Ali B. ontkent dat hij Nederlandse zangeres Ellen ten Damme lastigviel: "Onschuldige flirt wordt lelijk gemaakt" - VRT NWS - Crune Blogs

Latest

2022年4月24日日曜日

Ali B. ontkent dat hij Nederlandse zangeres Ellen ten Damme lastigviel: "Onschuldige flirt wordt lelijk gemaakt" - VRT NWS

De Nederlandse zangeres Ellen ten Damme (54) is jaren geleden het slachtoffer geweest van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Daar heeft ze gisteravond naar verwezen in het tv-programma "De geknipte gast". Hoewel ze zelf geen naam noemde, werd haar verhaal in de Nederlandse media meteen gelinkt aan rapper Ali B.. Ali B. zelf ontkent en omschrijft wat er gebeurd is als een "vrolijke, onschuldige flirt die nu, 8 jaar later, lelijk gemaakt en verdraaid wordt". 

Wat voorafging

Rapper Ali B. , die ook coach was in het programma "The voice of Holland",  werd begin dit jaar beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag, na onthullingen in het onlineprogramma "Boos". Tegen de rapper zijn er inmiddels al verschillende klachten, waarvan minstens één voor verkrachting.

Ellen ten Damme is een Nederlandse zangeres en actrice van wie de naam in Vlaanderen misschien minder snel een belletje doet rinkelen, maar in Nederland en Duitsland is ze wel een bekend gezicht. Gisteravond vertelde ze in "De geknipte gast" op BNNVARA over haar eigen ervaringen met grensoverschrijdend gedrag. Ze vertelde onder meer dat ze "een zelfde ervaring" gehad heeft als de slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij "The voice of Holland". Maar ze noemde de naam van Ali B.  niet. 

Dat zou ze begin vorige maand wel gedaan hebben in de podcast "Aan de keukentafel" van drummer Sietse Huisman, iemand die ze al jaren goed kent. Intussen is het fragment waarin ze zijn naam noemt er wel uit geknipt. In de beschrijving van de podcast staat die wel nog: "Op een stormachtige februari avond in Raerd gaan ze met elkaar in gesprek aan de keukentafel. Over vroeger, muziek, ambities en Ali B.." De website van Algemeen Dagblad benadrukt dat de originele podcast in hun bezit is. 

"Ik weet er alles van", is nu nog te horen in de podcast. "Ik ben al gebeld door journalisten, er is een verhaal van mij, dat helemaal geen geheim was en dat ik destijds ook aan iedereen had verteld, ik weet niet of ik dat hier nu moet gaan vertellen, ik ga er wel nog werk van maken om die mensen te steunen die al hun verhalen hebben gedaan. Dat zal wel komen. Ik had er toen geen zin in, nu ook niet, maar in het kader van het algemeen belang, denk ik wel dat ik eens iets moet doen, een keer." 

Ten Damme benadrukt, zowel in de podcast als in de tv-uitzending, dat voor haar "de rechtbank de enige weg is" om dit aan te kaarten, "niet de media".

In de tv-uitzending van gisteren, zei ze: "In algemene zin denk je: dit gaat heel lang duren. Rechtszaken, toestanden, het kost geld, dat hele gedoe, daar moet je maar zin in hebben. Is het me dat waard? Misschien maak je iemand anders' leven ermee kapot, een huwelijk, relatie of dat gedoe. Zedendelicten kunnen moeilijk worden bewezen. Omdat het meestal tussen twee mensen gebeurt waar niemand bij is. Het is zijn woord tegen het jouwe. Als ik aan mezelf denk, als ietwat bekende persoon, is het helemaal vervelend. Iedereen weet je te vinden. Weet waar je uithangt. Je bent heel kwetsbaar. Je moet er behoorlijk wat voor over hebben om iets aan de grote klok te hangen."

In de podcast gaf ze ook al mee dat je er als slachtoffer in eerste instantie ook meer last van hebt en dat je aangeklaagd kan worden voor smaad. "Je bent ook bang voor represailles... Het is helemaal niet zo eenvoudig allemaal. Ach, waar begeef ik me in?" 

Incident tijdens opnames "Ali B. en de muziekkaravaan"

Het incident waar ze gisteren omfloerst naar verwees, zou zich volgens de Nederlandse media afgespeeld hebben tijdens de opnames van "Ali B. en de muziekkaravaan", een programma van AVROTROS. Ten Damme ging voor die show met Ali B. naar Meknes in Marokko om inspiratie op te doen voor een nummer, dat werd uiteindelijk "Dit is wie ik moest zijn". 

Bekijk hier de clip van "Dit is wie ik moest zijn": 

In de podcast hoor je Ten Damme daarover ook nog het volgende zeggen: "Ik was kwaad, want zo iemand doet direct daarna alsof zijn neus bloedt. Je  bent daarna helemaal in de war. Hij doet alsof er niets aan de hand is. Ik dacht: wat ben jij een… je hebt totaal niet in de gaten waar je mee bezig bent.  Je bent gewoon in de war. Je bent verbaasd en geshockeerd, je moet het even tot je laten doordringen, je bent aan het werk, er is geen tijd, de camera’s zijn op je gericht. Je kan de boel in het honderd laten lopen, of niet. Hij brengt jou in verlegenheid. Op die manier heb ik het niet vaak meegemaakt." 

Volgens Ten Damme is er nu wel "een momentum om dat fenomeen van mannen die denken dat ze maar alles kunnen maken door status of geld of wat dan ook, een halt toe te roepen."

Omroep AVROTROS van "Ali B. en de muziekkaravaan" laat aan het AD weten enorm geschrokken te zijn. "We vinden het verschrikkelijk als dit inderdaad heeft plaatsgevonden tijdens de opnames van "Ali B. en de muziekkaravaan". In overleg met Ellen ten Damme zullen we actie ondernemen."

Ali B. : "Wat nu beweerd wordt, klopt gewoon niet"

Ali B. heeft vanmiddag op Instagram gereageerd nadat hij zich een hele tijd in stilzwijgen gehuld heeft op sociale media. Volgens hem "klopt wat er nu beweerd wordt, gewoon niet".

"Zo'n 8 jaar geleden hebben Ellen en ik wat geflirt en gezoend", schrijft hij. "Zoals we dat jaren eerder ook al eens deden, vrijwillig en als twee volwassen mensen. Meer was het niet. We schreven daarna samen een mooi, persoonlijk kwetsbaar liedje en maakten een videoclip. Wat een vrolijke onschuldige flirt was, wordt nu 8 jaar later lelijk gemaakt en verdraaid. Erger nog, in de beeldvorming word ik nu de dader en Ellen slachtoffer. Het is onbegrijpelijk want de jaren na 2014 stuurden we elkaar lieve berichten en zagen elkaar af en toe. Dat was steeds vriendschappelijk contact." 

De rapper sluit zijn post af met de mededeling. "Ik begrijp er echt niks van. Ik heb haar gister gebeld en een bericht gestuurd om het te begrijpen, maar ik krijg nog geen reactie." 

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiOGh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMi8wNC8yMy9lbGxlbi10ZW4tZGFtbWUv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿