"Renaissance Act I", het langverwachte nieuwe album van Beyoncé, is vannacht online verschenen. Haar eerste solo-album sinds "Lemonade" (2016) is een echte dansplaat geworden die teruggrijpt naar de dance- en housemuziek van de jaren 80 en 90. Hoe heeft Queen B zichzelf heruitgevonden?
Feesten na de pandemie
Beyoncé heeft de voorbije 3 jaar gewerkt aan "Renaissance", een periode waarin de wereld op slot ging door de coronapandemie, en dat heeft zijn invloed gehad.
"Het creëren van dit album gaf me de mogelijkheid om te dromen en een uitlaatklep om te ontsnappen tijdens een enge periode voor de wereld", zo schreef ze op Instagram bij de aankondiging van het album. "Ik wou een plek creëren waar je je veilig voelt, zonder beoordeeld te worden. Een plek waar je je bevrijd voelt van perfectionisme en overdreven reflectie. Een plek waar je het kan uitschreeuwen, je losmaken, je vrij voelen."
"Het is vooral een plaat geworden waar je niet te veel moet bij nadenken", vertelt Radio 1-presentatrice en Beyoncé-fan Ilse Liebens. "Ze heeft de plaat gemaakt tijdens de pandemie en het uitgangspunt was: we moeten uit deze ellende, ik moet mensen wat perspectief bieden. Het is echt een "kom naar de dansvloer en we gaan plezier maken"-album. En dat spreekt iedereen aan, want wie wil dat niet?"
Een rode draad, zoals bij "Lemonade", is er deze keer niet. "Dat was echt een conceptplaat: over racisme, over feminisme, over de ontrouw van haar echtgenoot Jay-Z. Dit is een heel ander gevoel."
Beluister het gesprek met Ilse Liebens in "De wereld vandaag":
Ilse Liebens over nieuwe plaat Beyoncé: "Kom naar de dansvloer!"
Het geluid van de jaren 90
"Renaissance" is volgens Ilse Liebens een muzikaal eerbetoon aan de dancemuziek en de clubcultuur van de voorbije decennia. Dat bleek al bij de lancering van de eerste single "Break my soul" een maand geleden, met een heel herkenbare sample van de nineties-hit "Show me love" van Robin S.
"Eigenlijk wisten we toen al dat Beyoncé mee op de trein ging springen, want teruggrijpen naar de dance van de jaren 90 is helemaal in. Je hoort veel jonge artiesten en dj's die dat nu doen", zegt Liebens. "Het doet mij bij momenten ook wat denken aan wat Beyoncé maakte met Destiny's Child eind jaren 90."
Een vrouw die haar goesting doet
Over de opvallende cover voor het album -Beyoncé enkel gekleed in een soort harnas van juwelen, gezeten op een "glazen" paard- is al veel gezegd en geschreven. "Er zijn veel theorieën over, maar ik zie daar vooral een sterke vrouw die gewoon haar goesting doet", zegt Liebens.
"Er is de voorbije jaren een beetje een etiket op haar geplakt als zijnde een heel activistische vrouw. Ik denk dat ze misschien iets heeft van: ik wil niet heel de tijd de woordvoerder zijn voor iedereen."
Eerbetoon aan zwarte pioniers
"Renaissance" bevat samenwerkingen met sterren als Drake, Skrillex, Tems en Nile Rodgers van Chic. Muzieklegendes als Donna Summer en James Brown komen voorbij in samples, maar ook heel wat andere bekende en minder bekende zwarte artiesten hebben "Renaissance" geïnspireerd. Een uitgebreid overzicht vind je hier.
De meest opvallende gast op het album is zonder twijfel Grace Jones. De intussen 74-jarige zangeres is te horen op "Move". Nochtans was ze eerder in een interview kritisch over sterren als Beyoncé die schatrijk zijn geworden door haar voorbeeld na te volgen. "Dat zal een beetje frusterend zijn voor haar", zegt Liebens. "Maar als je dan toch gaat teruggrijpen naar je inspiraties, kun je haar evengoed vragen of ze niet gewoon wil meedoen."
"Alien superstar" bevat dan weer een stukje toespraak van Barbara Ann Teer, de oprichtster van het National Black Theatre en een invloedrijke figuur uit de geschiedenis van de zwarte gemeenschap in de VS.
Begin van een trilogie
Zoals de titel al aangeeft is "Renaissance Act I" nog maar het begin. Deel 2 en 3 van de trilogie komen er nog aan, wanneer is nog niet bekend. "Dit eerste deel is een beetje achteromkijken: wat kan ik uit de muzikale geschiedenis halen en hoe heeft die ons beïnvloed?", zegt Liebens. "Ik hoop dat ze met deel 2 en 3 wat richting de toekomst kijkt. Ze heeft genoeg getalenteerde mensen in haar omgeving om haar daarbij te helpen."
Tot slot: is dit nu het beste album van Beyoncé? "Ik denk het niet", antwoordt Liebens. "Het is een hele goeie popplaat, maar het is niet de plaat die we over 20 of 30 jaar gaan doorgeven aan de volgende generatie. Dat zal eerder "Lemonade" zijn, omdat dat veel meer een statement was, een spiegel voor de maatschappij."
Onze collega's van nws.nws.nws maakten een overzicht van de rijkgevulde carrière van Beyoncé. Bekijk de Instagram-slider hieronder:
0 件のコメント:
コメントを投稿