"We willen een talkradio zoals die in Wallonië bestaat", dat zegt Studio 100-baas Hans Bourlon in "De ochtend" op Radio 1. Daarmee licht hij een tipje van de sluier op over het dossier dat is ingediend voor een nieuwe FM-radiozender, genaamd Spring.
Vandaag maakt minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) bekend welke commerciële Vlaamse radiozenders vanaf 2023 op de FM-band te horen zullen zijn. Er zijn vier kandidaten voor drie plekken. Het gaat om gevestigde waarden Qmusic en Joe van DPG Media en Nostalgie van het Mediahuis. Nieuwkomer is Studio 100 dat ook een dossier heeft ingediend onder de naam Spring.
De erkenning van de landelijke commerciële radiozenders is sinds hun oprichting altijd automatisch verlengd, terwijl ze eigenlijk om de 9 jaar vernieuwd zou moeten worden.
Minister van Media Benjamin Dalle heeft nu een "schoonheidswedstrijd" georganiseerd, waarbij iedereen die interesse had een dossier kon indienen. Vier dossiers liggen op tafel.
Bourlon zegt dat er nog iets ontbreekt in het huidige radiolandschap. Dus heeft Studio 100 een dossier ingediend om een plekje te veroveren op de FM-band.
Spring zal een zender worden voor volwassenen, herhaalt hij. Een radiozender waar er vooral plaats zal zijn voor gesprekken, niet zozeer een muzikale zender. "We willen een talkradio waarop er voor 50% gepraat zal worden, zoals je in Wallonië La Une en Bel RTL hebt. Wij denken dat we dat kunnen invullen. We zijn daar ambitieus in", stelt Bourlon vastberaden. Meer nog: "Het landschap mag gedynamiseerd worden", volgens hem.
Waar wil Studio 100 het verschil maken? "We willen humor brengen, wat vandaag niet altijd het geval is, maar ook amusement. Dat is innovatief." Bovendien wil Spring een eigen nieuwsdienst oprichten. Bourlon vindt dat heel wat muziekzenders zich beperken tot "het lezen van Belgaberichten" (Belga is ons nationale persagentschap, red.). "Wij willen daar verder in gaan."
Muziekzenders beperken zich tot het lezen van Belgaberichten
Studio 100 speelt in zijn dossier de nodige media-ervaring uit. "We maken podcasts, we hebben ooit de digitale kinderradio Bembem gestart, we hebben audiostudio's, maken (internationale) tv-programma's, dubben series", legt Bourlon uit.
Voorlopig heeft Studio 100 de kennis en het talent in huis, maar sluit niet uit dat er "kandidaten zich komen aandienen". "Als je een vergunning krijgt, spreekt het vanzelf dat mensen interesse zullen hebben. Daar kijken we ook naar uit." Bourlon reikt meteen ook de hand uit naar andere mediabedrijven om eventueel samen te werken.
Waarom? Het is rendabel
Geen radio zonder muziek. Dat beseft ook Bourlon. "Ook daar willen we een nieuwe vlag planten en het anders doen. Joe en Nostalgie overlappen op gebied van muziek elkaar." De muzikale plannen van Spring blijven echter vaag. "Een mengeling", luidt het kort.
Tot slot steekt Bourlon niet weg dat radio rendabel is. Lucratieve inkomsten door reclame en de productie zelf is - in vergelijking met tv - relatief goedkoop. "Elementen die doorwegen. En een bedrijf als het onze is zwaar getroffen door corona en probeert zich toch ook tot een publiek te richten."
Beluister hier het volledige gesprek met Hans Bourlon in "De ochtend":
0 件のコメント:
コメントを投稿