Leen Dendievel openhartig in 'De tafel van Gert': “Ik heb een abortus ondergaan toen ik 19 jaar was” - Het Nieuwsblad - Crune Blogs

Latest

2023年10月27日金曜日

Leen Dendievel openhartig in 'De tafel van Gert': “Ik heb een abortus ondergaan toen ik 19 jaar was” - Het Nieuwsblad

Leen Dendievel heeft in De tafel van Gert op Play4 onthuld dat ze op haar 19de abortus had ondergaan. De actrice en auteur schrijft ook over die episode in haar leven in haar nieuwe boek De zin van een kind, dat net uit is.

Leen Dendievel (40) kwam in De tafel van Gert haar nieuwe boek voorstellen, waarin ze oproept om goed na te denken voor je de beslissing neemt of je een kind neemt. Dat ze zelf bewust kinderloos is, is genoegzaam bekend. Ze maakte zelfs een tv-programma over het thema, Kinderwens uit 2020. Wat daarin toen niet aan bod kwam, was dat de actrice in het verleden zelf ooit abortus heeft ondergaan.

“Ik was er nog niet klaar voor om het er eerder over te hebben”, zei Dendievel er donderdagavond over in De tafel van Gert. “Maar als ik in mijn boek alle scherpe randen en alle keuzes wilde belichten, dan moest ik ook een hoofdstuk aan abortus wijden, omdat ik zelf abortus heb ondergaan toen ik 19 was. Voor die keuze sta je niet graag. Je verwacht ook nooit dat je voor die keuze komt te staan. Je hebt in zo’n geval alleen maar slechte opties: of je kiest voor jezelf en pleegt abortus, of je kiest voor het kind en weet niet welke toekomst je tegemoet gaat.”

Dendievel vertelde ook dat ze lang geworsteld heeft met de vraag: Heb ik abortus gepleegd omdat ik geen kinderen wilde of wilde ik geen kinderen omdat ik abortus heb gepleegd? “Maar nu ben ik erover uit: ik heb nooit kinderen gewild”, zei ze aan Gert Verhulst. “Ik stond toen ook voor mijn studies. Ergens heb ik gekozen voor mijn carrière, voor mezelf.”

Verantwoordelijk mieke

De nasleep van de abortus noemde Dendievel “een rouwproces”. “Je voelt je schuldig, je voelt je beschaamd, je voelt je gefaald. Ik ben altijd een verantwoordelijk mieke geweest, en toch ben je ineens ‘één van die.’” De schrijfster kon haar ervaringen toen slecht delen met een handvol mensen, onder wie een vriendin en haar toenmalige vriend. Haar familie lichtte ze jaren later pas in. “Ik moest daar klaar voor zijn. Dat was iets waar ik echt wel mee worstelde.”

Dendievel zegt naar buiten te komen met haar ervaring omdat ze zelf geen voorbeeld had destijds. “Aan mensen die er zelf mee zitten, of mensen die denken dat ze geen kinderen verdienen omdat ze ooit abortus hebben ondergaan, wil ik zeggen: ’t is oké, ’t is des mensen. Het kan gebeuren, en het gebeurt meer dan je denkt.”

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiMmh0dHBzOi8vd3d3Lm5pZXV3c2JsYWQuYmUvY250L2RtZjIwMjMxMDI2Xzk3MDU2NDk40gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿