Terwijl de commerciële omroepen zichzelf heruitvinden en zich binnenkort anders in de markt zetten, voelt het najaar van de VRT heel vertrouwd aan. Geen gemorrel aan de merken, en het vaste treintje programma’s in de vooravond. Er zijn enkel wat getemperde ambities door corona.
DPG Media verbouwt eind deze maand Q2, Vitaya en Caz tot VTM 2, 3 en 4. SBS breidt Vier, Vijf en Zes volgend jaar uit met Zeven en houdt zijn zenders samen met het voorvoegsel ‘Play’. Bij de openbare omroep vermijden ze zulke bochten, bleek tijdens de voorstelling van hun najaar. “We hebben heldere merken en alle zenders hebben een goede connectie met hun publiek”, aldus netmanager Olivier Goris. Alleen Canvas krijgt een likje verf: het logo blijft, maar de kleuren worden ingeruild voor zwart-wit.
Die vaste koers vertaalt zich ook in het zendschema. Aan het treintje in de vooravond van Eén, met onder andere Dagelijkse kost, Blokken en Thuis, wordt niet geraakt. Eenzelfde verhaal bij Canvas, dat opnieuw inzet op de betere fictie (Big little lies 2, ZeroZeroZero) en actua, met De afspraak en Terzake. Die laatste krijgt wel een opgefrist decor met prominentere schermen. Uitkijken is het ook naar de honderdste aflevering van Alleen Elvis blijft bestaan, met een zeldzaam interview met de Britse schrijver en acteur Stephen Fry.
LEES OOK. Van de Planckaerts tot Tom Waes: dit wordt het najaar van VRT
Corona bleek een weerhaakje bij het vullen van de zendschema’s. “Het was lange tijd moeilijk om internationale fictie aangeleverd te krijgen, omdat de bron begon op te drogen”, zegt Goris. Finaal viel alles op z’n plaats, mede dankzij overaanbod dit voorjaar waarmee kon worden geschoven. “Maar we kruisen de vingers voor 2021 en 2022, als nieuwe pandemiegolven zouden opduiken.”
Alleen was omwille van die coronacrisis creativiteit en bijsturing nodig. Arnout Hauben zou aanvankelijk rond de Middellandse Zee banjeren, maar dat werd uiteindelijk de GR 129 van Brugge naar Aarlen. Reizen Waes doet het deze keer in eigen land en in First dates strijdt de romantiek komend seizoen met mondmaskers en schermen van plexiglas. “Die aanpassingen en extra maatregelen hebben ertoe geleid dat dit najaar niet goedkoper is dan andere jaren”, besluit Goris.
続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiMmh0dHBzOi8vd3d3Lm5pZXV3c2JsYWQuYmUvY250L2RtZjIwMjAwODE4Xzk2NTMzNzM30gEA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿