Ze stonden sowieso al voor een uitdagende week, Erik Goossens en Bieke Ilegems. Dinsdag maakt Erik na 27 jaar een comeback in soapland. Als Alexander Coseyns duikt hij vóór de seizoensfinale al even op in Thuis, om na de zomer voluit te gaan in de Eén-soap. En dan is er Bieke, die volgende zaterdag op de planken in première gaat met Assisen: De Sterrenmoord.
LEES OOK. Walter Damen past voor theaterrol in ‘Assisen’ wegens te veel werk, Erik Goossens vervangt hem
“Ik weet nu al dat ze een stresskip gaat zijn”, klonk het een week geleden nog geamuseerd bij Erik. Maar toen had hij nog geen telefoon gekregen van Assisen-producent James Cooke. Woensdag raakte bekend dat advocaat Walter Damen verstek geeft voor de hoofdrol en vervangen wordt door ... Erik Goossens. “James belde me dinsdag. Bleek dat het qua repetities onmogelijk was geworden voor Walter. Als advocaat heb je je agenda niet altijd in de hand. Van het ene op het andere moment kan je gecontacteerd worden voor een zaak. Dat bleek nefast voor de focus.”
Hoe reageer je dan?
Erik Goossens: “Hoewel ik nog niet had toegezegd, ben ik onmiddellijk de tekst beginnen lezen. Gewoon om tijd te winnen, tegen het moment dat we een deal hadden. De goesting was er wel. Maar nu ik die tekst zelf instudeer, begrijp ik volkomen dat Walter zichzelf is tegengekomen.”
Bieke Ilegems: “Alles in een week instuderen is redelijk kamikaze. Erik heeft ook zijn boekings- en managementkantoor en een marketingbureau. Gelukkig kan hij dat overlaten aan zijn medewerkers.”
Erik: “Ze moeten nu zelf beslissingen nemen en me met rust laten. Ik heb me geïsoleerd, zit elke ochtend vanaf 5u te blokken. Ik heb het juridische vakjargon niet zomaar onder de knie. Dat maakt het niet evident.”
Bieke: “Maar we hebben wel al eerder samen op de planken gestaan. Samenwerken met Erik maakt alles meer rechttoe rechtaan. Je zegt makkelijker waar het op staat.”
Jouw voorbereiding op Assisen was sowieso al verstoord.
Bieke: “Net op het moment dat we dachten eraan ontsnapt te zijn, klopte corona aan. Ik was er lang van onder de voet. Maar zelfs dan zat ik de repetities op mijn scherm te volgen. Met hoesten en koorts. Ik ben nog altijd moe, ik heb hoofdpijn en ik hoest. Ik hoop dat het tegen de première voorbij is.”
Erik: “Stress heeft ze sowieso. Zeker die laatste dagen voor de première.”
Bieke: “Ik kan onzeker en onuitstaanbaar zijn. Dan heb ik een kort lontje en mag er niet veel misgaan. Maar tegenwoordig kan ik mezelf een beetje inhouden. Ik heb geleerd mijn angst te aanvaarden en me niet af te reageren op de rest.”
Erik: “Dat is ook een beetje zo bij onze dochter, die biomedische wetenschappen studeert. Na een examen hoor ik die altijd klagen dat het slecht was, en meestal is ze grandioos geslaagd. Dat is die drang naar perfectie.”
Bieke: “Je zou het me niet aangeven, maar ik heb podiumvrees. Als ik publiek zie, kan ik een schrik pakken.”
Erik, sinds mei sta je op de set van Thuis. Van een verrassing gesproken.
Erik: “Ik had het telefoontje niet verwacht. Hoewel ze me ooit al eens gebeld hadden voor een andere rol, maar toen kwam het niet goed uit. Ik speel advocaat Alexander Coseyns, die nu rechter is. Een vlotte babbelaar met verrassende kantjes.”
Bieke: “Erik heeft enorm getwijfeld. Na zijn periode bij Familie in de beginjaren voelde het voor hem jaren aan alsof hij moest vechten om dat imago van soapacteur van zich af te schudden. Ik word er ook nog steeds op aangesproken. Maar ik beschouw dat niet als iets negatief; ik dank er mijn carrière aan. Maar ik snap dat mensen ernaar blijven verwijzen. De verleidingsscène tussen Babette en Jan behoort tot het collectieve geheugen.”
Erik: “Die serie had een grote impact. Meespelen in een soap, toen een nieuw fenomeen in Vlaanderen, was spectaculair. Bij het publiek leeft de perceptie dat ik jarenlang in Familie heb gespeeld. Dat klopt niet: ik was in 1995 al weg.”
Bieke: “Waarom zou Erik dit nu niet doen? Hij had goesting om te acteren. Of een soap nog iets voor mij zou zijn? Dat hangt ervan af. Als ik dan mijn andere jobs zou moeten stopzetten, wellicht niet. Anders kan het wel. In het verleden combineerde ik ook al rolletjes in Sara en De Rodenburgs met ATV.”
Was het op de set van Familie dat jullie elkaar hebben leren kennen?
Erik: “Nee, dat was achter de schermen bij Tien om te Zien. Ik trad op met Leopold 3, terwijl Bieke tijdens de repetities stand-in was van Bea Van der Maat. Zo raakten we aan de praat.”
Bieke: “Dat was een studentenjob. Erik beweert ook altijd dat hij ervoor heeft gezorgd dat ik een rol in Familie kreeg.”
Was het liefde op het eerste gezicht?
Bieke: “Nee, ik vond hem een ongelooflijke johnny.”
Erik: “Ik had in die periode een geblondeerde kuif omdat ik in een film meespeelde. Ze vond dat lelijk. Maar er was wel spielerei tussen ons.”
Bieke: “Later bleek er een klik. De liefde groeide gestaag, het was niet crash-boom-bang.”
Jullie stonden toen volop in de schijnwerpers. Welk effect had dat op jullie privéleven?
Erik: “Ik heb dat nooit raar gevonden. Ja, onze relatie kreeg aandacht in de pers. Maar dat was een gevolg van wat we beroepshalve deden.”
Bieke: “Ik besef die impact pas nu, als ik naar onze jongste dochter kijk. Die is 20, ouder dan toen ik begon in de media. Ik was een snotneus die maar moest zien om te gaan met al die aandacht. Ik gaf belachelijke interviews. Maar dat vergeef ik mezelf. Ik was gewoon onwetend.”
Hoe zijn jullie indertijd in de showbizz verzeild geraakt?
Erik: “Ik deed mee aan de Baccarabeker (muzikale talentenjacht, red.) en won. Mike Verdrengh zat in de jury. Hij had vaak een aandeel in wat ik deed. Via hem belandde ik in Familie en werd ik presentator van de Super 50.”
Bieke: “In de jaren tachtig deed ik mee aan playbackshows en droomde ik van tv. Maar ik dacht als meisje uit Arendonk dat dat niet haalbaar was voor mij. Ik herinner me de avond dat VTM begon. Toen kreeg ik het gevoel dat die droom misschien toch bereikbaar was.”
Erik: “Ik was gebeten door de muziekmicrobe. Op mijn 18de zat ik een jaar op de Jazz-studio. Maar omdat ik dat behoorlijk alternatief vond, stapte ik over naar Studio Herman Teirlinck. Gelukkig kwam ik net op tijd tot het juiste inzicht. Als kind wou ik immers priester worden. Ik verslond kinderbijbels. Weer later kwam het idee om boer te worden. Vraag me niet waarom, ik maakte rare kronkels in mijn hoofd. Ik was echter een fan van Simon en Garfunkel, en dat inspireerde me om mijn heil in de muziek te zoeken. Acht jaar geleden kon ik Paul Simon ontmoeten en heb ik hem dat ook gezegd.”
Ik heb de indruk dat werk en privé bij jullie totaal niet gescheiden zijn.
Bieke: “Alles loopt keihard door elkaar. Soms vertellen psychologen over een goede work-life-balance. En dat je aan de keukentafel niet mag praten over je werk. Maar bij ons is alles zo intens dat dat onmogelijk is. Als je je werk met passie doet, is dat geen opdracht. Voor ons is het de normaalste zaak van de wereld. Ik spreek ook niet graag over work-life-balance, want dan lijkt het alsof mijn werk een straf is. Ik vind daarin ook plezier en passie.”
Erik: “Ik kan er niet omheen: ik werk veel uren. Tijdens de coronacrisis waren het pittige tijden. Events en concerten konden niet doorgaan, bedrijven schroefden marketing ook voor een stuk terug. Waarop we een platform zijn gestart om streams aan te bieden voor grote bedrijven en overheden. Zelfs voor de Europese Commissie. Dat hield ons recht. Maar ik ben nooit bang geweest van hard werken en knokken voor de goede zaak.”
Bieke: “Erik wil altijd een steen verleggen, en hij heeft veel interesses die hij naar buiten wil brengen. Die rusteloosheid om altijd nieuwe dingen te starten, dat is typisch Erik.”
Erik: “Werk is hobby en omgekeerd. Thuis, voor mij is dat vakantie. Net als mijn single die recent uitkwam. Ik besteedde de promotie en productie uit. Ik moet alleen maar weten waar ik moet staan om mijn ding te doen. Ik heb zelden het gevoel dat ik werk.”
Bieke: “Wat soms weegt, is dat het werk nooit gedaan is. Veel mensen genieten van het weekend. Ik werk bijna elke zondag, en op zaterdag moet ik voorbereiden. Soms wil ik een boek lezen zonder dat het in functie is van een project. Onze dochters zijn er mee opgegroeid. Die weten niet beter dan dat we altijd werken. Maar ik hoor hen nooit klagen.”
Thuis, elke weekdag om 20.10u op Eén
Assisen: De Sterrenmoord, vanaf 18 juni in Theater Elckerlyc. Tickets: www.uitgezonderd.be
続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiK2h0dHBzOi8vd3d3Lmd2YS5iZS9jbnQvZG1mMjAyMjA2MTBfOTM3NzU0MTPSAQA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿