Marjolein (17) is de onverwachte winnares van 'Sing again': “En nu oefenen voor de Koningin Elisabethwedstrijd” - Het Belang van Limburg - Crune Blogs

Latest

2024年5月25日土曜日

Marjolein (17) is de onverwachte winnares van 'Sing again': “En nu oefenen voor de Koningin Elisabethwedstrijd” - Het Belang van Limburg

Geen Dean Delannoit, Esther Sels of Luka Cruysberghs. Het was de Gentse Marjolein, in 2016 goed voor een finaleplek in Belgium’s got talent, die vrijdagavond zegevierde in Sing again. “En zeggen dat ik nog twijfelde om mee te doen”, zegt ze. “Maar toen dacht ik terug aan mijn passage in Belgium’s got talent, waar ik als 9-jarige Ave Maria zong. Zo’n mooie ervaring! Uiteindelijk was de beslissing snel gemaakt. De stress verdween ook als sneeuw voor de zon eens ik begon te zingen. Toch was die finale heftig. Sommige momenten beleefde ik in een waas door de adrenaline.”

Met de andere finalisten Seppe, Luka en Lola.© VTM

De voorbije jaren bleef Marjolein zich verbeteren als klassieke zangeres. Soms gaf ze ook kleine optredens. “Dat blijf ik doen, maar ik sta ook open voor andere muzikale projecten. Ik zou het fantastisch vinden om met andere artiesten samen te werken. Dat hoeven zelfs niet per se performers te zijn die klassiek zingen, ik sta open voor alle voorstellen. Maar als je me echt laat dromen, zie ik mezelf met Helmut Lotti optreden. Misschien is dat te hoog gegrepen voor mij, maar je weet nooit”, klinkt het al te bescheiden.

Muzikaal gezin

Het stond in de sterren geschreven dat Marjolein het muzikale pad zou bewandelen. “Iedereen in ons gezin is muzikaal aangelegd. Papa speelt gitaar, mama zingt graag. Mijn ouders leerden elkaar kennen in een zangkoor. Vroeger stond bij ons thuis steevast de radio aan. Vooral klassieke muziek galmde door het huis, en ik zong mee. Na verloop van tijd ging ik samen met mijn jongere broer ook vioollessen volgen.”

“Ik zou het fantastisch vinden om met andere artiesten samen te werken. Dat hoeven zelfs niet per se performers te zijn die klassiek zingen”

Marjolein Acke

Winnares ‘Sing again’

“Maar als je me vraagt naar mijn voorkeur, is het echt wel zang. Ik begon recent ook aan een opleiding op het Gentse Conservatorium. Dat was altijd dé droom. Al heb ik nog een lange weg te gaan. De komende vier jaar ben ik daar zeker zoet mee. Maar dat is geen opgave voor mij. Voor mij mag de opleiding nog veel langer duren. Het is zalig om elke dag met muziek bezig te zijn.”

Ziet de Gentse zich ooit meedoen aan de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang? “Oh, daar haal je nu net nóg een droom aan. Of het realistisch is? Goh, het is zeker niet onmogelijk. Maar dan zal ik nog hard moeten oefenen. Dat niveau is ongelooflijk hoog. Maar ik geef niet op.”

Jaren geleden, met Laura Tesoro in ‘Belgium’s got talent’.© VTM

Haar oudere broer is ondertussen minder met muziek bezig. “Maar mijn jongste broer componeert, speelt piano en kan me begeleiden als ik zing. Hij wil volgend jaar ook starten op het Conservatorium. Hij wil dirigent worden van een symfonisch orkest.”

Het muzikale talent zat er al vroeg in. Marjolein was amper 4 toen ze al probeerde mee te zingen met klassieke liederen. “En ik was 7 toen ik in het kinderkoor van de Vlaamse Opera belandde. Of ik toen ook echt goed zong, weet ik niet meer. Maar mijn ouders hebben me steeds gesteund. Ik ben hen daar heel dankbaar voor.”

Buiten de comfortzone

Betekent haar passie voor klassieke muziek dat ze een hekel heeft aan de Rihanna’s en Dua Lipa’s van deze wereld? “Ik luister er soms naar. Het is niet helemaal onbekend en onbemind. Voor Sing again waagde ik me ook aan muziek uit The broken circle breakdown. Een hele uitdaging voor mij. Maar ik kan moderne muziek heus wel appreciëren.”

“Met die 10.000 euro heb ik nog geen concrete plannen. Ik zal het zeker nog kunnen gebruiken voor mijn verdere muzikale ontwikkeling. En misschien moet ik mijn familie eens trakteren op een etentje”

Marjolein Acke

Winnares ‘Sing again’

In de halve finale ging ze in duet met de Gentse flik Chris Morton. Samen zongen ze Barcelona van Freddie Mercury en Montserrat Caballé. “Toen bleek dat onze stemmen perfect uitkwamen, was de keuze snel gemaakt om met hem op te treden. We kwamen zo trouwens te weten dat we op amper een kilometer van elkaar wonen.”

Met Chris Morton, die vlak in haar buurt woont.© VTM

Acht jaar geleden maakte ze in Belgium’s got talent furore met Ave Maria, een lied dat ze vorig jaar nog met strijkorkest zong. “Ik blijf het zo mooi vinden. Maar in de finale van Sing again zong ik het bekende O mio babbino caro van Puccini. Voor anderen een haast onmogelijke opgave, maar ik doe het met zoveel plezier dat het me makkelijk afgaat.”

De overwinning in Sing again levert 10.000 euro op: een bedrag voor de spaarrekening. “Daar heb ik nog geen concrete plannen mee, ik zal het zeker nog kunnen gebruiken voor mijn verdere muzikale ontwikkeling. En misschien moet ik mijn familie eens trakteren op een etentje.”

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmhidmwuYmUvY250L2RtZjIwMjQwNTI1XzkxODYxNzQy0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿