Het kan snel gaan in de media. Anderhalf jaar geleden had Michèle Cuvelier nog geen benul dat het ochtendblok van Studio Brussel binnen handbereik lag. In die tijd presenteerde ze elke dag het avontuurlijke muziekprogramma Zender op Studio Brussel. Op de vraag of ze ambities koesterde om het ochtendblok te presenteren, antwoordde ze: ‘Eerlijk: daar ben ik nu niet mee bezig. En heel eerlijk: ik denk dat het niet past bij mijn profiel. Ik ben niet genoeg girl next door – ik ben te selectief en te niche om ’s ochtends lekker te keuvelen over sport. Dat bedoel ik niet highbrow, het is gewoon zo.’
Dat Linde Merckpoel van het gezichtsbepalende ochtendblok op Studio Brussel gehaald zou worden, vermoedden velen al toen bleek dat ze in december ‘Music for Life’ niet meer mee presenteerde. Dat Merckpoel plaats maakt voor Cuvelier is een sterk statement. Eva De Roo leek de gedoodverfde kandidaat voor het prestigieuze ochtendblok. Ze is meer ‘muziek’ dan Linde Merckpoel, en minder niche – meer spring-in-’t-veld – dan Michèle Cuvelier. Cuvelier is een scherpere keuze. Het doet vermoeden dat Studio Brussel – nu het de hete van adem van zowel MNM als Qmusic in de nek voelt – zichzelf weer scherp wil stellen. De ingrediënten daarvoor zijn wellicht meer avontuurlijke muziek en minder prettig gestoord gekeuvel. Cuvelier, die al lid was van de muziekredactie van Studio Brussel, is beslist een geloofwaardige keuze als het op avontuurlijke muziek aankomt. We schreven bijna ‘alternatieve muziek’, maar dat is een versleten concept uit de jaren negentig.
Terug naar de roots
De Studio-Brusselbonzen zijn al van voor de zomer naarstig aan een restyling en een nieuw programmaschema aan het werken. Dat lanceren ze pas op 4 februari, maar Michèle Cuvelier is al de tweede aanwijzing die nethoofd Jan Van Biesen op voorhand dropt. Vorige week lanceerde hij het nieuwe logo. Daar zit een soort glitch in die, aldus Van Biesen, ‘heel muzikaal’ is. En dat ‘Studio Brussel nog muzikaler wil worden en nog meer attitude wil uitstalen’. In al zijn wolligheid lijkt dit te zeggen dat Studio Brussel terugkeert naar zijn roots: muziek en attitude. En Cuvelier ademt beide. Al laat ze zich niet vastpinnen op één muziekgenre. Ze draait net zo goed Despacito als Stuff. ‘In dat opzicht ben ik een kind van mijn tijd: hokjes bestaan niet meer’, zei ze daarover in het bovenstaande interview.
Jolige creativiteit
Het prettig gestoorde gekeuvel lijkt met Linde Merckpoel naar de website van Studio Brussel te verhuizen. Merckpoel staat al jaren garant voor jolige creativiteit. Daarmee vult ze ook al enkele jaren haar vlogkanaal dat ze voor Studio Brussel uit de grond stampte. Dat kanaal heeft net geen 16.000 abonnees op Youtube. Dat Merckpoel niet naar een andere zender moet verkassen maar honderd procent op de website ingezet wordt, geeft aan dat die in deze beweging wellicht ook flink bijgestuurd wordt. Merckpoel naar de site verkassen, betekent een flinke investering in die site. Op die manier krijgt stubru.be een gezicht. En zo zijn er niet veel websites. De hamvraag is nu wel hoever het radiostation Studio Brussel en de website Stubru.be uit elkaar zullen drijven. Zal de site, bijvoorbeeld, zich nog meer richten op jongeren, terwijl de radiozender ook de oude rockers van weleer moet blijven bekoren? En waar ligt het zwaartepunt?
Bijna slimste mens
Oh ja, en ook nog dit. De slimste mens ter wereld op Vier heeft bij deze nog maar eens bewezen dat het mediacarrières kan maken. Cuvelier speelde mee in de laatste editie en deed het uitstekend. Ze werd derde en heeft er de star quality van pakweg Eva De Roo aan over gehouden.
続きを読みます http://www.standaard.be/cnt/dmf20190123_04125847
0 件のコメント:
コメントを投稿