Acteur Johnny Depp in rechtszaak over huiselijk geweld: "Mijn doel is de waarheid" - VRT NWS - Crune Blogs

Latest

2022年4月20日水曜日

Acteur Johnny Depp in rechtszaak over huiselijk geweld: "Mijn doel is de waarheid" - VRT NWS

De Amerikaanse acteur Johnny Depp heeft voor het eerst getuigd in de rechtszaak rond huiselijk geweld tussen hem en zijn ex-vrouw, actrice en model Amber Heard. Depp verklaarde zijn naam te willen zuiveren: "Mijn doel is de waarheid", klonk het. Hij noemde de aantijgingen verontrustend, afschuwelijk en op niks gebaseerd.

Het proces tussen Johnny Depp (58) en Amber Heard (35) ging bijna tien dagen geleden van start voor een rechtbank in Fairfax, in de Amerikaanse staat Virginia. Het is een fel gemediatiseerd proces, en dat heeft zo zijn redenen. Dat het gaat om bekende namen -Depp is acteur, Heard is actrice en model- is er daar slechts een van. Het is al de tweede keer dat ze tegenover elkaar staan in de rechtbank voor gelijkaardige beschuldigingen over huiselijk geweld en smaad. De wederzijdse schadeclaims lopen in de miljoenen.

Deze rechtszaak gaat over een opiniestuk van Amber Heard in 2018 in de krant The Washington Post. Daarin schreef ze dat ze het slachtoffer was van huiselijk geweld, zonder Johnny Depp bij naam te noemen. Maar Depp meende wel dat zijn naam en imago geschaad werden, en dus diende hij een schadeclaim in van 50 miljoen dollar. Heard diende daarop een tegeneis van 100 miljoen euro in.

Johnny Depp kwam gisteren een eerste keer aan het woord. Hij noemde de aantijgingen over huiselijk geweld verontrustend, afschuwelijk, en op niks gebaseerd. "Niets van die aard is ooit gebeurd", zei Depp met vaste stem. "Nooit heb ik ooit het punt bereikt waarop ik mevrouw Heard op welke manier dan ook sloeg. Ook heb ik nooit in mijn leven een vrouw geslagen."

Ik ben geobsedeerd door de waarheid. Vandaag is de eerste gelegenheid die ik heb om over deze zaak te spreken.

Acteur Johnny Depp

De acteur zegt de zaak voor de rechter te hebben gebracht om zijn naam te zuiveren, voor zichzelf, voor zijn kinderen "die vreselijke dingen moesten lezen over wat hun vader gedaan had en wat niet waar is. Mijn enige doel is de waarheid. Ik ging eraan kapot dat mensen met wie ik gesproken had, die ik ontmoet had, zouden denken dat ik een bedrieger was, en dat ik tegen hen had gelogen."

Tweede proces

Het eerste deel van het proces bestaat voornamelijk uit getuigenissen opgeroepen door de verdediging van Johnny Depp. Die schetsten zijn verleden en karakter en bevestigden in grote lijnen wat Depp zelf zegt: dat niet hij, maar Heard de aanstoker was van het geweld. Vandaag wordt zijn getuigenis voortgezet.

Later zal ook Amber Heard zelf het woord nemen. En via videoverbinding zullen ook allerlei bekende mensen nog getuigen, onder wie zakenman Elon Musk, met wie Heard na haar huwelijk met Depp een tijdje een relatie had. Een uitspraak wordt over enkele weken verwacht.

Twee jaar geleden vochten Johnny Depp en Amber Heard al eens een proces wegens smaad uit voor de rechtbank. Depp had toen een klacht ingediend tegen de Britse krant The Sun, die hem ervan beschuldigde een "wife beater" te zijn, iemand die zijn vrouw in elkaar slaat. Depp verloor dat proces.

Depp en Heard kregen een relatie in 2012. In februari 2015 stapten ze in het huwelijksbootje, maar in mei 2016 vroeg Heard de echtscheiding aan vanwege huiselijk geweld. De beschuldigingen kostten Depp onder meer zijn rol als slechterik in de derde Fantastic Beasts-film.

Amber Heard (rechts) woonde de procesdag bij waarop haar ex-man het woord nam.

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiZWh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMi8wNC8yMC9qb2hubnktZGVwcC1nZXR1aWd0LWluLWRlLXJlY2h0YmFuay1taWpuLWRvZWwtaXMtZGUtd2FhcmhlaWQv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿