Hoe gek dat landschapsarchitect Bas Smets op zijn 49 de oeuvreprijs kreeg, terwijl beeldend kunstenares Marianne Berenhaut 90 is en een leven lang werkte op thema’s als verlangen, trauma, herinnering en afwezigheid. Berenhaut, een late ontdekking, kreeg de Ultima voor beeldende kunst. “Ze laat zien dat kunst een eerste levensbehoefte is”, zei de jury.
Berenhaut was in deze editie van de Ultima’s één van de uitzonderingen. In veel categorieën koos de jury voor een parcours dat nog niet zo lang was, maar wél innoverend. Met zijn eerste langspeelfilm film Augure dwong Baloji zoveel respect af dat hij er meteen de Ultima voor film en visuele media voor kreeg. Natuurlijk was het de jury niet ontgaan dat hij ook veel talent heeft als kunstenaar, muzikant, stijlicoon en acteur.
Het strijkorkest Bryggen (Utima voor muziek) is een relatieve nieuwkomer. Met zijn repertoire dat aansluiting zoekt bij noord-Europese landen slaat het een hoogstpersoonlijke toon aan. Het krijgt lof omdat het een nieuwe inhoud geeft aan het traditionele gegeven van het strijkorkest.
Ook GUM & Plantentuin is een jonge speler. Desondanks inspireert het en blinkt het uit in het museale landschap. Het weeft ‘twijfel’ doorheen zijn werking en maakt zo van het museum een waardevolle plek voor maatschappelijk debat. Dat werd bekroond met de prijs voor roerend en immaterieel erfgoed.
Misschien misstaat Alexander Vantournhout, met zijn prijs voor de podiumkunsten, evenmin in deze rij. Met zijn tien jaar is hij nog geen eeuwigheid aan de slag, en toch heeft hij al school gemaakt met zijn niet eerder geziene bewegingstaal. Het is een hybride taal die zich afspeelt op de grens tussen acrobatie en dans.
Nog een jong collectief is Onkruid, dat de prijs voor cultureel ondernemerschap kreeg. Het zette zich op de kaart met het Horst Festival en zag zich in 2019 verplicht om uit te wijken naar de voormalige militaire site Asiat in Vilvoorde. Die verbouwde het tot een nieuwstedelijke hub voor creatieve ondernemingen. Onkruid is bekroond voor zijn pionierswerk en zijn multidisciplinaire aanpak.
Engagement
Daarnaast kregen opvallend veel formaties een bekroning voor hun engagement. Dat was, naast vele andere verdiensten, eveneens een drijfveer om het schrijversduo Elvis Peeters de Ultima voor literatuur te geven. Het duo heeft een veelzijdig oeuvre tot stand gebracht, met theater, liedteksten, romans, poëzie en jeugd-en kinderliteratuur. “Altijd bescheiden”, vond de jury, “en met een constante hoge kwaliteit.” En altijd over actuele en belangrijke thema’s.
Engagement is ook de kracht van vzw Rotor, dat inspirerend pionierswerk leverde voor meer circulair gebruik van bouwmaterialen (en daarvoor de Ultima voor architectuur kreeg). Zijn aangehouden duurzaamheidsboodschap getuigt voor de jury van een groot maatschappelijk engagement.
Dat is ook de verdienste van Aya Sabi, die op haar 29 de prijs voor opkomend talent kreeg. Sabi is columniste bij Mo* en De Morgen en daarnaast literair actief. Een andere jonge speler, Het Scheldeoffensief, kreeg de Ultima in de amateurkunsten voor zijn inclusief theater. Door zijn keuze voor de Liga voor de mensenrechten maakte de jury voor sociaal-cultureel volwassenenwerk een haast politieke keuze. In tijden van klimaatcrisis, toenemende ongelijkheid, groeiend extremisme, oorlogen, conflicten, desinformatie en polarisatie komen mensenrechten steeds meer onder druk te staan. Vandaar de keuze voor de Liga, die zich ook solidair verklaarde met het Palestijnse volk.
続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyNDA0MzBfOTY3NDAwMzbSAQA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿