"Met haar keuze voor een werk uit 1970 heeft Hayoung Choi de bakens verzet van het repertoire in de Koningin Elisabethwedstrijd door te kiezen voor een werk dat in de wereld van de klassieke muziek erg jong is." Volgens juryvoorzitter Gilles Ledure is dat een belangrijke reden waarom de 24-jarige Koreaanse eruit sprong en het uiteindelijk gehaald heeft.
De Koreaanse celliste Hayoung Choi (24) werd vannacht uitgeroepen tot winnares van de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrij. Ze kon de jury overtuigen met haar eigenzinnige keuze voor een hedendaags concerto van de Poolse componist Witold Lutoslawski, een werk uit 1970, dat nog niet eerder uitgevoerd werd in de Koningin Elisabethwedstrijd.
"Ik heb geen zicht op de punten die mijn collega's gegeven hebben, ik krijg alleen de uitslag, de punten worden daarna door een deurwaarder in een kluis gestopt", benadrukt juryvoorzitter Ledure, die zelf niet mag meestemmen. "Maar ik denk wel dat zij het gehaald heeft om twee redenen", legt hij uit.
"Eén: ze is absoluut fantastisch goed. En twee: ze heeft de bakens verzet van het repertoire in het concours door een werk te kiezen uit 1970. Voor de meeste mensen lijkt dat oud, maar voor veel muziekliefhebbers is dat net een stapje te ver, want in de wereld van de klassieke muziek is dat heel jong. En ze heeft het niet alleen voortreffelijk gedaan volgens de normen van specialisten, maar ze heeft het ook heel verstaanbaar gemaakt voor iedereen. Dat zag je aan de reactie van de zaal: een staande ovatie voor een moeilijk werk, dan zit je met een heel speciale persoonlijkheid."
Beluister het volledige gesprek met juryvoorzitter Gilles Ledure:
Voorzitter jury Koningin Elisabethwedstrijd: "Winnares Choi verzette de bakens van het repertoire"
Daarnaast heeft Choi volgens Ledure een ongelofelijk parcours afgelegd de voorbije maand. "Hoe houd je het vol? Deze wedstrijd is de zwaarste ter wereld. De kandidaten zijn er sinds januari mee bezig. En dan komt die fysieke wedstrijd. Je bent een hele maand bezig, waaronder een volledige week isolatie (de week voor de finaleweek, red.). Je zit dan als het ware in een kluis, zonder telefoon, zonder internet. En dan moet je werken. Dat speelt allemaal een heel grote rol."
"Het muzikale karakter van alle laureaten was bijzonder"
Toch is de ranking tijdens deze editie volgens Ledure erg relatief. "Het algemene gevoel is dat het zo'n bijzondere editie was dat die prijs an sich, de plaats, niet zoveel belang meer heeft. De aard van het spel en het muzikale karakter van alle laureaten was zo bijzonder." Ook volgens de commentatoren was deze editie een “grand cru”, met veel cellisten van een uitzonderlijk hoog niveau.
De finalisten brachten daarnaast ook veel variatie in de selectie van werken. "Er zijn echt van die chevaux de bataille zoals wij dat noemen, strijdrossen, werken waarmee je weet dat je je kans verhoogt om te winnen, voor cello is dat bijvoorbeeld Dvořák."
"Deze keer hebben bijna alle kandidaten heel uiteenlopende keuzes gemaakt, met een heel hoog aandeel van werken uit 20e en 21e eeuw", gaat Ledure verder. "Ze hebben dus risico’s genomen en dat is ongelofelijk leuk voor de jury, want dan zie je de ware persoonlijkheid van een musicus naar boven komen. En dan kan je echt inschatten hoe muzikaal en hoe boeiend iemand is."
Voor hun beoordeling kijken de juryleden naar algemene objectieve criteria. "Heb je technieken onder de knie, hoe lees je een partituur, hoe heb je de opgelegde werken zo snel mogelijk ingestudeerd en er iets interessants mee gedaan? En dan zie je meteen talent bovendrijven."
Daarnaast heeft elk jurylid zijn eigen criteria. "Zij kijken naar stijl, muzikaliteit, wie kan wat oproepen? Daar komt subjectiviteit bij, maar ook de school (bijvoorbeeld de Russische of de Franse school) waar een jurylid uit voortkomt bepaalt mee je smaak.”
Jurylid Mischa Maisky legt uit dat voor hem de persoonlijkheid van de muzikant belangrijker is dan de technische kwaliteiten:
Ledure kan dan ook niet zeggen waarom de Belgische finaliste Stéphanie Huang uiteindelijk niet bij de zes laureaten was, want ook zij is volgens hem een "ongelofelijk knappe muzikante". "Zij heeft het wel iets veiliger gespeeld en klassiekere keuzes gemaakt. Ik denk dat dat ook past bij haar persoonlijkheid. Je hebt mensen die nu eenmaal beter passen bij een ander soort repertoire dan bij dat hyper moderne.”
0 件のコメント:
コメントを投稿