Deze vrouwen moeten de schoenen van Karl Lagerfeld vullen - De Standaard - Crune Blogs

Latest

2019年2月20日水曜日

Deze vrouwen moeten de schoenen van Karl Lagerfeld vullen - De Standaard

Het overlijden van Karl Lagerfeld stelt niet één maar twee vacatures open. Zowel Fendi als Chanel, de twee modehuizen waar hij decennialang de creatieve richting bepaalde, zoekt het niet al te ver voor de opvolging.

Het Franse modehuis Chanel kent in zijn 110-jarige geschiedenis nog maar twee ontwerpers: Gabrielle ‘Coco’ Chanel zelf, en Karl Lagerfeld, die in 1983 werd benaderd om het modehuis nieuw leven in te blazen, elf jaar na de dood van haar oprichtster. Na Lagerfeld is het opnieuw de beurt aan de vrouw om het creatieve roer in handen te nemen. Het modehuis maakte dinsdag duidelijk dat het alle vertrouwen geeft aan Virginie Viard, de vrouw die al jaren fungeerde als rechterhand van Keizer Karl en bij de laatste catwalkshows ook samen met hem het publiek kwam groeten.

‘Virginie Viard is al meer dan dertig jaar zijn nauwste medewerker. We hebben haar de creatieve leiding van de collecties toevertrouwd, zodat de erfenis van Gabrielle Chanel en Karl Lagerfeld kan blijven voortleven’, klonk het in een mededeling van het modehuis. De Française is al sinds haar 23ste aan de slag bij Chanel, volgde haar leermeester even naar Chloé, maar klom de voorbije twintig jaar op tot directrice van de Chanel-ontwerpstudio.

Te koop?

Vraagt blijft of Viard die titel lang zal dragen, of het huis op zoek gaat naar een ontwerper met een klinkende naam. Tenslotte was ook Lagerfeld meer uithangbord dan ontwerper. Nog voor Lagerfeld stierf, gingen er al verhalen rond over zijn opvolgers. De Belgen Olivier Theyskens en Raf Simons werden genoemd, net als Haider Ackermann en Hedi Slimane. Onlangs dook ook Phoebe Philo, de voormalige ontwerpster van Céline, in het lijstje op.

Het overlijden van Lagerfeld doet ook vragen rijzen over de toekomst van het modehuis, dat in tegenstelling tot vele van zijn concurrenten niet toebehoort aan een overkoepelend bedrijf zoals LVMH en Kering. Eigenaars Alain en Gérard Wertheimer zijn intussen ook de zeventig voorbij, maar omdat hen ook niet het eeuwige leven wacht, hebben ze de voorbije jaren wel al stappen ondernomen om de bedrijfsstructuur te hervormen, zoals het benoemen van onafhankelijk bestuursleden, schrijft Bloomberg.

Deze vrouwen moeten de schoenen van Karl Lagerfeld vullen
Karl en Silvia Foto: AFP

Baguette

Ook bij het Italiaanse modehuis Fendi, dat donderdag zoals eerder gepland de laatste collectie van Lagerfeld voorstelt op de modeweek van Milaan, wordt de opvolger van Lagerfeld in eigen rangen gezocht. Silvia Venturini Fendi, derde generatie Fendi, neemt het stokje over, meldt Bloomberg op basis van welingelichte bronnen, want het modehuis wil dat nieuws nog niet bevestigen. ‘We willen eerst onze tijd nemen om Karl een laatste eer te bewijzen, want dat verdient hij’, aldus het Franse moederbedrijf LVMH.

De 59-jarige Silvia, kleindochter van oprichters Edoardo Fendi en Adele Casagrande, lanceerde in 1987 de tweede lijn Fendissime. Toen het bedrijf begin jaren 2000 verkocht werd aan LVMH bleef ze als enige familielid actief. Ze was nu al verantwoordelijk voor de mannenlijn, kindercollecties en accessoires, maar zou dus door Fendi naar voren worden geschoven als creatief directeur.

Venturini ontwierp in 1997 de inmiddels legendarische Baguette, een smal tasje dat onder de bovenarm gekneld wordt ‘zoals de Fransen hun stokbrood dragen’, vaak genoemd als allereerste it-bag. Ook zij had net als Viard een betekenisvolle relatie met Lagerfeld, hij ontwierp zelfs haar trouwjurk. ‘Ik maak het mezelf niet graag makkelijk, dat ligt in mijn natuur. En dat gevoel wordt nog aangewakkerd door te werken met een veeleisend iemand als Karl’, zei ze jaren geleden in een interview.

Let's block ads! (Why?)

続きを読みます http://www.standaard.be/cnt/dmf20190220_04191680

0 件のコメント:

コメントを投稿