Matthew Perry (Chandler uit "Friends"): "9 miljoen dollar betaald om van mijn verslavingen af te geraken" - VRT NWS - Crune Blogs

Latest

2022年10月24日月曜日

Matthew Perry (Chandler uit "Friends"): "9 miljoen dollar betaald om van mijn verslavingen af te geraken" - VRT NWS

"In mijn leven heb ik waarschijnlijk al 9 miljoen dollar gespendeerd aan therapie en behandelingen om van mijn verslavingen af te geraken." Dat zegt de Amerikaanse acteur Matthew Perry, vooral bekend als Chandler uit de hitserie "Friends" in enkele interviews. Hij is nu 18 maanden clean en wil met zijn verhaal andere mensen met een verslavingsproblematiek laten weten dat ze niet alleen zijn. Perry gaat dieper in op zijn verslavingen en al wat die met zich meebrachten in zijn memoires, die op 1 november verschijnen.

Wie behoefte heeft om over verslavingsproblemen te praten, kan steeds anoniem contact opnemen met De Druglijn of rechtstreeks met de huisarts. Voor online hulpverlening kan je ook terecht op alcoholhulp.be, een initiatief van de Vlaamse overheid. Bij Tele-Onthaal kan je 24 uur op 24 uur gratis en anoniem bellen naar het telefoonnummer 106 of chatten via www.tele-onthaal.be. Partners, vrienden en familieleden van mensen met een alcoholverslaving kunnen ook contact opnemen met Al-Anon (volwassenen) of Alateen (jongeren tussen 8 en 23 jaar).

Matthew Perry zal voor eeuwig en altijd bekend blijven als Chandler Bing uit de iconische Amerikaanse hitserie "Friends" uit de jaren 90. Voor wie zijn geheugen wil opfrissen: de neurotische en sarcastische kamergenoot van Joey Tribbiani en latere echtgenoot van Monica Geller. Perry is nu 53 jaar. Op 1 november verschijnt zijn autobiografie "Friends, lovers and the big terrible thing", waarin hij openhartig vertelt over de vele drank- en medicijnverslavingen waarmee hij te kampen had. Zowel tijdens als na de hoogdagen van "Friends". In interviews in Amerikaanse media blikt hij al vooruit.

Matthew Perry woonde vorige maand de US Open in New York bij.
2022 Gotham

Al op zijn 14e begon Perry met Budweiser en schuimwijn, later werd het vodka per fles. Toen "Friends" van start ging en meteen het grote succes kwam, liep het uit de hand. Perry greep naast alcohol ook naar zware pijnstillers als Vicodin en OxyContin en kalmeermiddelen als Xanax. "Ik ging doen alsof ik kwetsuren had. Ik ging doen alsof ik migraine had. Ik ging naar 8 dokters tegelijkertijd", zegt hij in de krant The New York Times.

"Ik werd wakker en ik moest die dag 55 Vicodins hebben en dan bedacht ik hoe ik eraan kon geraken. Als je verslaafd bent, gaat het allemaal om de wiskunde. Ik ga naar die plaats, ik heb er 3 nodig. En dan ga ik naar die plaats, dan heb ik er 5 nodig, want ik blijf daar langer. Het is vermoeiend, maar je moet het doen, want anders word je ontzettend ziek. Ik deed het niet om mij goed te voelen of om high te worden. Ik was zeker geen feestbeest. Ik wilde gewoon op mijn bank zitten, 5 Vicodins nemen en een film kijken. Dat was de hemel voor mij. Dat is het nu niet meer."

Vijftien keer in rehab

Matthew Perry probeerde meermaals om van zijn verslavingen af te geraken door allerlei behandelingen en therapieën. "Ik heb in mijn leven ongeveer 9 miljoen dollar gespendeerd om nuchter te worden", zegt hij. Omgerekend is dat 9,1 miljoen euro. Het kostte hem jaren en jaren van zijn leven. 15 keer ging hij in rehab.

De dokters vertelden mijn familie dat ik een overlevingskans van 2 procent had.

Matthew Perry over zijn bijna catastrofale ziekenhuisopname in 2018

Zijn jarenlange verslaving aan drank en medicijnen deden Perry in 2018 in een ziekenhuis in Los Angeles belanden. Hij had een maagdarmperforatie. Daarbij lekt inhoud van de organen in de buikholte en dat is levensbedreigend. Hij lag twee weken in coma en lag aan een machine die hem in leven hield. "De dokters vertelden mijn familie dat ik een overlevingskans van 2 procent had", zegt hij in een interview met ABC News dat vrijdag uitgezonden wordt.

Perry lag 5 maanden in het ziekenhuis. Tijdens zijn revalidatie kreeg de acteur nog een longontsteking, had hij 14 maagoperaties nodig en kreeg hij een tijdelijk stoma, een zakje uitwendig op het lichaam dat stoelgang opvangt. "Mijn therapeut zei: "De volgende keer dat je overweegt om OxyContin te nemen, bedenk dan dat je de rest van je leven met een stoma rondloopt."" En die boodschap kwam aan. "Een klein raampje ging open. Ik kroop erdoor, ik wilde die OxyCotin niet meer", zegt Perry bij People. Na 9 maanden werd hij verlost van zijn stoma.

Warm hart

Perry is nu al een tijdje clean. Hij zegt niet precies wanneer hij afgekickt is, maar wel dat hij onlangs heeft gevierd dat hij al 18 maanden "sober" is. Dat betekent dat hij bevrijd was van alcohol en medicijnen ten tijde van de reünie-aflevering van "Friends", die in mei vorig jaar uitgezonden werd.

De acteur draagt zijn ex-collega's uit "Friends" een warm hart toe. "Ze waren begripvol, hadden geduld", zegt hij aan People. "Het is zoals pinguïns. In de natuur, als een pinguïn ziek of gewond is, omringen de andere pinguïns hem en ondersteunen hem en wandelen ze rond tot die pinguïn weer zelf kan rondlopen. Dat is wat zij voor mij deden."

De acteurs uit "Friends" verzamelden in mei vorig jaar voor een reünie-aflevering. Perry, links bovenaan, was toen weer nuchter.

Hij herinnert zich momenten waarop Jennifer Aniston (Rachel) naar hem toe kwam. "Op een vreemde, maar liefdevolle manier" zei ze dat de groep wist dat hij weer dronk. "Wij kunnen het ruiken", zei ze. In zijn autobiografie schrijft hij daarover: "Die "wij", dat meervoud, dat hakte erop in." Het is niet de enige keer dat zijn "Friends"-collega's hem confronteerden met zijn verslavingen.

In zijn boek lees je ook een trieste onthulling over een van de meest symbolische momenten uit "Friends": de aflevering waar Monica en Chandler in het huwelijksbootje stappen. "Ik trouwde met Monica en ik werd dan weer naar het behandelcentrum gereden. Op het hoogste van mijn hoogtepunten bij "Friends", het hoogtepunt in mijn carrière, het iconische moment van een iconische show. In een pick-up, door een nuchtere technicus."

The New York Times kon met Lisa Kudrow spreken, Phoebe uit "Friends". "Het is een verschrikkelijke ziekte, en hij heeft een wrede variant. Wat niet verandert, is zijn wil om door te gaan, om te vechten, om te blijven leven. Ik hou heel veel van Matthew. We zijn deel van een familie. Ik kan dit niet anders afsluiten dan met "I'll be there for you" (de theme song van "Friends", red). Maar het is waar. Ik zal er altijd voor hem zijn.

Tijdens de opnames van de huwelijksaflevering zat Matthew Perry in een behandelcentrum.

"Een dagelijks proces"

Perry besefte na zijn ziekenhuisopname dat hij zijn verhaal wilde delen. "Maar ik wilde dat pas doen wanneer ik veilig was. Veilig genoeg om niet meer aan de donkere zijde te belanden. Ik moest wachten tot ik echt afgekickt was, weg van de actieve ziekte die alcohol- en medicijnverslaving is. Het belangrijkste is: ik was ervan overtuigd dat het mensen zou kunnen helpen", klinkt het bij People.

Hij begon zijn verhaal uit te tikken op de Notes-app op zijn telefoon. Hij liet het aan zijn manager zien, en die vertelde hem door te zetten. Perry kon maar twee uur per dag werken. "Het was moeilijk om met alles geconfronteerd te worden. Telkens als ik op iets botste dat ik niet echt wilde delen, dacht ik aan de andere mensen die ik zou kunnen helpen, en dat deed me doorzetten." In zijn boek klinkt het: "Nu voel ik me beter omdat het bekend is. Het staat op papier. Het "waarom" dat ik nog leef, dat zit zeker in het helpen van anderen."

"Het is nog altijd een dagelijks proces van beter worden", zegt hij aan The New York Times. "Elke dag. Het eindigt niet omdat ik dit doe."

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiY2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMi8xMC8yNC9tYXR0aGV3LXBlcnJ5LWNoYW5kbGVyLXVpdC1mcmllbmRzLTktbWlsam9lbi1kb2xsYXItYmV0YWFsL9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿