Jacques Boël (92) overleden: steenrijk, maar toch vooral bekend als niét de vader van prinses Delphine - VRT NWS - Crune Blogs

Latest

2022年1月23日日曜日

Jacques Boël (92) overleden: steenrijk, maar toch vooral bekend als niét de vader van prinses Delphine - VRT NWS

Industrieel Jacques Boël (92) is overleden. Dat is bevestigd aan VRT NWS. Hij was steenrijk, maar bij ons toch vooral bekend als de man die 50 jaar de wettelijke vader was van Delphine - nu prinses - Boël. Officieel, dan toch, een hechte band hadden ze niet. En hoewel hij altijd een schandaal probeerde te vermijden, raakte uiteindelijk toch bekend dat Delphine de dochter is van koning Albert. 

Jacques Boël stamt af van de steenrijke familie Boël, waarvan het verhaal begint in 1880. Gustave Boël is op dat moment de boekhouder van Ernest Boucquéau, de eigenaar van een staalfabriek én kinderloos. Wanneer die overlijdt, laat hij alles aan Boël over. Het is de basis van het fortuin van de familie, al investeren ze ondertussen ook in andere bedrijven, zoals de distributiegroep Colruyt en digitale bedrijven zoals Zalando en Amazon.

Dat fortuin is trouwens niet min. Momenteel heeft de familie een vermogen van bijna 3 miljard euro, zo wordt geschat. De familie staat daarmee op de tiende plaats in de lijst van rijkste Belgen. Jacques Boël zelf stond een tijd aan het hoofd van de staalfabriek Usines Gustave Boël en werd later onder meer bestuurder bij Union financière Boël. Voorts is er niet veel geweten over de man, want hij was erg discreet. Hij was kunstliefhebber, alleszins, en hield van jagen en van wijn. 

De meeste mensen zullen Jacques Boël toch vooral kennen als de man die vijftig jaar lang geregistreerd stond als de wettelijke vader van Delphine - nu prinses - Boël. De man trouwde in de vroege jaren 60 met de 12 jaar jongere barones Sybille de Selys Longchamps. Niet verwonderlijk, want de familie Boël heeft de traditie om hun kinderen te laten trouwen met andere rijke kinderen, om zo het familievermogen te laten toenemen. 

Maar het huwelijk is geen succes, zo getuigt Sybille de Selys Longchamps. "Tijdens haar huwelijksreis wist ze al dat het een flop was", zei dochter Delphine nog onlangs in de documentaire "Delphine: mijn verhaal". "Ik heb een heel moeilijk leven gehad met hem", zo zei de barones dan weer zelf. Scheiden deden ze voorlopig niet, maar vrij snel na het huwelijk leefden de twee al apart van elkaar. 

Sybille de Selys Longchamps en Jacques Boël bij hun huwelijk (foto uit documentaire)

Sybille de Selys Longchamps begint een affaire met koning - toen nog prins - Albert. In 1967 raakt ze zwanger. "Ze wist meteen dat het van Albert was, want ze leefde al lang apart van Boël", zegt Delphine daarover. "Maar ze wist ook dat het veel problemen zou veroorzaken. Op een bepaald moment zorgde ze ervoor dat ze heel dronken was en ze voerde Boël ook dronken. Ze vree met hem, zodat ze later kon zeggen dat het zijn kind was. Dat moet heel zwaar voor haar zijn geweest", zo luidt de verklaring van Delphine zelf.

Andere bronnen beweren dan weer dat Jacques Boël al van in het begin wist dat Delphine niet zijn dochter was, maar dat hij haar wel erkende. Het verhaal past alleszins in een andere lange traditie van de familie Boël: discretie. "De familie heeft altijd goede contacten met de koninklijke familie onderhouden als toegangspoort tot zakelijk succes", zei financieel journalist Ludwig Verduyn twee jaar geleden aan onze redactie. "Om zijn zakelijke contacten niet in het gedrang te brengen, heeft Jacques Boël dit met de mantel der liefde bedekt door Delphine als zijn dochter te erkennen."

Delphine zelf had nooit een band met Jacques, zo vertelt ze in de documentaire. "Ik noemde hem papa, omdat iedereen zei dat ik dat moest doen, maar ik vond dat moeilijk. Als ik bij hem was, zat ik in de keuken en zorgde zijn personeel voor mij. Als ik naar hem moest gaan, verstopte ik mij, maar mijn moeder duwde mij in zijn auto en zei dat het de wet is."

"Ik was 17 toen mijn moeder vertelde dat Albert mijn vader was", getuigt Delphine in haar documentaire. Bekijk hieronder een fragment. 

Het contact tussen de twee verwatert en in 1999 barst de bom. Hoewel Jacques Boël altijd probeerde een schandaal te voorkomen, maakt één zinnetje in een biografie bekend dat Delphine niet de dochter is van Jacques, maar wel van... koning Albert. Dat Delphine later ook nog eens met de voeten vooruit een gerechtelijke procedure aanspant, zodat koning Albert haar zou erkennen als dochter, zint Boël helemaal niet. Discretie is het codewoord binnen de familie, weet u nog?

Maar wanneer Le Soir in 2013 schrijft dat Delphine de "enige erfgename" van de familie Boël is, is er van discretie helemaal geen sprake meer. Delphine zelf vraagt een recht van antwoord. Klopt niet, zo zegt ze. "Hij heeft er alles aan gedaan zodat ik niets erf. Ik ben en zal geen erfgenaam zijn van de familie Boël." Al werd er op dat moment wel getwijfeld aan die verklaring. Zolang Jacques de wettelijke vader van Delphine is, kan hij haar niet volledig onterven, zo zeggen experten. Al denkt ook journalist Verduyn dat Jacques er sowieso alles aan zou hebben gedaan zodat het familiefortuin nooit naar Delphine had gevloeid. Ze was namelijk van begin af aan geen "echte" Boël. 

Wat volgde, weet ondertussen iedereen. Na een lange en slepende gerechtelijke procedure werd Delphine erkend als dochter van koning Albert. 

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiNWh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMi8wMS8yMi9qYWNxdWVzLWJvZWwv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿