Voorzitter Ensor Academie na kritiek dat geen enkele vrouw bekroond werd: "Verdiende winnaars, maar nemen tijd om alles uitgebreid te evalueren" - VRT.be - Crune Blogs

Latest

2024年2月5日月曜日

Voorzitter Ensor Academie na kritiek dat geen enkele vrouw bekroond werd: "Verdiende winnaars, maar nemen tijd om alles uitgebreid te evalueren" - VRT.be

"In onze werking willen we diversiteit op alle vlakken aanwakkeren. Als je de vertaling daarvan niet ziet in de stemming, vinden we dat jammer." Dat zegt Wim Vanseveren van de Ensor Academie die de Ensors uitreikt, de belangrijkste Vlaamse film- en televisieprijzen. Dit jaar werd geen enkele vrouw bekroond voor haar rol in een film of serie. Moet het systeem van genderneutrale prijzen voorlopig teruggedraaid worden omdat het nog niet werkt? "We bekijken alles met open vizier, maar willen geen overhaaste conclusies trekken."

Op de slotavond van het Filmfestival van Oostende gisteren zijn de Ensors uitgereikt. Dat zijn de belangrijkste film- en televisieprijzen in Vlaanderen. De fictiereeks "1985" en de film "Wil" waren de grote winnaars. "1985" kreeg 10 van de 15 prijzen waarvoor het genomineerd was, "Wil" 7 van de 14. De prijzen voor beste vertolking in een serie gingen naar Aimé Claeys (hoofdrol in "1985"), Tom Vermeir (bijrol in "1985"), die voor beste vertolking in een film naar Stef Aerts (hoofdrol in "Wil") en Jan Bijvoet (bijrol in "Wil").

Sinds twee jaar zijn de Ensors genderneutraal. Dat wil zeggen dat er geen aparte Ensors meer zijn voor acteurs en actrices, alle acteursprestaties worden samen beoordeeld. Er zijn dus geen aparte categorieën meer voor beste acteur/beste actrice, wel voor beste vertolking. De prijzen ging dit jaar allemaal naar mannen, net zoals twee jaar geleden. En dat leidde achteraf tot commentaar. Winnaars Aimé Claeys ("1985") en Stef Aerts ("Wil") pleitten ervoor om het systeem tijdelijk terug te draaien, omdat genderneutrale prijzen nog niet werken.

"The winner takes it all"

De Ensors worden toegekend door de leden van de Ensor Academie, de organisatie van professionals uit de Vlaamse audiovisuele sector. "We zijn heel tevreden, al had er zeker meer diversiteit in het resultaat mogen steken", zegt voorzitter Wim Vanseveren.

Hij begrijpt dat er vragen worden gesteld bij de genderneutraliteit van de prijzen. Tegelijk wijst hij op een ander fenomeen dat "minstens even belangrijk is": the winner takes it all. "Als je ziet dat een productie in de winning mood is, dan blijft die ook prijzen winnen. We hebben dat vorig jaar gezien met "Close", het jaar ervoor met "Dealer". Nu zijn het "1985" en "Wil". We zagen het ook met Pommelien Thijs bij de MIA's. Het is iets wat we onderzoeken."

"Voor ons is de allereerste vraag: was iedereen die gewonnen heeft, die prijs ook waard? En ik denk dat daar dit jaar geen discussie over is."

"Dit zijn professionals die op collega's stemmen"

Vanseveren begrijpt de teleurstelling dat er geen vrouwelijke winnaars zijn. "Dit jaar waren er veel nominaties voor producties door en met vrouwen op topniveau, met "Het smelt" en "Holly". Er zijn zoveel toppers en er kan er maar eentje de winnaar zijn. Ik begrijp de teleurstelling. Zoals elk jaar gaan we de tijd nemen om uitgebreid te evalueren."

De Ensors worden uitgereikt door de Ensor Academie. "We zijn geen jury die een winnaar aanduidt", benadrukt Vanseveren. "Dit is een democratische stemming. 600 van onze leden hebben gestemd. Dat is een representatief deel van onze leden. Dit is geen publieksstemming, of een digitale stemming waarmee je het nog kan aanwakkeren. Dit zijn professionals die op collega's stemmen. Zoiets als dit kan daar gewoon uitrollen."

Met een jury kan je iets meer sturen, "maar we hebben ook al jaren gehad met een jury, waarbij de uitslag soms meer zei over de jury dan over de laureaten. Je zit daar met een subjectief element, het aanduiden van die juryleden."      

Tijmen Govaerts en Aimé Claeys in "1985".
Thomas Nolf

"Er zijn vaker interessantere rollen voor mannen"

Volgens Vanseveren zijn 55 procent van de leden van de Ensor Academie mannen. "Maar dat wil daarom niet zeggen dat hetzelfde percentage mannen gestemd heeft", nuanceert hij. "En dat wil ook niet zeggen dat mannen per sé voor mannen gestemd hebben of vice versa. Dat willen we allemaal eens bekijken."

"In onze werking willen we de kwaliteit van onze sector in de breedte tonen, in al zijn diversiteit. Op dit vlak was het geen rijk jaar. We willen de diversiteit in onze werking aanwakkeren, als je de vertaling daarvan niet ziet in de stemming, dat vinden we jammer."

Dit jaar waren dat 4 van de 5 genomineerden in voor beste hoofdrolvertolking in een film vrouwen.

Wim Vanseveren, voorzitter Ensor Academie

Bij de eerste genderneutrale Ensors twee jaar geleden stelde actrice en regisseur Veerle Baetens al dat het nog te vroeg was voor genderneutrale prijzen. "We schieten in onze eigen voeten. Natuurlijk winnen mannen, zij hebben leukere en gravere rollen dan vrouwen."

Vanseveren heeft die uitspraak ter harte genomen. Het klopt volgens hem dat zeker voor films de makers meer naar voren geschoven worden, en dat dat vaker mannen zijn. "In die zin had zij gelijk. Er zijn vaker interessante rollen voor mannen."

"Bij de nominaties voor de vier categorieën was er een perfect evenwicht. In totaal hadden we 10 mannen en 10 vrouwen", zegt Vanseveren. "Dit jaar was het ook zo dat 4 van de 5 genomineerden voor beste hoofdrolvertolking in een film vrouwen waren, van wie 2 uit "Het smelt" van Veerle Baetens (Charlotte De Bruyne en Rosa Marchant, red). Misschien zijn de stemmen verdeeld, we weten het niet. Dat moeten we allemaal bekijken."

Veerle Baetens, Rosa Marchant en Charlotte De Bruyne op de premier van "Het smelt" op het Sundance-filmfestival in de VS in januari 2023.
2023 Getty Images

"Reglement is geen heilig boek"

Vanseveren wil alleszins geen overhaaste conclusies trekken over al of niet genderneutrale prijzen. "Het is niet per sé zo dat genderneutrale prijzen telkens tot iets als dit leiden. Tegelijk is het reglement geen heilig boek. Ieder jaar hebben wij een grondige evaluatie, dat zal dit jaar niet anders zijn. We willen dit echt openhartig en met open vizier bekijken, en op basis van facts and figures conclusies trekken."

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiZ2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyNC8wMi8wNC90ZS12cm9lZy12b29yLWdlbmRlcm5ldXRyYWxlLXByaWpzLW9wLWVuc29ycy13ZS1iZWdyaWpwZW4tZGUtdC_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿