Na “ontslagen” An Lemmens en “gestopte” Natalia, ook Hanne Decoutere slachtoffer van oplichters: verschillende BV's dienen klacht in - Het Belang van Limburg - Crune Blogs

Latest

2019年2月27日水曜日

Na “ontslagen” An Lemmens en “gestopte” Natalia, ook Hanne Decoutere slachtoffer van oplichters: verschillende BV's dienen klacht in - Het Belang van Limburg

Na An Lemmens, Evi Hanssen, Natalia, Veerle Baetens en nog veel meer bekende Vlamingen is ook nieuwsanker Hanne Decoutere het slachtoffer geworden van oplichters. Zij strooien bizarre berichten rond over Decoutere op sociale media, waarin staat dat ze zou ontslagen zijn. Maar ook daar blijkt niets van te kloppen, zo bevestigt VRT NWS. De politie wil dan ook een waarschuwing de wereld insturen.

Wie de valse berichten leest, zou zowaar gaan geloven dat VRT NWS Hanne Decoutere heeft gedwongen om ontslag te nemen. Dat zou zo zijn, omdat ze geen melding zou hebben gemaakt van de huidverzorgingsproducten die ze op de markt brengt. Het bericht mag dan wel overal te lezen zijn op sociale media, er klopt niets van. Decoutere heeft helemaal geen huidverzorgingsproducten. En ze moest al helemaal geen ontslag nemen.

Gefrustreerd reageert Decoutere op Radio 1. “Eerst ging het over vermageringspillen, nu over dit. Ik kan er niets aan doen. Wie zit hierachter? Is dat een computersysteem, of echt een mens? Waarom nemen ze uitgerekend mijn gezicht? Dit is akelig. In een tijdperk waarin we wel vaker geconfronteerd worden met fake news en waarin ik er zelf over moet vertellen, ben ik er nu zelf het slachtoffer van geworden.”

Niet de enige

Dat bericht sluit aan bij een reeks BV’s die recent geplaagd werden door valse nieuwsberichten. Het verhaal klinkt zelfs gelijkaardig. Exact hetzelfde verhaal werd een week geleden over An Lemmens verteld. “Néé, ik ben niet ontslagen door VTM. Néé, ik verkoop geen huidverzorgingsproducten. Dit is een malafide organisatie die mijn naam en foto misbruikt en vals nieuws post om onwetende mensen hun bankrekening te plunderen”, reageerde Lemmens toen boos in een reactie aan TV Familie.

Begin januari overkwam Evi Hanssen hetzelfde, maar dan met allerlei detail uit haar specifieke werkleven. “Ze hebben er echt wel tijd in gestoken. Ze laten zelfs mijn vriendinnen getuigen, al zijn dat niet mijn echte vriendinnen. Maar als je niet oplet, of een beetje goedgelovig bent, dan snap ik wel dat je erin trapt”, reageerde Hanssen destijds aan Het Nieuwsblad Online.

En daar ondervond Hanssen wel degelijk negatieve gevolgen van. “Mensen komen aan me vragen ‘of die producten echt helpen?’ Ze verweten me dat ze de zalfjes en crèmes gekocht hadden, omdat ik ze zogezegd ook gebruik. Dat vond ik verschrikkelijk. Daarom moet ik actie ondernemen”, zei ze. Bovendien wisten de websites aardig wat advertentie-inkomsten op te rijven door haar bekendheid te misbruiken. Ze diende klacht in bij de politie.

Hanssen had toen al één situatie aan zich voorbij laten gaan. In de zomer gebruikte een website een foto waarop Hanssen een blauw oog had om reclame te maken voor anti-rimpelcrème. “Verschillende malafide sites gebruiken mijn smoel en naam om crèmes te promoten. Dit is vals, maar eigenlijk ook een complimentje”, klonk het destijds.

Ook andere producten

Natalia zou dan weer stoppen met zingen. Volgens het artikel heeft de zangeres gebroken met haar management omdat ze niet mocht verder werken aan haar eigen schoonheidsbedrijf. Maar Natalia heeft helemaal helemaal geen beautyproducten.

Ook actrice Veerle Baetens kreeg met gelijkaardig ‘fake news’ te maken. Ze zou in het programma Z Nieuws komen vertellen hoe ze het van de goot tot miljonair schopte. “Euh voor alle duidelijkheid, dit is je reinste onzin!” repliceerde Baetens eind december op het Facebookbericht.

De Planckaerts dienden op hun beurt een klacht in na ‘fake news’ over bitcoins. De headline vat de leugen samen: “Eddy Planckaert Onthult Hoe Hij Na Een Faillissement € 2,3 Miljoen Verdiende - Volgens Hem Kan Iedereen Dat En In Z-Nieuws Laat Hij Zien Hoe...!” Het bericht is slordig opgesteld, elk woord begint met een hoofdletter, de tekst staat bol van taalfouten. Maar de advertentie-inkomsten zijn binnen vanaf de eerste klik natuurlijk.

Politie waarschuwt

Volgens VRT NWS is de internetrecherche van de federale politie op de hoogte van het probleem, maar ook daar blijft het speuren naar de makers van dit soort fake news. “Het is voor onze diensten heel moeilijk om te achterhalen waar het begint en wie er achter zit. Vaak herken je dit soort berichten snel aan de taalfouten. Dit is meteen ook de tip die we meegeven aan lezers. Staan er opmerkelijk veel taalfouten in een nieuwsbericht, dan mag een belletje gaan rinkelen”, luidt het.

Let's block ads! (Why?)

続きを読みます https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190226_04210174/na-ontslagen-an-lemmens-en-gestopte-natalia-ook-hanne-decoutere-slachtoffer-van-oplichters-verschillende-bv-s-dienen-klacht-in

0 件のコメント:

コメントを投稿