Praet: 'Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan' - De Standaard - Crune Blogs

Latest

2018年11月28日水曜日

Praet: 'Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan' - De Standaard

Emmanuelle Praet heeft voor het eerst gereageerd op de ophef rond haar optreden in het RTL-programma C’est pas tous les jours dimanche. ‘Ik voel me zoals een marionet.’

Spijt heeft Praet niet. Haar rol als polemiste in het debatprogramma was om mensen op hun paard te krijgen. Ze vindt het verwijt dat ze stemadvies gaf ook onterecht.

‘Ik gaf geen stemadvies’, zegt ze in een interview met La Dernière Heure. ‘Ik moedigde mensen aan om na te denken over hun stem. Dat is iets helemaal anders. Voor veel mensen is stemmen een automatisme. Voor wie iemand stemt, maakt me totaal niet uit. (...) Ik begrijp niet wat ik verkeerd heb gezegd, maar mijn werkgever heeft de vrije keuze om daar anders over te denken.’

Ophef

RTL heeft de rechtse opiniemaakster de laan uitgestuurd na een debat met de initiatief­nemers van de gilets jaunes in Wallonië. ‘Al de taksen die u betaalt, zijn milieutaksen’, zei ze hen zondag. ‘Ecolo heeft bij de jongste verkiezingen een sprong gemaakt, dus denk toch een beetje na bij de volgende verkiezingen.’

Praet is naar eigen zeggen verbaasd over de ophef die daarop volgde. Volgens haar was het debat goed verlopen. ‘Niemand had me iets gezegd. Integendeel, er werd zelfs gezegd dat ik heel goed had gesproken.’

Provoceren

Praet heeft het gevoel dat ze niet weggestuurd zou geweest zijn als ze het woord ‘Ecolo’ door ‘N-VA’ had vervangen. Ze wijst erop dat RTL haar zelf jaren geleden heeft aangetrokken toen ze gerechtsjournaliste was bij La Dernière Heure. Ze ging freelance aan de slag als polemiste.

In die rol moest ze naar eigen zeggen grenzen opzoeken. ‘Ik werd daarin aangemoedigd’, zegt ze in een interview met De Morgen. ‘Soms hoorde ik mezelf dingen zeggen die nauwelijks nog aansloten bij wat ik zelf wou uitdrukken. Dat je zelf achteraf dacht: gaan mensen me aan het eind nog ernstig nemen? Het was altijd het randje opzoeken. Bewust, en op vraag van de makers.’

Ze zegt dat ze zich een marionet voelt. ‘Een citroen van controversiële meninkjes die op een gegeven moment was uitgeperst.’

Kritiek

Volgens de Franstalige kranten lag Praet al langer onder vuur bij de RTL. Zo zou ze zich onmogelijk maken bij de redactie. Haar rol was al teruggeschroefd. ‘Ik was zondag altijd bang om iets verkeerds te zeggen en dat ze me zouden laten vallen’, zegt Praet.

Let's block ads! (Why?)

続きを読みます http://www.standaard.be/cnt/dmf20181128_03993532

0 件のコメント:

コメントを投稿