Hoogtepunten De Warmste Week: Sven de Leijer over verlies van ongeboren kindje: "Ploeteren om recht te blijven staan" - VRT NWS - Crune Blogs

Latest

2021年12月25日土曜日

Hoogtepunten De Warmste Week: Sven de Leijer over verlies van ongeboren kindje: "Ploeteren om recht te blijven staan" - VRT NWS

De Warmste Week is aan zijn laatste dag toe. Vanavond om iets voor 18 uur komen we te weten hoe veel geld er is ingezameld in het DWW Fonds, voor de 200 projecten van De Warmste Week. Het thema van de solidariteitsactie is dit jaar "Kunnen zijn wie je bent". Het kloppend hart van de actie, DWW Radio, zendt uit vanuit gaststad Mechelen. Volg hier doorheen de dag de hoogtepunten van De Warmste Week.

Sven De Leijer verloor zijn ongeboren zoontje: "Er staan gelukkig veel lieve mensen klaar voor ons"

De kerstvakantie op Eén staat al 5 jaar in het teken van "Vrede op Aarde", de ludieke terugblik van Sven De Leijer op het voorbije jaar. Een jaar waarin de presentator zelf een grote tegenslag te verwerken kreeg: hij en zijn vriendin verloren hun ongeboren zoontje. Op DWW Radio heeft De Leijer voor het eerst gepraat over de impact van dat verlies en verdriet.

"Het is het ergste wat je kan meemaken. Het is ploeteren om recht te blijven staan, maar het lukt ons", zegt hij. "Mijn geloof in de mensheid is ook gegroeid, want in tijden van nood zijn er veel lieve mensen die klaarstaan, dat ondervinden we elke dag. Er is écht nog véél goeds in het leven, ondanks alle gedoe van afgelopen jaar."

Carmen Dobbelaere verloor twee kindjes tijdens de zwangerschap: "Je mag af en toe de moed verliezen, maar nooit de hoop"

Carmen Dobbelaere kreeg twee gelijkaardige vroeggeboortes te verwerken. Ze is mama van twee dochters en twee sterrenkindjes, Lasse en Sanne, die allebei na 20 zwangerschap ter wereld zijn gekomen.

"Ik heb twee keer veel hulp gekregen om dit te verwerken. Maar ik voelde dat onze vrienden het moeilijk vonden om hiermee om te gaan, en niet wisten hoe te reageren tegenover mij. Een psychologe heeft me geleerd dat ik moet aangeven wat ik wil, omdat veel mensen oprecht niet weten wat ze in zo'n situatie moeten zeggen of doen", vertelt Carmen bij DWW Radio.

Ze raakt nadien toch opnieuw zwanger. "Ik heb er alles aan gedaan om de cruciale 37 weken zwangerschap te halen, toen is onze dochter Tilly ter wereld gekomen. Een wonder boven wonder", zegt ze. "Dankzij mijn vriend en netwerk ben ik kunnen blijven wie ik ben. En ik heb geleerd dat je af en toe de moed mag verliezen, maar nooit de hoop."

"Thuis" & "Dertigers"-acteur Yemi Oduwale over racisme: "Als gekleurde mens begin je altijd met een achterstand"

Acteur Yemi Oduwale danste vorige week in "Dancing with the stars" een emotionele dans over de zoektocht naar zijn gemengde identiteit. Oduwale heeft een Belgische moeder en een Nigeriaanse vader. "Het is moeilijk voor mij geweest om mij ergens thuis te voelen. Ik ben altijd de andere, hier in België de zwarte, en in Nigeria de witte", vertelt hij. 

"Als gekleurde mens begin je altijd met een achterstand en moet je bewust handelen door jezelf te bewijzen. Bij de zoektocht naar een job of een huis, maar ook bij zaken als iemand laten oversteken. Tijdens "Dancing with the stars" kwam dat gegeven voor het eerst hard binnen bij mezelf, vandaar die emotionele reactie toen. Ik had niet door dat dit zo op mij woog, tot na die moderne dans."

Laatste stop van De Microfoon, bij Punt vzw, die project willen realiseren tegen seksueel geweld

Vliegende reporters Flo, Laura en Brahim zijn de hele week met hun levensgrote microfoon naar allerlei acties en projecten getrokken. De laatste stop van Laura is in Antwerpen bij Punt vzw. Deze organisatie wil slachtoffers van seksueel geweld samenbrengen, om hun ervaringen te delen en elkaar te ondersteunen. 

Punt vzw is opgericht kort na de mars tegen seksueel geweld, na de dood van Julie Van Espen, het meisje dat werd verkracht en vermoord.  In het kader van De Warmste Week heeft Punt vzw vier extra lotgenotengroepen opgericht, zegt Sofie, communicatieverantwoordelijke van de organisatie. Ze is zelf het slachtoffer geworden van seksueel geweld, en schreef daar een boek over, "Genoeg gezwegen".  

"Seksueel geweld overkomt veel mensen. In mijn geval heeft een jongen op wie ik verliefd was, misbruik van mij gemaakt. Daders van seksueel geweld zijn heel vaak mensen die de slachtoffers kennen."

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiPmh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMS8xMi8yNC9kZS13YXJtc3RlLXdlZWstZGFnLTcv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿