Johnny Depp komt aan het woord in de rechtszaak tegen Amber Heard: 'Ik heb nog nooit een vrouw geslagen' - De Standaard - Crune Blogs

Latest

2022年4月21日木曜日

Johnny Depp komt aan het woord in de rechtszaak tegen Amber Heard: 'Ik heb nog nooit een vrouw geslagen' - De Standaard

De ex-echtgenoten Amber Heard en Johnny Depp treffen elkaar voor de tweede keer in twee jaar in de rechtbank. Deze keer in een rechtszaak die Depp tegen Heard aanspande wegens laster. De acteur kwam dinsdag een eerste keer zelf aan het woord.

‘De waarheid is het enige waarin ik geïnteresseerd ben. Ik ben geobsedeerd door de waarheid’, begon Depp zijn getuigenis in de rechtbank van Fairfax County, Virginia. Het proces vindt daar plaats omdat de webservers van The Washington Post zich daar bevinden. Depp beschuldigt Heard immers van smaad naar aanleiding van een opiniestuk dat ze in 2018 schreef voor de krant. Daarin beschreef Heard – zonder Depp bij naam te noemen – hoe ze het slachtoffer van huiselijk geweld was.

Hoewel hij een ‘heel privaat persoon’ is en hij zich in de rechtbank moet ‘blootgeven’, schaamt Depp zich naar eigen zeggen niet. ‘Want ik weet dat dit de enig juiste manier is.’

De acteur beschreef vervolgens zijn moeizame relatie met zijn moeder. ‘Ze kon heel wreed en gewelddadig zijn’, en pleegde ‘constant’ fysiek misbruik op hem. Zo gooide ze met asbakken of sloeg ze hem met een riem, de telefoon of haar hakken. Uit zijn moeilijke jeugd leerde hij naar eigen zeggen dat hij nooit gewelddadig zou worden. ‘Ik wist exact hoe ik kinderen moest opvoeden’, zei Depp. ‘Toen Vanessa (Paradis, zijn ex-vrouw, red.) zwanger was, wist ik perfect wat ik moest doen: ik zou nooit tegen hen roepen. Ik zou exact het tegenovergestelde doen van wat ik zelf meegemaakt had.’

Johnny Depp voor het eerst beschuldigd van seksueel misbruik in rechtszaak tegen Amber Heard

‘Ik trok mijn schoenen uit. Toen begon ze tegen me te roepen’

Daarna sprak Depp voor het eerst over Heard, die hij leerde kennen op de set van The rum diary. Eerst schetste hij hoe ze aanvankelijk ‘te goed leek om waar te zijn’ – slim, lief, grappig, begripvol – en hoe zorgzaam ze was voor hem: ‘Na elke werkdag trok ze mijn schoenen uit, en gaf ze me een glas wijn.’ Maar volgens Depp werd Heard op een avond net om die reden kwaad op hem. ‘Na een lange dag had ik zelf mijn schoenen uitgetrokken. Daarop begon ze tegen me te roepen. Ze zei dat dat háár taak was. Ze was boos omdat ik onze dagelijkse routine gebroken had.’ Heard werd na anderhalf jaar een compleet andere vrouw, volgens Depp.

‘De dingen begonnen te veranderen – of beter: er kwamen zaken naar boven.’ Hun relatie verslechterde zienderogen, maar Depp ontkent dat hij ooit zelf geweld gebruikte. ‘Er waren ruzies en zo, maar ik heb mevrouw Heard nooit geslagen. Ik heb in mijn leven nog nooit een vrouw geslagen. Maar haar beschuldigingen waren overal te horen en te lezen in de filmbusiness, op sociale media ... Al snel raakten ze wereldwijd verspreid. Ik wist – en weet nog altijd – dat er geen greintje waarheid inzit. Ik kon niets anders dan op te komen voor mezelf en voor mijn kinderen. Het is heel raar als je de ene dag Assepoester bent, bij wijze van spreken, en dan in 0,6 seconden ben je Quasimodo: van de ene dag op de andere werd ik iemand helemaal anders. En dat verdiende ik niet.’

Johnny Depp komt aan het woord in de rechtszaak tegen Amber Heard: ‘Ik heb nog nooit een vrouw geslagen’
Amber Heard.  Foto: reuters

Druggebruik

Depp zei dat het een ‘complete schok’ was toen Heard haar ‘gruwelijke en verontrustende’ beschuldigingen uitte. Hij gaf wel toe dat hij als elfjarige jongen de ‘zenuwpillen’ van zijn moeder begon te nemen en tegen zijn vijftiende ‘alle drugs die hij kende’ geprobeerd had. Door de jaren heen nam hij allerlei middelen in ‘om mezelf te verdoven tegen de geesten en schimmen van mijn jeugd’ en zijn trauma’s. Nadat hij gewond geraakt was op de set van de vierde Pirates of the Caribbean-film raakte hij verslaafd aan opioïden, maar hij kickte ervan af.

Heard zou zijn druggebruik ‘zwaar overdreven’ hebben. ‘Veel ervan is gewoon gelogen. Ik denk dat ik voor haar gewoon een makkelijk doelwit was. Als je iemand een aantal jaren vertrouwd hebt, en je hebt hem of haar al je geheimen verteld, dan kan die informatie natuurlijk tegen je gebruikt worden.’ Depp verloor naar eigen zeggen nooit zijn zelfcontrole en ontkent dat hij een ‘maniak die altijd high moet zijn’ is. ‘Toen ik bij mevrouw Heard en haar vrienden was en we allemaal wijn dronken en ik marihuana rookte, plaagden ze me altijd om mijn “belachelijk hoge tolerantiegrens”, omdat ik nooit high leek te worden. Zelfs als ik me een beetje draaierig voelde, zou niemand het ooit geweten hebben.’

De acteur verontschuldigde zich voor de sms’jes vol vulgair taalgebruik die hij naar Heard stuurde en die in de rechtbank getoond werden. Daarin beschreef hij hoe hij wraak zou nemen. ‘Ik heb de neiging nogal expressief te zijn in mijn schrijven.’ Volgens Depp waren de berichtjes geschreven in het heetst van de storm en de pijn, en schaamt hij zich nu over sommige verwijzingen en de donkere toon. ‘Soms moet pijn aangepakt worden met humor, en soms met donkere, heel donkere humor.’

Schade-eis van 50 miljoen dollar

Depp eist een schadevergoeding van 50 miljoen dollar, omdat hij naar eigen zeggen naast verschillende rollen greep na de publicatie van het opiniestuk en bijgevolg financieel verlies leed. Heard heeft een tegenclaim ingediend. Zij eist een schadevergoeding van 100 miljoen dollar wegens smaad. Woensdag zou Depp zijn getuigenis in de rechtbank voortzetten.

Twee jaar geleden verloor Depp een rechtszaak in Groot-Brittannië tegen de krant The Sun. Die had hem in 2018 een ‘wife beater’, een vrouwenmepper, genoemd.

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMjA0MjBfOTQ2OTEyNDjSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿