De film over megadancing "Zillion" trekt na één week al 132.000 bezoekers, het is daarmee de meest succesvolle openingsweek voor een film dit jaar. Enkel "Loft" en de films rond "F.C. De Kampioenen" deden in Vlaanderen de afgelopen jaren beter, een succes dat zelfs regisseur Robin Pront overdondert.
Op de dag dat Oscarkandidaat "Close" van Lukas Dhont in de zalen komt, gaat een andere Vlaamse film met de meeste aandacht te lopen. Na amper één week trok "Zillion" van Robin Pront al 132.000 bezoekers, een record dit jaar. Verschillende uitbaters meldden eerder deze week al uitverkochte vertoningen, de hype lijkt niet overdreven. Wat maakt net deze film zo populair?
1. Nostalgie: terug naar de verloren jaren negentig
De meerderheid van de kijkers heeft de Zillion zelf wellicht nooit bezocht: 20 jaar geleden sloot de megadancing, 5 jaar geleden werd het gebouw gesloopt. De film gunt een inkijk in een soort "verloren wereld".
Vooral de muziek was voor verschillende generaties zo bepalend
"Alles rond de jaren negentig werkt tegenwoordig", verklaart filmkenner Robin Broos. "Het lijkt wel een magisch decennium waar heel veel kon, soms ten onrechte. De absolute kitsch zal er ook wat mee te maken hebben. Maar vooral de muziek was voor verschillende generaties zeer bepalend."
Bij die nostalgiegolf zijn ook kritische kanttekeningen te plaatsen. Auteur Tom Naegels in "De standaard" begrijpt de adoratie voor de Zillion niet. "Zelfs in de jaren 90, toen de geschiedenis naar verluidt zelf geëindigd was, was er meer nodig om van "het einde van een era" te spreken", schrijft Naegels kritisch in zijn opinie. "Was dit niet de generatie die net genoeg had van die toxische mannelijkheid – de generatie die extreem wantrouwig stond ten aanzien van mannen die geen nee kunnen accepteren?"
2. Ideale timing: de herfstvakantie na de coronacrisis
Wanneer de dagen korten en de temperatuur langzaam daalt, zakken mensen vaker af naar de filmzaal. Dit is meteen het eerste najaar zonder restricties, na de coronacrisis. De kerstvakantie is traditiegetrouw de belangrijkste periode van het jaar, maar ook een herfstvakantie kan het verschil maken.
Die zin om terug naar de filmzaal te gaan, voelt ook filmjournalist Lieven Trio: "Je merkte dat al in het voorjaar, met het succes van "Topgun: Maverick", met Tom Cruise. Door de warme zomer viel dat daarna plat, maar mensen zijn de gewoonte om naar de cinema te gaan opnieuw aan het oppikken. Het cinemabezoek zit bijna weer op het niveau van 2019, hoor ik."
"Het is lange tijd slecht gegaan met de bioscopen", stelt Robin Broos. "Met als redenering dat mensen letten op hun uitgaven. Dat is in deze crisistijden alleen maar erger geworden. Maar tegelijk heb je ook nood aan escapisme, dan komt "Zillion" op het juiste moment. En door die gigantische aandacht is iedereen mee met dit verhaal."
3. Marketingmachine: de buzz werkt
Na alle media-aandacht lijkt "Zillion" een film die mensen snel met eigen ogen willen zien. Toch voelde Lieven Trio de buzz lange tijd niet, dat is pas vorige week veranderd: "Ze hebben de première heel goed aangepakt en echt een momentum gecreëerd." De langverwachte première in Antwerpen werd een massa-evenement met spraakmakende feestjes achteraf. Kortom, de marketingmachine heeft prima werk geleverd.
"Dat is een goede zaak voor het cinemabezoek in het algemeen", vertelt Trio. "Voor "Close", de film van Lukas Dhont die deze week verschijnt, kan het een versterkend effect hebben. Je merkte dat toen zijn debuut "Girl" uitkwam in 2018 en tegelijk ook "Niet Schieten" van Stijn Coninx speelde. Dat gaf eenzelfde versterkend effect. Dat zorgt voor wat leven in de brouwerij."
BEKIJK - "Het Journaal" stond op de rode loper van de première, vorige week dinsdag:
4. De acteurs: Matteo Simoni als uithangbord
Wie deze weken naar de film wil, komt vaak uit bij acteur Matteo Simoni. Hij kruipt niet alleen in de rol van Dennis Black Magic in "Zillion", maar is ook te horen als verteller in de documentairefilm "Onze natuur". Het zegt iets over de starquality van Simoni.
Het stoort Robin Pront zelfs dat het zo vaak over Matteo Simoni gaat in de media. "Het lijkt daardoor bijna de Dennis Black Magic-film, maar dat is het niet. Hij is maar een nevenpersonage in het grotere verhaal van Frank Verstraeten, goed gespeeld door Jonas Vermeulen."
Focussen op je grootste ster is ook niet zaligmakend. Recente films met Simoni zoals "Rookie" en "The racer" scoorden veel minder, zegt Lieven Trio: "Hier zit de cocktail goed, met een overbekend verhaal waar we over lazen in de boekskses. Het is een zeer goed uitgevoerde publieksfilm, waar toch ook iets persoonlijk in zit. Robin Pront is een regisseur met een bepaalde stempel, het is niet gewoon platte commercie."
5. De Vlaamse "Wolf of wall street": een verhaal van bij ons
Vlamingen lijken extra gevoelig voor een verhaal uit onze achtertuin. Letterlijk, in het geval van "Onze natuur", de documentaire die op 5 weken tijd ook al meer dan 113.000 mensen naar de cinema lokte. Dat is een record voor een Belgische natuurdocumentaire. Maar ook het verhaal van de Zillion is lokaal verankerd. "Vlamingen kiezen voor herkenbare films, we hebben dat graag", legt Robin Broos uit. "En het blijft een van de meest spraakmakende verhalen van de afgelopen decennia bij ons."
Filmkenner Robin Broos begrijpt ook de vaak gemaakte parallel met "The wolf of Wall Street". De film uit 2013 van Martin Scorsese, met Leonardo DiCaprio in de hoofdrol, toont de opkomst en ondergang van een corrupte beursmakelaar in New York. Ook "Zillion" toont zo'n rise and fall. Met alle decadentie die erbij hoort, besluit Broos: "Het spreekt tot de verbeelding, je krijgt een inkijk in een leven dat niet het jouwe is."
0 件のコメント:
コメントを投稿