt: Ah, oké.”

Dat het anderen een hart onder de riem kan steken, zeggen ze ook bij Transgender Infopunt. “Op het lichamelijke rust vaak nog een taboe. Een statement zoals dit door iemand zoals Sam Bettens is wat ons betreft een sterk signaal”, zegt coördinator Joz Motmans. “Het kan voor anderen echt een hart onder de riem zijn. Heel veel trans personen stoppen bijvoorbeeld met sport, ze durven hun lichaam niet meer tonen in het zwembad of op het strand. Als je dan een trans persoon zoals Sam ziet, kan dat een opluchting zijn. Hopelijk kan het zo ook meer genormaliseerd worden en kijken we er binnenkort niet meer van op.”

LEES OOK: Stef Bettens, mevrouw Sam Bettens: “Het klinkt vreemd, maar 2020 was een goed jaar”

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiK2h0dHBzOi8vd3d3Lmd2YS5iZS9jbnQvZG1mMjAyMTEwMzBfOTMyOTY4NzHSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿