Slotdag Pukkelpop: emotioneel meezingmoment bij MEAU, Charlotte de Witte reageert op technische problemen gisteren - VRT NWS - Crune Blogs

Latest

2022年8月22日月曜日

Slotdag Pukkelpop: emotioneel meezingmoment bij MEAU, Charlotte de Witte reageert op technische problemen gisteren - VRT NWS

De slotdag van Pukkelpop is begonnen met een meezingmoment van formaat in de Marquee, bij de Nederlandse MEAU. Haar gevoelige "Dat heb jij gedaan", bewoog een deel van het publiek tot tranen toe. Ook veel emoties bij techno-dj Charlotte de Witte, die via Instagram heeft gereageerd op de vele technische problemen, die haar show op de Main Stage gisterenavond grondig hebben verstoord. En herexamens of niet: voor Eva De Vijlder wordt het een topdag, want dankzij Stubru kan ze vanavond het concert van Arctic Monkeys meepikken.

Nieuwe berichten kunnen niet opgehaald worden, probeer het later opnieuw.

Liveblog

Meezingmoment opent Marquee: "Dat heb jij gedaan" van MEAU beweegt Marquee tot tranen

Een dijk van een hit heeft de jonge Nederlandse singer-songwriter MEAU op zak, met haar gevoelige ballade "Dat heb jij gedaan". Een nummer over de toxische relatie met haar ex-lief, dat een gigantische weerklank heeft bij het publiek. Dat nummer lokt op het vroege middaguur dan ook de vroege vogels op de Pukkelpopwei richting Marquee. 

"Fantastisch: een Belgisch publiek luistert veel meer dan een Nederlands publiek. Geweldig om hier nu al te staan, dat had ik nooit verwacht zo vroeg in mijn carrière", zegt ze.

In al haar enthousiasme start MEAU er trouwens iets vroeger aan, met haar vijfkoppige band. Ze brengt een mix van rustige luisterliedjes, waarbij ze zichzelf begeleidt op gitaar, en meer poppy nummers die uitnodigen om te dansen. Ze lokt een steeds groter publiek met haar warme stem. En ze heeft een vriendin/collega mee: singer-songwriter Bente, naast Froukje, S10, Merol, Meis en MEAU zelf één van de vele vrouwelijke popartiesten die zowel in ons land als in Nederland scoren met eigenzinnige popmuziek in de moedertaal.

MEAU's indringende nummers op gitaar werken het best bij het talrijk opgekomen publiek. "Dat heb jij gedaan" is verrassend genoeg niet het slotnummer, maar wel het absolute hoogtepunt. Niemand die poëtischer het woord "klotegevoel" zingt. Op de grote schermen zijn fans te zien die in tranen meezingen. Een kippenvelmoment. "Voor ons was dit heel geslaagd, hopelijk voor jullie ook", besluit MEAU.

© Nathan Dobbelaere

Wie is MEAU? Ontdek meer in dit portret:

Charlotte de Witte reageert op technische problemen tijdens Pukkelpopset gisteren: "Ik voel me gebroken, maar bedankt voor jullie steun en respect"

Techno-dj Charlotte de Witte, die gisteren de Main Stage van Pukkelpop heeft afgesloten, heeft in een uitgebreid statement op Instagram verteld wat er precies is misgelopen. Ze kreeg te maken met hardnekkige technische problemen, waardoor haar set tot vier keer toe werd onderbroken. "Een nachtmerrie", noemt ze het zelf.

Het is enorm pijnlijk om iets uit elkaar te zien vallen, buiten mijn wil en controle om. Ik voel me gebroken

"Ik voelde me zo zeker over de set die ik ging brengen. Maar helaas werd het verhaal dat ik wilde vertellen verstoord door technische problemen", schrijft de Witte. 

"Mijn ontgoocheling is enorm. Het is extreem pijnlijk om iets voor je ogen uit elkaar te zien vallen, buiten mijn controle om. Daarom wil ik het publiek bedanken voor het enorme respect en geduld dat jullie hebben getoond. Door te blijven staan, en bij elke herstart van mijn set opnieuw energie te geven. Ik ben daar erg dankbaar voor en vind dat absoluut niet vanzelfsprekend."

Ook vandaag is de Witte nog op Pukkelpop, om haar man Enrico Sangiuliano en goede vriend Max Colombie van Oscar and the Wolf te steunen. "Zij gaan allebei knallen op het podium. Ik voel me een beetje gebroken, maar alles komt goed", besluit de Witte.

Krachten sparen voor headliner Arctic Monkeys

Pukkelpop is aan zijn laatste festivaldag toe, en alle festivalpret begint vooral bij de bezoekers met een combiticket hun tol te eisen. Her en der liggen er op het festivalterrein groepjes te rusten op de grond. Krachten sparen om vanavond nog even te pieken en alles te geven, bij Oscar and the Wolf of headliner Arctic Monkeys. Ook gespot: een fan met een tshirt met een stukje songtekst van de band op.

© Rebecca De Cavel en Illias Teirlinck voor Stubru
© Rebecca De Cavel en Illias Teirlinck voor Stubru
© Rebecca De Cavel en Illias Teirlinck voor Stubru

Ingetogen Meskerem Mees komt niet helemaal tot haar recht in luidruchtige Club

De klassieke festivalomstandigheden - een halfopen tent en een uitgelaten publiek - zijn niet per se een cadeau voor artiesten die ingetogen muziek brengen. Ook voor Meskerem Mees is het worstelen om boven de luidruchtige massa uit te geraken met haar frêle stem. De Club is bij momenten zo'n praatbarak dat haar gezang nauwelijks te verstaan valt. 

Het rumoer valt tijdens haar eerste hit "Joe" even stil, maar herneemt nadien weer. Aan de inzet van Meskerem Mees zelf zal het in elk geval niet gelegen hebben. Ze blijft ingetogen maar doorleefd spelen.

ALL RIGHTS RESERVED_
ALL RIGHTS RESERVED_

Van een blokpauze gesproken: Eva is tussen haar herexamens door toch op Pukkelpop, dankzij Stubru-wedstrijd

Veel muziekliefhebbers met herexamens zien Pukkelpop aan hun neus voorbijgaan. Maar Eva De Vijlder (20), studente theoretische en experimentele psychologie aan UGent, is tóch op het festival vandaag. Mét haar studieboeken, weliswaar. Want als winnaar van een Stubru-wedstrijd kan ze vanavond als grote fan alsnog het concert van Arctic Monkeys meepikken, nadat ze de hele dag gestudeerd heeft in de radiostudio van Stubru op het terrein.

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiQGh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMi8wOC8yMS9wdWtrZWxwb3AtdmVyc2xhZy1kYWctNC_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿