In de Oost-Vlaamse gemeente Eeklo is de verkoop van pastinaak de laatste twee maanden plots exponentieel gestegen. Niet omdat de inwoners dat plots veel lekkerder vinden. Maar wel omdat er een advertentiecampagne op Facebook wel heel gericht reclame losliet op haar bewoners. Dat blijkt uit de Canvasreportage ‘Facebook en ik’.
Hoe simpel is het om mensen te beïnvloeden met enkele advertenties op Facebook? Dat was de vraag die Canvas zich stelde tijdens ‘Facebook en ik’.
In 2018 waren de schandalen alom tegenwoordig. Cambridge Analytica maakte bijvoorbeeld psychologische profielen van tientallen miljoenen mensen op basis van hun Facebookgegevens. Die informatie werd mogelijks misbruikt om stemgedrag tijdens de Amerikaanse verkiezingen van 2016 te manipuleren.
Dat niet alleen Facebook heeft maar informatie van 64 likes nodig om te weten wat je seksuele geaardheid en etniciteit is. Met 250 likes kunnen ze je gedrag beter inschatten dan je eigen partner dat kan, zo weet journalist Tim Verheyden na zijn onderzoek voor de documentaire op Canvas.
Uw interesses gebruikt
Maar ook dichter bij huis wordt elk greintje informatie, elke aangegeven interesse op sociale media dankbaar gebruikt door marketeers. Want een heel gerichte campagne kan enorme successen bieden. Dat kon ‘Facebook en ik’ bewijzen.
Een marketingbureau creëerde een nieuwe reclamecampagne voor pastinaak, een vergeten groente in de supermarkt. De advertenties hadden het over het perfecte “afslankmiddel”, allemaal om een heel interessant doelpubliek te creëren. De marketeer koos in de Facebook Ads manager voor enkel mensen uit Eeklo, enkel vrouwen en fans van Dagelijkse Kost. Fans van fastfood konden ze uitsluiten en de mogelijkheden om extra interesses toe te voegen over te verwijderen waren eindeloos.
De gevolgen waren enorm. De advertenties die 550 euro kostte - wat in verhouding met klassieke campagnes relatief weinig is - waren enorm succesvol. In november en december was pastinaak zo succesvol dat twee winkels een stijging van maar liefst 300 % en 435% kende in de verkoop. De cijfers waren zo positief dat de lokale Colruyt zelf het verschil opmerkte en de groenten meer in gingen voeren en meer centraal in de winkel legden.
続きを読みます https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190121_04121219
0 件のコメント:
コメントを投稿