Bellen metLieven Trio
Op het filmfestival van Berlijn ging gisteravond de openingsfilm Small Things Like These in première. Die werd geregisseerd door onze landgenoot Tim Mielants. Hollywood-ster Cillian Murphy speelt de hoofdrol. Filmjournalist Lieven Trio over hoe uniek zo’n openingsfilm met een Belgisch randje is, hoe de film onthaald werd, en over de bromance tussen Murphy en Mielants.
Waar gaat de film over?
“Het is een heel Iers verhaal, over de Magdalena-wasserijen. Dat is een nationaal Iers trauma. Jonge vrouwen, die bijvoorbeeld in de prostitutie hadden gewerkt, werden door de Kerk opgesloten in kloosters en werden verplicht om in wasserijen te werken, om daar in feite dwangarbeid te verrichten. Als die vrouwen dan kinderen kregen, werden die hen ontnomen. Dat was een groot schandaal.
“Het is geen onbekende historie, eerder verscheen daar bijvoorbeeld al The Magdalene Sisters over. Maar deze film belicht dat vanuit het standpunt van een buitenstaander. De film is gebaseerd op een boek van Claire Keegan, de auteur die ook The Quiet Girl heeft geschreven. Het verhaal gaat over een kolenhandelaar – gespeeld door Cillian Murphy – die ziet hoe een vrouw wordt binnengeduwd in dat klooster. Hij kan er niet mee leven dat dat gebeurt, maar er heerst een enorme zwijgcultuur. De film toont hoe traag maar zeker zijn geweten toch begint op te spelen.”
Hoe bijzonder is het dat een film van een Belgische regisseur het filmfestival van Berlijn opent?
“Dat is zeer bijzonder. Ik kan me alleszins niet herinneren dat een Vlaamse regisseur al ooit de Berlinale heeft geopend. Ook niet Cannes of Venetië trouwens, die andere A-festivals. Het is dus echt wel speciaal, zeker omdat een van dé acteurs van het moment, Cillian Murphy, de hoofdrol speelt in die film.
“Het feit dat Murphy nu zo in de belangstelling staat omwille van zijn rol in Oppenheimer, die favoriet is bij de Oscars, speelt natuurlijk ook wel mee in de beslissing om van Small Things Like These de openingsfilm te maken. Los van het feit dat het inhoudelijk een sterke film is. De Berlinale wil graag een film die de internationaal de aandacht trekt, en dan helpt het als je Cillian Murphy op de rode loper hebt. Matt Damon is producent van de film en stond gisteravond ook op de rode loper. Dat is ideaal voor zo’n festival.
Hoe is de film gisteravond onthaald?
“Toch wel zeer positief. De recensies zijn unaniem lovend. Dat is opmerkelijk, want vaak brengen openingsfilms wel wat sterren op de rode loper, maar meestal zijn dat niet de meest kwalitatieve films.
“Er is veel lof voor Tim Mielants als regisseur voor de manier waarop hij erin geslaagd is om die roman naar het scherm te vertalen. Indie Wire noemt de film bijvoorbeeld ‘a genuinely profound low-key gem which will be remembered long after the champagne and sequins have been swept away’ – een klein juweeltje dat nog lang herinnerd zal worden. Maar de meeste lof gaat naar Cillian Murphy. Die wordt door iedereen opgehemeld als de motor van de film. Het is een heel zwijgzame, intense vertolking. Hij spreekt weinig, maar hij zegt heel veel met zijn lichaamstaal. Variety schrijft dat Small Things Like These dankzij de vertolking van Murphy ‘een stomp in de maag’ is.”
Wat vond je zelf van de film?
“Ik vond de film zelf ook heel sterk. Je voelt goed dat dit verhaal gebaseerd is op een roman van dezelfde auteur als The Quiet Girl. Claire Keegan vertelt subtiele verhalen waarin kleine gebaren een grote impact kunnen hebben. Dat is in deze film ook zo. Het is allemaal niet zo spectaculair wat zich afspeelt, maar Mielants slaagt erin om dat verhaal erg geloofwaardig in beeld te brengen. Het is ook spaarzaam verteld, wat ik wel een kwaliteit vind. Het is sterk hoe hij de druk van de Kerk op dat kleine Ierse dorpje weet over te brengen.
“Het is natuurlijk nog vroeg, want het filmfestival is nog maar juist begonnen, maar de film maakt zeker kans op prijzen. Hij doet mee in competitie, wat niet altijd het geval is bij openingsfilms, en maakt in theorie dus ook kans op de Gouden Beer.”
Voor de film in première ging, was er een persconferentie van Mielants en Murphy. Wat vertelden ze daar?
“Deze film is op een natuurlijke manier gegroeid. Mielants en Murphy hebben elkaar leren kennen op de set van de hitserie Peaky Blinders, waarvan Mielants het derde seizoen heeft geregisseerd. Daar zijn ze echt vrienden geworden. Het is dus niet vanuit een soort berekening ontstaan, van ‘ik ga nu met die bekende acteur werken om mijn film meer aandacht te geven’, maar echt vanuit de goesting van die twee om samen nog iets te maken. Die twee hebben elkaar echt gevonden.
“Murphy sprak zijn enorme bewondering uit voor Mielants. Hij noemde hem ‘a true artist’, en wou daarom ook absoluut opnieuw met hem samenwerken. Ze hebben ook even geschetst hoe de film precies tot stand is gekomen. Murphy is op die novelle gestoten, en stelde Mielants voor om die te verfilmen. Die zei meteen ja. Vervolgens is het idee geconcretiseerd op de set van Oppenheimer, waar Matt Damon ook een rol in speelt. Damon had op dat moment net een productiehuis opgericht, samen met Ben Affleck, en was op zoek naar projecten. Hij zag deze film zitten, en toen ging het snel.
“Mielants vertelde dat dit, hoewel het op het eerste gezicht zo’n typisch Iers verhaal is, voor hem toch best een persoonlijke film is. Het hoofdpersonage worstelt immers met rouw, en dat is herkenbaar voor Mielants want hij is zelf op jonge leeftijd zijn broer verloren. Rouw is een thema dat je in veel van zijn films terugziet. De Patrick bijvoorbeeld ging ook over omgaan met rouw.”
Deze film is blijkbaar niet de laatste samenwerking van Mielants en Murphy. Is er sprake van een soort bromance?
“Die is er zeker. Dat is heel duidelijk als je hen met twee ziet. Ik denk dat ze elkaar als mens heel erg verstaan. Als ze elkaar zien, maken ze bijvoorbeeld vaak lange wandelingen. Ik denk dat het een soort soulmates zijn. En dus willen ze inderdaad nog vaker samenwerken. Ze willen graag al meteen aan hun volgende gezamenlijke project starten. Veel weten we daar nog niet over, behalve dat ze er in mei al aan zouden beginnen.”
0 件のコメント:
コメントを投稿