William Boeva getuigt over schoolcarrière en pijnlijke groeibehandeling in "Het huis": "Geluk gehad dat ik niet ben vergooid" - VRT.be - Crune Blogs

Latest

2023年10月30日月曜日

William Boeva getuigt over schoolcarrière en pijnlijke groeibehandeling in "Het huis": "Geluk gehad dat ik niet ben vergooid" - VRT.be

Stand-upcomedian William Boeva (33) vertelt in "Het huis" zijn opmerkelijke levensverhaal. Hij staat onder andere stil bij de pijnlijke behandelingen tijdens zijn kindertijd en zijn schoolcarrière. Boeva engageert zich vanuit zijn eigen ervaringen voor de betere integratie van mensen met een beperking in onze samenleving.

Boeva heeft de aandoening pseudo-achondroplasie, die dwerggroei veroorzaakt. Om er alsnog voor te zorgen dat hij zo lang mogelijk zou worden, heeft hij in zijn kindertijd maar liefst 24 pijnlijke operaties ondergaan, vertelt hij in "Het huis". Telkens werd er een arm of been gebroken en nadien met schroeven weer vastgezet, in de hoop dat zijn ledematen nadien iets langer aan elkaar zouden groeien. Met succes, want hij is op die manier naar schatting 20 cm extra gegroeid, zo vertelde hij in eerdere interviews.

"Zonder die operaties had ik alles in mijn leven moeten aanpassen. Nu gaat het soms gewoon moeilijk", vertelt Boeva aan Eric Goens. "Ik ben dankbaar dat die behandelingen bestonden, maar deugd deden ze niet."

Hoewel sporten niet evident is voor Boeva, mijdt hij de gevreesde sportkamer in "Het huis" niet. "Ik zou dat kunnen ontlopen, maar waarom zou ik dat doen? Dat zou als vluchten aanvoelen voor mij." In de ruimte wordt Boeva verrast met een jeugdfoto tijdens een sessie rolstoeltennis. 

© VRT

We sturen véél meer kinderen naar het buitengewoon onderwijs dan eigenlijk nodig is

In de kinderkamer komt de schoolcarrière van Boeva aan bod. Hij is een actief voorvechter van inclusie in onze samenleving, ongeacht welke beperking iemand heeft. Zelf heeft hij moeten vechten om als jongen met dwerggroei niet doorgestuurd te worden naar het bijzonder onderwijs. Boeva moet zowel in het eerste als het zesde leerjaar een IQ-test afleggen.

"Ik scoorde 92 procent, maar ik moest de test opnieuw doen, omdat ze niet zeker waren. Zo gaan we in dit land om met mensen met een beperking. We sturen veel meer kinderen naar het buitengewoon onderwijs dan eigenlijk nodig is. Dat is ook niet goed voor kinderen zonder een beperking. Hoe moeten zij leren omgaan met iemand met een beperking als ze hen nooit zien? We hebben er al heel veel kinderen mee vergooid. Ik heb beseft dat ik geluk heb gehad dat ik niet ben vergooid", klinkt het.

Boeva wil de beeldvorming rond mensen met een beperking bijstellen. Hij was in een open brief vorig jaar daarom kritisch voor Vlaamse mediamakers. "In de berichtgeving over en de aanwezigheid van mensen met een beperking is er nog veel werk", schreef hij toen. "Mensen met een beperking zijn er niet om jullie beter te laten voelen."

Boeva steekt zelf niet langer weg dat hij zich geregeld met een rolstoel verplaatst, omdat het niet evident is om lange afstanden te wandelen.

Daarnaast koos hij bewust voor een opvallende auto. "Ik denk dat ik de enige gehandicapte in België ben die met een Maserati rijdt. Voor mij is dat een sociaal statement. Het is precies alsof ik enkel met een Renault Kangoo zou mogen rijden", zegt hij daarover.

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiQmh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMy8xMC8yOS93aWxsaWFtLWJvZXZhLWluLWhldC1odWlzL9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿